پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

بهمن کشاورز : آموزش و پرورش و صداوسیما ابزار آموزش جایگاه سند رسمی

بهمن کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره جایگاه آموزش سند رسمی در کشور گفت: در قوانین مختلف درباره تعریف سند رسمی و ویژگی‌ها و مزایای آن ضوابطی وجود دارد و در برخی قوانین نیز انجام برخی از اعمال حقوقی موکول به تنظیم سند رسمی شده است، اما در باره آموزش مزایای سند رسمی به مردم باید گفت صرفا در برنامه پنجم توسعه قوه قضائیه مکلف شده است آموزش عمومی حقوق را در جامعه انجام و توسعه دهد که آموزش جایگاه سند رسمی نیز جزیی از آن است
يک شنبه 4 آبان 1393
2297




بهمن کشاورز : آموزش و پرورش و صداوسیما ابزار آموزش جایگاه سند رسمی



Image title




رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت: کانون‌هایی چون کانون سردفتران و کانون وکلا می‌توانند مواد آموزش جایگاه سند رسمی را به منظور اشاعه عمومی در اختیار صدا و سیما و آموزش و پرورش قرار دهند؛ زیرا دو ابزار نامبرده برای انجام این امر مهم ردیف بودجه دارند.
بهمن کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره جایگاه آموزش سند رسمی در کشور گفت: در قوانین مختلف درباره تعریف سند رسمی و ویژگی‌ها و مزایای آن ضوابطی وجود دارد و در برخی قوانین نیز انجام برخی از اعمال حقوقی موکول به تنظیم سند رسمی شده است، اما در باره آموزش مزایای سند رسمی به مردم باید گفت صرفا در برنامه پنجم توسعه قوه قضائیه مکلف شده است آموزش عمومی حقوق را در جامعه انجام و توسعه دهد که آموزش جایگاه سند رسمی نیز جزیی از آن است.
رییس اسکودا عنوان کرد: آموزش درباره جایگاه سند رسمی باید جزیی از فرهنگ عمومی تلقی شود. بدین معنا که در کشورهایی که مردم به مراجعه به متخصصان امور حقوقی، وکلا، مشاوران و دفاتر اسناد رسمی عادت دارند و همچنین در موقع بروز هر حادثه‌ای که احتمال وقوع جرم در آن وجود دارد به طور غیر ارادی و انعکاسی همه می‌گویند به پلیس خبر دهید، ناچار آشنایی با اسناد رسمی و مزایای آن نیز وجود دارد. این آگاهی مطمئنا در کشورهایی که ویژگی های پیش گفته در مردم آن موجود نیست وجود ندارد.
وی درباره ابزار آموزش سند رسمی افزود: ابزار این آموزش چه در مورد کل حقوق و چه در مورد اجزا آن، همانند فرهنگ استفاده از وکیل یا فرهنگ مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، وزارت آموزش و پرورش و صدا و سیما است. اولی باید این آموزش را در برنامه های درسی دبستان و دبیرستان قرار دهد و دومی عامه مردم را در این مورد آگاه کند.
این حقوقدان گفت: آموزش و پرورش و صدا و سیما ردیف بوجه دارند، همچنین بحث آموزش عمومی حقوق در برنامه پنجم توسعه برای قوه قضائیه تعریف شده است. از طرفی مطالبی از این دست نوعا از مطالبی است که چنانچه درست عرضه شود مخاطبان فراوان خواهد داشت؛ لذا تخصیص بودجه خاص این مورد در بطن بودجه قوه قضائیه و صدا و سیما و نیز وزارت آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار گیرد.
کشاورز تاکید کرد: اما مواد اولیه این آموزش را طبیعتا موسسات و نهادهای تخصصی همانند کانون های وکلا و یا کانون سردفتران و دفتریاران ایران در اختیار دو نهادی که ابزار رساندن اطلاعات هستند باید قرار دهند.
وی در پایان به لزوم وجود قوانینی اشاره کرد که لزوم استفاده از دفاتر اسناد رسمی را افزایش می دهد و اظهار کرد: باید موارد لزوم استفاده از اسناد رسمی افزایش یابد همچنان که گمان می کنم اجرای قانون پیش فروش ساختمان ها که اخیرا با تصویب آیین نامه آن اجرایی شد قطعا از تعداد دعاوی مربوط به معاملات غیرمنقول خواهد کاست. طبیعتا اگر مواد 46 تا 48 قانون ثبت و ماده 22 این قانون با شدت بیشتری اجرا شود و به فلسفه انشاء این موارد برگردیم، دعاوی راجع به معاملات غیرمنقول همچنان کاهش خواهد یافت.



خبرگزاری دانشجویان ایران " ایسنا "