پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

طرح کاداستر یا «حدنگار» در انتظار تایید نهایی شورای نگهبان / تحول مثبت نسبت به تعیین وضعیت ثبتی املاک و اراضی کشور

خبرگزاری میزان: معاون حقوقی و پارلمانی وزیر دادگستری گفت: طرح کاداستر یا «حدنگار» درانتظار تایید نهایی شورای نگهبان است.
پنج شنبه 11 دی 1393
1914



خبرگزاری میزان: معاون حقوقی و پارلمانی وزیر دادگستری گفت: طرح کاداستر یا «حدنگار» درانتظار تایید نهایی شورای نگهبان است.

عبدالعلی میرکوهی در گفت و گو با خبرنگار حقوقی میزان دراین باره اظهارکرد: طرح کاداستر آخرین بار پس از رفع ایراد توسط مجلس به شورای نگهبان ارسال شد که حسب اطلاع شورای نگهبان رفع ایراد مجلس را کافی ندانسته و مجددا به مجلس اعاده گردیده که انشاء الله مجلس برای رفع ایراد مذکور اقدام خواهد کرد؛ امیدواریم این بار طرح کاداستر به تصویب نهایی برسد.

وی افزود: طرح کاداستر شهری کشور قبلا به موجب قانون دیگری تصویب شده که تقریبا کار اجرای آن توسط سازمان ثبت اسناد و املاک انجام شده و این طرح نسبت به بقیه اراضی اعم از خصوصی و دولتی و اراضی ملی و منابع طبیعی می شود و اگر این قانون به سرانجام برسد تحول خوبی نسبت به تعیین وضعیت ثبتی املاک و اراضی سراسر کشور خواهد شد.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر دادگستری اضافه کرد: طرح کاداستر یا «حدنگار» که شامل تهیه نقشه با استفاده از عکس ها و تصاویر زمینی، دریایی، هوایی، ماهواره ای، قومی عکس ها، تصاویر،عملیات زمینی نقشه برداری و تطبیق نقشه با وضعیت واقعی و موجود املاک است.

میرکوهی با بیان اینکه بیشتر املاک شهری سابقه ثبتی دارند بیان کرد: اکنون منابع طبیعی و اراضی ملی در بیشتر مناطق هنوز موفق به ثبت سند نشده اند و باعث سوء استفاده زمین خواران و اختلافات و تصرف غیرقانونی اراضی ملی و منابع طبیعی شده که با عملی شدن این طرح زمینه آن خیلی کمتر خواهد شد.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت دادگستری اظهارامیدواری کرد به موجب این طرح سازمان ثبت و اسناد املاک کشور به مدت 5 سال فرصت دارد که کلیه اراضی کشور اعم از دولتی، شخصی، غیرشخصی و... را مستند سازی کرده و سندی تحت عنوان کاداستر تنظیم کند.

وی افزود: در طرح کاداستر یا حدنگار اطلاعات الکترونیکی وضعیت ثبتی اراضی و املاک ضبط می شود و اطلاعات شفاف و به روز خواهد شد.

میزان