پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

تازه های ثبت آنی

پس از ابلاغ شیوه نامه تنظیم اسناد رسمی با قابلیت صدور الکترونیک خلاصه معاملات به شماره 93/89509 مورخ 1393/06/05 مشکلاتی برای همکاران سردفتر در سراسر کشور به وجود آمده بود که دیروز در کارگروه سامانه ثبت الکترونیک اسناد (ثبت آنی ) که با حضور معاونین محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در امور اسناد و املاک جنابان آقایان دکتر محمد مهدی انجم شعاع و محمد حسن بکائیان و آقای ماشاالله گرامی و آقایان فراهانی و نبوی برگزار شد به طریق زیر برای موارد بالا چاره جویی شد
چهار شنبه 26 آذر 1393
4272


بنام خدا 


تازه های ثبت آنی 



پس از ابلاغ شیوه نامه تنظیم اسناد رسمی با قابلیت صدور الکترونیک خلاصه معاملات به شماره 93/89509 مورخ 1393/06/05 ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ، خصوصا بند ((10)) آن که مقرر می دارد :
((با توجه به اینکه پس از تنظیم سند اراضی و املاک ثبت شده و امضای متعاملین و تائید نهایی آن توسط سردفتر در سامانه ثبت الکترونیک ، خلاصه معامله به صورت خودکار و برخط صادر و به واحد ثبتی ارسال می گردد ، بنابراین دفاتر اسناد رسمی مکلفند پس از تنظیم سند و امضای متعاملین حداکثر ظرف 5 روز مبادرت به تائید نهایی سند نمایند .
بدیهی است بعد از انقضای مدت مزبور امکان ارسال خلاصه معامله از طریق سیستم مقدور نخواهد بود .))
مشکلاتی برای همکاران سردفتر در سراسر کشور به وجود آمده بود :
1-گروه اول ، بعد از گذشت 5 روز از تاریخ امضای متعاملین مبادرت به تائید نهایی سند کرده بودند و امکان ارسال خلاصه معامله نداشتند . ((تعداد اینگونه اسناد برابر گزارش دفتر توسعه و فن آوری اطلاعات قریب 3500 فقره می باشد)).
2-گروه دوم با توجه به اخطار سامانه مبنی بر اینکه بعد از گذشت پنج روز امکان تائید نهایی وجود دارد ولی خلاصه معامله ارسال نمی شود ، اسناد را تائید نهایی نکرده اند . ((آمار دقیقی از این دسته از اسناد اعلام نشده است)) .
دیروز در کارگروه سامانه ثبت الکترونیک اسناد (ثبت آنی ) که با حضور معاونین محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در امور اسناد و املاک جنابان آقایان دکتر محمد مهدی انجم شعاع و محمد حسن بکائیان و آقای ماشاالله گرامی و آقایان فراهانی و نبوی برگزار شد به طریق زیر برای موارد بالا چاره جویی شد :
الف : برای آن دسته از اسناد که به لحاظ گذشتن 5 روز از تاریخ امضاء، تائید نهایی نشده و خلاصه معامله ارسال نشده است ، از امروز به مدت 3 هفته فرصت داده می شود که همکاران ضمن تائید نهایی سند ، خلاصه معاملات مربوطه را اتوماتیک ارسال نمایند .
ب : برای آن دسته از اسناد که تائید نهایی شده ولی خلاصه معامله ارسال نشده است از روز چهارشنبه هفته آینده 93/10/03 امکانی فراهم می شود که خلاصه معاملات اسناد مربوطه را به روش قبل (قبل از 93/06/05) به ادارات ثبت ارسال نمایند .
ج : برای جلوگیری از بروز اتفاقات قبلی و تائید نهایی در فرجه مقرر ، از همان تاریخ امکانی به سامانه ثبت آنی اضافه می شود که همه روزه در کارتابل پرونده های در دست اقدام اخطار داده می شود که ((این تعداد سند را شناسه یکتا گرفته اید ، ولی تائید نهایی نشده است )) .
سردفتر با توجه به اینکه اسناد مزبور به امضای متعاملین رسیده اند یا خیر ، مبادرت به تائید نهایی می نمایند .

ومن الله توفیق
فرامرز جمشیدی




بنچاق