پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

حال تعرفه های دفترخانه ها خوب نیست ، درخواست دفترخانه ها از شهرداری

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: در قانون آمده است که تعرفه های دفترخانه ها باید هر 4 سال یکبار به روز شود. تورم را هم حساب کنید. الان باید منتظر ماند تا سال 94 تعرفه ها مجدد به روز شود.
چهار شنبه 12 آذر 1393
2081





به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا دشتی اردکانی صبح سه شنبه در نشستی خبری با بیان اینکه از 25 شهریور 92 تا 25 شهریور امسال بیش از 15 میلیون سند در کشور تنظیم و ثبت شده است که این تعداد در 7 هزار و 64 دفترخانه بوده که باید بگویم در هزار و 927 دفترخانه استان تهران این اقدام صورت گرفته است، افزود: کمترین ثبت سند در استان ایلام در 39 دفترخانه بوده است؛ موضوع ثبت آنی در تصمیم گیری اقتصادی بسیار مهم است و از اقدامات دلالان و معامله‌های جعلی جلوگیری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دو میلیون و 620 هزار و 649 سند برای اشخاص حقوقی در طی یک سال تنظیم شده است که بیشترین آن مربوط به اسناد رهنی است، گفت: قبل از ایجاد سامانه ثبت آنی آماری از اسناد صادر شده برای اشخاص بیگانه نداشتیم که اکنون این موضوع حل شده و حدود 35 هزار و 222 سند برای اشخاص غیرایرانی ثبت شده است که 14 هزار و 517 سند مربوط به وکالت، 12 هزار و 652 سند مربوط به تعهدنامه، سه هزار و 114 سند مربوط به بیع، 1102 سند مربوط به اقرار نامه، 201 سند مربوط به صلح، 195 سند مربوط به اجاره، 118 سند مربوط به رهن و سایر اسناد 111 سند بوده است.

وی در خصوص آیین نامه پیش فروش ساختمان افزود: بعد از تصویب آیین نامه در سال جاری جلساتی در کانون با راه و شهرسازی و سازمان ثبت تشکیل شد تا مشکل شناسنامه فنی حل شود در واقع تهیه شناسنامه فنی بسیار مهم بوده و اگر وجود نداشته باشد نمی توان سندی را تنظیم کرد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران ادامه داد: جلسات کارشناسی در خصوص تهیه شناسنامه فنی صورت گرفته و شهرداری مکلف به تهیه این شناسنامه است که همین جا از شهردار تهران می‌خواهیم به دلیل مشکلات مردم و معضل در این خصوص موضوع تهیه شناسنامه فنی را در دستور کار قرار دهد.

دشتی اردکانی با بیان اینکه اگر شناسنامه فنی وجود نداشته باشد، قانون و آیین نامه پیش فروش ساختمان معطل می‌ماند، اظهار داشت: در خصوص تهیه شناسنامه فنی با وزارت کشور و شهردار تهران مکاتباتی داشتیم تا شاهد اقدام در این زمینه باشیم؛ پرونده‌های بزرگ در دادگستری 40 درصدش مربوط به تنظیم اسناد عادی است که این مشکل ایجاد کرده است که ما با تهیه شناسنامه فنی راهکاری برای پیش فروش خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در گذشته پیش فروش ساختمان با گواهینامه عادی صورت می‌گرفت که این خود یک معضل در کار بود که امیدواریم با تصویب و تهیه شناسنامه فنی این مشکل حل شود، افزود: بیشتر پیش فروش‌ها در شهر تهران وجود دارد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در خصوص تعویض پلاک خودرو گفت: هیچ خریداری حاضر نیست تعوض پلاک بدون سند رسمی داشته باشد در واقع تنظیم سند خودرو صرفا در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود که همینجا باید بگویم افرادی که تاکنون برای ثبت در دفاتر اسناد رسمی مراجعه نکرند می‌توانند این اقدام را انجام دهند و بعد از تعویض پلاک به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.


دشتی اردکانی با اشاره به عملکرد مطلوب رئیس قوه قضاییه گفت: رئیس قوه قضاییه دستگاه قضا را توانسته به خوبی اداره کند و اقدامات خوبی را انجام دهد.


وی با اشاره به اینکه تعداد اسناد وکالت برای وسیله نقلیه طی یک سال حدود دو میلیون و 74 هزار و 897 وکالت فروش وسیله نقلیه بوده است که تنظیم شده است و 173 هزار و 293 سند آن مربوط به تعویض وکالت بوده است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در خصوص مشکلات برای نابینایان در خصوص تنظیم اسناد اظهار داشت: طبق ماده 64 و 65 قانون ثبت اسناد و املاک کشور مشکل در خصوص تنظیم اسناد برای اشخاص نابینا حل شده است.

دشتی اردکانی با اشاره به اینکه 4 میلیون و 149 هزار و 277 سند بیع در کشور تنظیم شده است که دو میلیون و 832 هزار و 415 بیع (مربوط به اتومبیل) قطعی و منقول بوده است، اظهار داشت: در خصوص استعلام زمین‌ها نیز ما اقدامات خوبی در راستای این امر انجام داده‌ایم.

وی در خصوص مشکلات روستاییان در راستای تنظیم سند رسمی اظهار داشت: با طرح کاداستر که در آستانه تصویب نهایی است مشکل سند رسمی در تمام کشور، جزایر و در بین روستاییان حل می‌شود در واقع مشکل وجود داشت که با وجود این طرح مشکل در خصوص ثبت سند رسمی حل خواهد شد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در خصوص تخلف سردفتران و نظارت در این راستا گفت: ما تنها سازمان و موسسه‌ای هستیم که از 5 مرجع رسمی دولتی مورد بازرسی قرار میگیریم. در واقع دفاتر اسناد رسمی به دلیل حساسیت از سوی 5 مرجع شامل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اداره کل ثبت استان‌ها، کانون سردفتران، اداره مالیاتی و سازمان بازرسی کل کشور سالیانه مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

دشتی اردکانی بیان کرد: طی شش ماه گذشته 260 کیفر خواست از دفترخانه ها در کل کشور صادر شده و 118 شکایت مردم در کانون مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه امسال آزمون سردفتری نداریم گفت: ما برگزار کننده آزمون سردفتران نیستیم ولی تا جایی که اطلاع داریم امسال این آزمون برگزار نمی‌شود. در خصوص دانشگاه علمی کاربردی کانون سردفتران باید بگویم ما برای اینکه در کنار علم تئوری علم تجربی را بیاموزند این دانشگاه را تأسیس کردیم که حدود 11 هزار دانشجو از ابتدای تأسیس مرکز مورد تربیت قرار گرفتند و رشته‌هایی مانند حقوق و گرایش ثبتی و شورای حل اختلاف از جمله گرایش‌های این دانشگاه هستند.

دشتی اردکانی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه دفترداران از تعرفه ها گلایه دارند و بعضی وقتها از تعرفه ها تخطی می شود ، گفت: در قانون آمده است که تعرفه های دفترخانه ها باید هر 4 سال یکبار به روز شود. حالا خودتان تورم را هم حساب کنید. الان باید منتظر ماند تا سال 94 تعرفه ها مجدد به روز شود. حال تعرفه های دفترخانه ها خوب نیست.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به اینکه بیشترین سند بیع مربوط به سند خودرو بوده است، گفت: در سالهای گذشته که تورم دچار نوسانات بود و گاهی روزانه افزایش می‌یافت با این وجود تعرفه‌ها چهار سال یک بار افزایش می‌یافت که به نظر بنده این موضوع طبیعی نیست و سردفتران موضوع تعرفه را رعایت می‌کنند و با سیلی صورتشان را سرخ می‌کنند.

دشتی اردکانی در خصوص برگزاری مناظره اختلاف نظر در خصوص نقل و انتقال خودرو گفت: طبق ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات نقل و انتقال خودرو، این موضوع در دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد ولی در این مناظره به جای دفاتر اسناد رسمی از نیروی انسانی دفاع شد ما تردیدی در الزامی بودن ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی نداریم. موضوع تعویض پلاک از انتقال مالکیت مجزا است و تعویض پلاک به معنی شناسنامه خودرو است و به منظور مالکیت نیست.

تی نیوز