پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

اقدامات سردفتران در نظام حقوقی جامعه تاثیرگذار است

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اقدامات سردفتران و دفترداران نقش مهمی در نظام حقوقی جامعه دارد و نتایج آن هم در برنامه‌ریزی و تصمیمات تاثیرگذار است.
پنج شنبه 20 آذر 1393
1652



به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، احمد تویسرکانی امشب در جمع سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق کرمان اظهار داشت: امر سردفتری و اموری که مربوط به دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق است، بسیار موثر و حاکمیتی است که در کشور انجام می‌شود.

وی بیان داشت: شاید گاهی ما آثار و نتایج این امور را فراموش کنیم و خیلی به اهمیت و نقش کاری که ایفا می‌کنیم توجه نداشته باشیم.

تویسرکانی افزود: نهاد سردفتری در تمام کشورها مورد توجه است، اقداماتی که سردفتران و دفترداران انجام می‌دهند، نقش مهمی در نظام حقوقی جامعه دارد و نتایج آن هم در برنامه‌ریزی و تصمیمات بسیار تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: با گذر زمان و پیچیدگی جوامع باید این نقش را به شکل جدی مورد توجه قرار داد تا استفاده‌ها و اهدافی را که از این نهاد مهم تعقیب می‌کنیم، محقق شود.

معاون قوه قضائیه عنوان کرد: در گذر زمان امور سردفتری گرفتار روزمرگی و بروکراسی‌ پیچیده بود که شاید اهدافی که از تبیین و نصب این نهاد حاکمیتی انتظار داشتیم، تامین نمی‌شد.

تویسرکانی گفت: از ابتدای حضور در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مکرر در خدمت مدیران گفتیم که اگر کار را به همان نحو سنتی دنبال کنیم با توجه به آسیب‌ها و مشکلات فراوان، قطعا حاکمیت و مردم به نتیجه می‌رسند که این مجموعه کارآمد نیست و اثرگذاری لازم را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: راهکار این است که خود را با نیازهای جامعه تطبیق دهیم و در راستای اهداف منظور نظر حرکت کنیم.

تویسرکانی اظهار داشت: در حوزه سردفتری باید تلاش کنیم تا این جایگاه ارتقاء یابد و مردم احساس کنند این مجموعه مفید است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان داشت: قدم‌های برداشت شده در این حوزه ده‌ها میلیون مکاتبه و مراجعه را حذف کرد و امروز بسیاری از گره‌های پیچیده که آسیب‌ها و مفاسد زیادی را در پی داشت از بین رفته است.

وی با اشاره به مزایای سامانه ثبت آنی معاملات بیان داشت: از ویژگی‌هایی که این سیستم ثبت آنی دارد، تولید سند را به صورت متمرکز و نظارت کلی انجام می‌دهد.

تویسرکانی تصریح کرد: البته این سیستم هنوز در حال تحول است و اگر بتوانیم مجموعه کاغذها و اسناد سازمان را اسکن و ذخیره‌سازی و بایگانی‌های سازمان را حذف کنیم، سازمان ثبت اسناد، مجموعه‌ای بدون کاغذ می‌شود و می‌توانیم در دنیا بگوییم پیشرفته‌ترین نظام تثبیت مالکیت را داریم.

وی ادامه داد: نهاد سردفتری ازدواج و طلاق نیز باید ارتقا‌ء پیدا کند، باید در این حوزه کار را سرعت داده و تحولات را با تغییر اسناد نکاحی، شیوه تولید، ورود اطلاعات و ... اجرا کنیم.

خبرگزاری فارس