پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

سازمان ثبت روزی نماد عقب ماندگی اداری بود اما امروز نماد پیشرفت است

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت در حال حاضر اکثر دست‌اندرکاران و صاحب‌نظران معتقدند که تحولات عظیمی در سازمان اتفاق افتاده و جایی که قبلاً نماد عقب‌افتادگی اداری بود به نمادی برای پیشرفت و تحول تبدیل شده است.
پنج شنبه 25 دی 1393
1781




به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، احمد تویسرکانی با حضور در برنامه شب آفتابی در خصوص تحقیق و تفحص از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: ما همواره گفته‌ایم که آمادگی کامل داریم و از تحقیق و تفحص استقبال می‌کنیم.

وی افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یک سازمان اداری یکصد ساله است و در حال حاضر اکثر دست‌اندرکاران و صاحب‌نظران معتقدند که تحولات عظیمی در سازمان اتفاق افتاده و جایی که قبلاً نماد عقب‌افتادگی اداری بود به نمادی برای پیشرفت و تحول تبدیل شده است.

مجری برنامه خطاب به تویسرکانی گفت که چرا در بحث تحقیقی و تفحصی که سال گذشته از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عمل آمد شما نامه زدید که نباید موضوع رسانه‌ای شود و باید قبل از هر کسی به رئیس قوه قضاییه بگویید؟ آیا کسی نمی‌تواند مستقیم از شما سؤال کند و حتماً باید پیش رئیس قوه قضاییه برود، که تویسرکانی در پاسخ گفت: شاید من بیشترین ارتباط را با نمایندگان کمیسیون‌ها به ویژه کمیسیون قضایی و اصل 90 داشته باشم اما از آنجایی که من خودم قاضی هستم بر این باورم که در برخی از موضوعات خاص باید تحقیق درستی صورت گیرد و پیش از اینکه موضوع رسانه‌ای شود نباید قضاوت عجولانه‌ای صورت گیرد.

معاون قوه قضاییه تصریح کرد: رویه‌های غلطی در سازمان اسناد و املاک کشور حاکم بود که نیاز به تغییر داشت اما در برابر این تغییرات عده‌ای مقاومت کردند.

تویسرکانی تصریح کرد: برای مثال همین یکسال قبل که ما می‌خواستیم سیستم‌های سنتی را در دفاتر ثبت الکترونیکی کنیم و شفاف‌سازی انجام دهیم پیش‌بینی می‌کردم که چون منافع عده‌ای به خطر می‌افتد قطعاً در برابر این تغییرات شاهد کارشکنی و مقاومت خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های ما بعد از انقلاب این بود که نظام اداری‌مان مبتنی بر یک روش صحیح نیست، گفت: متأسفانه همچنان یکسری بروکراسی و شیوه‌های ناصحیح وجود دارد و تقریباً در همه برنامه‌ها توسعه اصلاح ساختارهای اداری و افزایش بهره‌وری رکن اساسی بوده است اما هنوز اتفاق اساسی نیفتاده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تأکید کرد: زمانی که من ریاست سازمان ثبت را به عهده گرفتم گفتم که این سازمان نیازمند بازخوانی است ما در سال 92 بیش از 45 میلیون خدمت به مردم ارائه کردیم.

وی ادامه داد‌: در گذشته مردم برای دریافت هر خدمت باید حداقل سه مرحله به سازمان مراجعه می‌کردند و همین امر گاهی منجر به تولید فساد می‌شد ضمن اینکه هزینه‌های زیادی برای مردم به همراه داشت اما ما تلاش کردیم تا پیشخوان خدمات را به خانه‌های مردم ببریم و مراجعات را کاهش دهیم.

تویسرکانی در ادامه گفت: از آنجایی که طیف خدمات در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور وسیع است ایجاد تغییرات با شرایط بسیار سختی همراه است.

وی با اشاره به اینکه اگر یک مرجعی تخلفی را تشخیص می‌دهد باید از کانال خودش موضوع را پیگیری کند، افزود: در بحث کانون سردفتران هم رئیس سازمان ثبت مسئول اصلی است.

مجری خطاب به تویسرکانی گفت شما سال گذشته سردفترانی را عزل کردید و همین موجب اختلاف‌نظر شد چرا شما آنها را به قانونی که مربوط به سال 54 بود ارجاع دادید در حالی که مدعی تحول هستید که تویسرکانی در پاسخ گفت: قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب سال 1354 است، در زمان قبل از انقلاب تفکیک قوا وجود نداشت و اختیارات دستگاه قضایی به وزیر دادگستری محول شده بود.

وی ادامه داد: پس از انقلاب اختیارات قضایی به رئیس قوه قضاییه محول شد که از جمله همین اختیارات موضوع دفاتر اسناد رسمی بود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: روابط ما با کیمسیون اصل 90 بسیار خوب و صمیمانه است و این کمیسیون بارها از عملکرد سازمان ثبت تشکر کرده هرچند گاهی شبهاتی بوده که ما توضیحات خود را ارائه کرده‌ایم ضمن اینکه با سردفتران هم همین ارتباط خوب و صمیمی را داریم.

مجری خطاب به رئیس سازمان ثبت گفت که اما عده‌ای از سردفتران سال گذشته نارضایتی‌های زیادی داشتند که تویسرکانی در پاسخ گفت: سال گذشته همزمان با اجرای طرح ثبت آنی در 26 شهریورماه عده‌‌ای اظهار ناراحتی کردند و عده‌ای هم مخالف جدی بودند اما بعدها همان افراد ابراز خوشحالی کردند و برخی حتی برای معذرت‌خواهی آمدند.

وی افزود: من سالیان زیادی سابقه کار با بخش‌های مختلف را داشتم و به تعبیر عوام گرگ باران‌ دیده‌ام و با پیش‌بینی اینکه نباید با شروع یک تغییر بزرگ از همان ابتدا انتظار تجمید و تعریف را داشت کار را شروع کردیم.

تویسرکانی با تأکید براینکه خوشبختانه ما توانستیم با کمترین هزینه یک کار بسیار بزرگ را شروع کنیم، گفت: حذف اوراق بهادار و مکاتبات کاغذی از جمله نتایج مؤثر اجرای ثبت آنی بود و آثار بعدی این طرح در آینده مشخص خواهد شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه ما در ثبت شرکت‌ها علائم تجاری و ثبت موسسات غیرتجاری پذیرش حضوری را از بین برده‌ایم، گفت: در حال حاضر هر کسی که بخواهد شرکتی را ثبت کند از داخل منزل و با دسترسی به پورتال سازمان ثبت می‌تواند اظهارنامه را پر کند و ما امروز 140 تا 150 هزار پیام کوتاه را به خدمت‌گیرندگان در خصوص روند کارهایشان ارسال می‌کنیم.

تویسرکانی با تأکید براینکه رکورد مراجعات ما ظرف 2 سال ارتقای عجیبی پیدا کرده است، افزود: شیب ارتقای ارائه خدمات الکترونیکی به مردم در سازمان ثبت کم‌نظیر است و این اتفاق در یک دستگاهی افتاده که قدیمی‌ بوده و کمتر تصور می‌شد چنین تحولی داشته باشد.

خبرگزاری فارس