پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

صدور کارت ملی هوشمند با قابلیت اثر انگشت، امضای دیجیتال و ‌ایمیل شهروندی

رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه ایجاد سازمان بین‌المللی ثبت احوال موجب ارتقای آمار حیاتی در سطح جهان خواهد شد، از صدور کارت ملی هوشمند ایرانیان با قابلیت اثر انگشت، امضای دیجیتال و ‌ایمیل شهروندی خبر داد.
سه شنبه 11 آذر 1393
1807



به گزارش خبرگزاری تسنیم ،‌ کنفرانس «ثبت احوال و آمار حیاتی» با حضور رؤسای ثبت احوال کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه از جمله محمد ناظمی اردکانی معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال کشور در بانکوک برگزار شد.

در این کنفرانس رییس سازمان ثبت احوال کشور گفت: کشور ایران به‌دلیل اهمیتی که برای موضوع ثبت احوال قائل است، در سال‌های اخیر یک روز را در تقویم ملی خود به نام «روز ملی ثبت احوال» اختصاص داده است.

محمد ناظمی اردکانی رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اعلام حمایت از بند 8OP پیش‌نویس اعلامیه وزرا در خصوص همکاری سازمان‌های منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای، پیشنهاد کرد: سازمانی بین‌المللی در زمینه ثبت احوال تحت حمایت و ساختار سازمان ملل متحد ایجاد شود تا با بهره‌گیری از تجربیات و توانمندی‌های کشورهای عضو، بتواند موجب ارتقای نظام ثبت احوال و آمار حیاتی (CRVS) در سطح جهان شود.

وی اظهار کرد: در واقع، ثبت احوال به‌شکل امروزی با 96 سال قدمت از سال 1918 میلادی در ایران آغاز به کار کرده است که هم‌اکنون به بیش از 78 میلیون نفر جمعیت این کشور خدمات هویتی ارائه می‌دهد، جمعیتی که 70 درصد آن در شهرها زندگی می‌کنند و 71 درصد آن نیز در سنین جوانی و میان‌سالی قرار دارند.

وی در خصوص اولین وظیفه ثبت احوال (ثبت وقایع حیاتی) با بیان اینکه زیرساخت‌های گسترده‌ای در کشور ایجاد شده تا خدمات لازم با سهولت هرچه تمام‌تر و به‌صورت پایگاه‌محور به شهروندان ارائه شود گفت: فراهم شدن این زیرساخت‌ها باعث شده تا در سال‌های اخیر شاهد ثبت 97.5 درصد از ولادت‌ها در مهلت قانونی 15 روز و ثبت 96.5 درصد فوت‌ها در مهلت قانونی 10 روز باشیم.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور تعاملات بین‌سازمانی، استفاده از ظرفیت‌های حقوقی و حقیقی نیروی انسانی تحت عنوان «ثبت‌یاران» با جمعیتی بالغ بر 40.000 عضو، انجام دهگردشی برای شناسایی و ثبت وقایع حیاتی در نقاط دورافتاده و گسترش و توسعه دفاتر ثبت احوال و پیشخوان‌های بخش خصوصی ارائه خدمات هویتی و همچنین ثبت بخش قابل توجهی از ولادت‌ها و فوت‌ها در بیمارستان‌ها و آرامستان‌ها را از جمله نقاط قوت این سازمان در خصوص این پیشرفت‌ها عنوان کرد.

رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در کنفرانس ثبت احوال و آمار حیاتی منطقه آسیا و اقیانوسیه، تأکید کرد: به‌موجب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قانون ثبت احوال، تمامی شهروندان بدون تبعیض از حیث جنسیت و قومیت و در هر نقطه از داخل یا خارج از کشور از این خدمات برخوردار می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای تمامی آحاد ایرانیان پس از ثبت رویداد ولادت یا فوت، مدرک و گواهی صادر می‌شود، گفت: برای هر ایرانی پس از واقعه ولادت شناسنامه با پارامترهای امنیتی غیرقابل جعل و به‌صورت تحت وب و با استفاده از پایگاه مرکزی اطلاعات جمعیتی کشور صادر می‌شود.

ناظمی اردکانی با اشاره به اینکه علاوه بر شناسنامه مکانیزه، کارت هوشمند ملی نیز برای تمامی آحاد جامعه در دست صدور است که جایگزین کارت شناسائی ملی می‌شود، گفت: کارت هوشمند ملی به‌عنوان کلید ورود به دولت الکترونیک، با برخورداری از اطلاعات بیومتریک مانند اثر انگشت و همچنین امضای دیجیتال و ‌ای‌میل شهروندی، موجب خواهد شد تا زمینه شناسایی افراد در فضای مجازی و افزایش سرعت در ارائه خدمات نیز فراهم شود.

وی همچنین در زمینه تولید و انتشار آمار و اطلاعات جمعیتی گفت: به‌دلیل افزایش دقت، سرعت و کیفیت آمار وقایع حیاتی که از ثبت داده‌های هویتی تهیه می‌‌شود، این آمارها همواره مورد استفاده برنامه‌ریزان و سیاستگذاران کشور قرار می‌گیرد و شامل گزارشات آماری متنوعی است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور، آمار جمعیت واجب التعلیم، آمار علت فوت و ده‌ها گزارش آماری دیگر را که با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز آمار ایران و مبتنی بر آخرین استانداردهای بین‌المللی تهیه و منتشر می‌‌شود از جمله نمونه‌هایی از این گزارشات عنوان کرد و گفت: این آمارها  قابلیت تولید به‌صورت لحظه‌ای را دارد و در دوره‌های زمانی منظم ماهانه، فصلی و سالانه در اختیار مسئولان مربوطه قرار می‌گیرد.

ناظمی اردکانی چشم‌انداز سازمان ثبت احوال جمهوری اسلامی ایران را دستیابی به سازمانی کارآمد، اثربخش، یادگیرنده و نظام‌مند عنوان کرد و گفت: برنامه‌ریزی‌های این سازمان در جهت حفظ دستاوردهای کنونی و رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده در چارچوب طرح اقدام منطقه‌ای بوده که نتیجه آن رسیدن به ثبت احوالی همگانی، مسئول و پاسخگو خواهد بود.

رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در کنفرانس ثبت احوال و آمار حیاتی منطقه آسیا و اقیانوسیه در پایان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از تجربه برگزاری دو اجلاس بین‌المللی در زمینه ثبت احوال با مشارکت کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (ECO) و کشورهای اسلامی (OIC)، در راستای تحقق چشم‌اندازهای منطقه‌ای حوزه اسکاپ نیز آماده هرگونه همکاری و تعامل با کشورهای منطقه است.

تسنیم