پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: اسناد تک‌برگ و ثبت شده در سیستم کاداستر، به هیچ‌وجه سند معارض ندارند

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: هر کسی سند تک برگی داشته و مالکیتش در سیستم کاداستر است دیگر سند معارض ندارد و عقبه مالکیت آن شفاف سازی می‌شود.
پنج شنبه 25 دی 1393
2297



به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، احمد تویسرکانی معاون قوه قضاییه در برنامه شب آفتابی با اشاره به اینکه امروز ما بانک اطلاعاتی داریم که می‌توان از طریق آن اطلاعات مالکیت هر فرد را دارا بود اظهار داشت: مشکلات گذشته دیگر امروز وجود ندارد و امروز افراد می‌توانند با دسترسی به سیستم و مراجعه به بانک ملک خود را ثبت کنند و ما این موضوع را تحت کنترل داریم و نظارت کافی برآن صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه افراد می‌توانند شرکت‌های تجاری خود را در سامانه به ثبت برسانند ولی نباید نام شرکت آنها مشابه باشد، گفت: ما در حوزه برخورد با مفاسد اداری اقدامات خوبی انجام دادیم و با کاهش مراجعات مردم این امر صورت گرفته و جرایم کاهش یافته است؛ بنده معتقدم هرچقدر مردم را وادار به دریافت خدمت کنیم به مرور زمان تولید فساد صورت می‌گیرد بنابراین باید مراجعه افراد کاهش یابد.

معاون قوه قضاییه با بیان اینکه امروز دلال و واسطه‌گر در میان برخی افراد وجود دارند که از امور سوءاستفاده می‌کنند که همین جا باید بگویم مردم خود می‌توانند اقدامات مربوط به ثبت را انجام دهند و نیازی به دلال و واسطه گر وجود ندارد، افزود: ما در راستای ارتقای سلامت اداری گام های خوبی برداشتیم و سیستم قدیمی تا حدودی اصلاح شده است؛ در سطح املاک ما بازخوانی انجام دادیم چرا که هر دفترخانه در گذشته با ادبیات خاص خود املاک را ثبت می‌کرد که ما این امر را اصلاح کردیم و یک سند رسمی در تهران یا دورترین نقطه کشور یکسان به دست ما می‌رسد و همه را به لحظه مشاهده کرده و رسیدگی می‌کنیم که البته این امر به سرعت صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تا دیروز در جعل هویت مشکل داشتیم که خوشبختانه امروز با اقدامات انجام شده این امر حل شده و در سیستم وقتی اسم افراد را می‌زنیم عکس و هویت آن روی صفحه می‌آید، اظهار داشت: گاهی سردفتری به ما می‌گفت که فردی با شناسنامه و کارت ملی به ما مراجعه می‌کرد که وقتی ما مشخصات فرد را در سیستم وارد می‌کردیم عکس فرد در سیستم با عکس فرد در کارت ملی متفاوت بود که در این راستا فرد فرار می‌کرد که البته مواردی در این خصوص دستگیر شدند.

تویسرکانی با بیان اینکه دیگر نسبت به گذشته اسناد جعلی نداریم گفت: سلامت اداری بحث مهمی است که باید به آن توجه کرد.

وی در خصوص طرح کاداستر نیز اظهار داشت: کاداستر حدنگار است و حدود املاک را توصیف می‌کند در واقع مردم در گذشته حساب مالکیت خود را در دفترچه داشتند ولی اکنون با سیستم کاداستر نقشه هوایی حدود املاک با جی پی اس مشخص می‌شود که این امر نشق بسیار مهمی در حدود مالکیت افراد دارد.

معاون قوه قضاییه با اشاره به اینکه امروز ارزش زمین افزایش یافته بنابراین طرح کاداستر بسیار مهم است گفت: طرح کاداستر در سال 59 در قانون برایش تکلیف صورت گرفته که مقداری از آن از سال 73 اجرایی شد و در سال 89 40 درصد از عرصه شهرها با کاداستر انجام شده و تا سال 90 تقریبا 50 درصد اضافه کردیم؛ امروز اسناد مالکیت در شهرها و روستاها باید در سیستم کاداستر مشخص شود.

وی با بیان اینکه دیگر اسناد مالکیت نباید دست نویس باشد بلکه تک برگی و از طریق کاداستر انجام می‌شود افزود: با طرح کاداستر کروکی مالکیت مشخص شده و از جعل و دخل و تصرف و صدور معارض جلوگیری می‌شود.

تویسرکانی با اشاره به اینکه ظرف دو الی سه سال است که سند تک برگی صورت گرفته و همینجا قول می‌دهم که هر کسی سند تک برگی داشته و مالکیتش در سیستم کاداستر است دیگر سند معارض ندارد و عقبه مالکیت آن شفاف سازی می‌شود.

وی با بیان اینکه افرادی که در گذشته سند خود را به ثبت رساندند و تک برگی نبوده امروز باید آن را تبدیل کنند، گفت: در قانون جامع حدنگار که در مجلس تصویب شده است اقدامات خوبی صورت خواهد گرفت ولی شورای نگهبان فعلا در این راستا ایرادهایی گرفته است که امیدواریم بعد از تصویب شاهد اقدامات خوبی باشیم.

معاون قوه قضاییه با اشاره به اینکه ما متعهد هستیم که ظرف 5 سال از طریق سیستم کاداستر کل جنگل‌ها رودخانه ها کوه ها و حریم‌ها انجام شود. و اگر دولت حمایت کند و به صحنه بیاید ما شاهد اقدامات خوبی خواهیم بود.

وی ادامه داد: در راستای طرح کاداستر در 12 سال گذشته ارزیابی صورت گرفت که با 4 میلیارد دلار این امر اجرایی می‌شود اما امروز ما مطرح می‌کنیم که یک دهم این مبلغ باعث می‌شود که طرح کاداستر قابل اجرا باشد که البته عزم ملی در این راستا عزم ملی لازم است.

تویسرکانی با اشاره به اینکه با طرح کاداستر بسیاری از مشکلات فراوان درحوزه مالکیت کاهش می‌یابد و زمین خواری و دعوا در این خصوص کاسته می‌شود گفت: ما باید زیرساخت‌های این طرح را انجام دهیم تا طرح کاداستر اجرا شود که این امر منوط به اعتبار ما نیز است.

وی بیان کرد: امروز در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سالانه هزار میلیارد تومان ما به خزانه واریز می‌کنیم که می‌خواهیم این اعتبار را برای اصلاح ساختار خود استفاده کنیم چرا که امروز در برخی از شهرستان‌ها ما ساختمان مناسب نداریم.

معاون قوه قضاییه با اشاره به اینکه کمتر از نصف این مبلغی که ما به خزانه واریز می‌کنیم برای ما درنظر می‌گیرند ، افزود: از درآمدی که ما به خزانه وارد می‌کیم 46 درصد برای هلال احمر و 8 درصد برای شهرداری محسوب می‌شود در واقع ما سالانه میزان بسیاری به خزانه واریز می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه با ثبت آنی ما 20 میلیون مراجعه را کاهش دادیم گفت: کاهش مراجعات با وجود ترافیک و آلودگی هوا اقدام مهمی است و همچنین در راستای کاهش فساد اداری گام موثری محسوب می‌شود که ما درسال 92 ، 45 میلیون خدمت ارائه دادیم و امروز بسیاری از مراجعات را کاهش دادیم.

تویسرکانی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی از سوی ما کمی ضعیف است گفت: افراد برای ثبت املاک خود نیاز به کارگزار و دلال ندارند بلکه خودشان می‌توانند این اقدام را انجام دهند و ما قبول داریم اطلاع رسانی ما کمی ضعیف است.

وی در خصوص ثبت اختراع گفت: در سیستم ثبت اختراع ما پیشرفت خوبی داشتیم و در راستای کشورهای پیشرفته قرار داشته و در خصوص علامت تجاری نیز ما یکی از شاخص‌ها محسوب می‌شویم که تحول بسیار داشتیم.

وی در ادامه بیان کرد: ما امادگی کامل داشته تا تحقیق و تفحص صورت بگیرد و ما از این امر استقبال می‌کنیم؛ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سازمانی اداری و یکصد ساله است که اقدامات خوبی انجام داده و در گذشته این سازمان نماد عقب افتادگی اداری بود که امروز نمادی برای پیشرفت و تحول قرار گرفته است.

معاون قوه قضاییه با اشاره به اینکه بنده بیشترین ارتباط با نمایندگان کمیسیون‌های قضایی و اصل90 را داشته‌ام و با وجود اینکه بنده قاضی نیز بودم در بحث تحقیق و تفحص استقبال داشته و می‌خواهم که قضاوت عجولانه در این راستا صورت نگیرد.

وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته سیستم‌های سنتی در دفاتر ثبت الکترونیکی وجود داشت که ما شفاف سازی انجام داده و اقدامات خوبی داشتیم که البته در این راستا ما شاهد کارشکنی و مقاومت‌هایی بودیم ولی در راستای ثبت الکترونیکی اقدامات خوبی صورت گرفت و ما گام‌های موثری برداشتیم، گفت: متأسفانه همچنان یک‌سری بروکراسی و شیوه های ناصحیح در نظام اداری ما وجود دارد که نیاز به اصلاح ساختارهای اداری بوده که هنوز اتفاق اساسی در سیستم اداری صورت نگرفته است.

تویسرکانی با تأکید براینکه بنده از ابتدای ریاست سازمان مطرح کردم که سازمان ثبت باید اصلاحاتی درآن صورت گرفته چرا که در گذشته مردم برای دریافت هر خدمت باید حداقل سه مرحله به سازمان ثبت مراجعه می‌کردند که این خود باعث تولید فساد و بی نظمی می‌شد، گفت: ما تلاش کردیم با پیشخوان خدمات و این امر در منزل مردم مراجعات را کاهش دهیم که این اقدامی موثر واقع می‌شود.

وی در خصوص برخی تخلفات از سوی کانون سردفتران گفت: در هر مرجع اگر تخلفی صورت گیرد باید از کانال خود آن موضوع پیگیری شود که در راستای کانون سردفتران نیز بنده مسئول این امر هستم؛ طی قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 1354 اختیارات دستگاه قضا مشخص شد و این امر به وزیر دادگستری محول شده است. همچنین پس از انقلاب اسلامی اختیارات قضایی به رئیس قوه قضاییه نیز داده شده که موضوع دفاتر اسناد رسمی نیز از جمله این اختیارات محسوب می‌شود.

معاون قوه قضاییه ادامه داد: درست است که سال گذشته با اجرای ثبت آنی که از 26 شهریورماه آغاز شده بود ما شاهد نارضایتی‌هایی از سوی سردفتران بودیم و برخی به شکل جدی مخالف این امر بودند اما آنقدر این اقدام خوب و موثر واقع شد که سردفتران به مرور متوجه این امر شدند.

وی با اشاره به اینکه در ثبت آنی ما اقدامات خوبی انجام داده و مقاومت کردیم تا کار ادامه یابد و شاهد کاهش مراجعات شویم، گفت: از اقدامات موثر ثبت آنی حذف اوراق بهادار و اقدامات به صورت سنتی و دستی بود که با اجرای ثبت آنی ما شاهد آثار خوبی بودیم.

تویسرکانی با بیان اینکه ما امروز در ثبت شرکت‌ها نیز اقدامات خوبی انجام دادیم و 150 هزار پیام کوتاه به خدمتگیران در خصوص روند کار خود در راستای ثبت شرکت‌ها ارسال می‌کنیم و در این خصوص ارتقای خوبی داشتیم، گفت: از اقدامات موثری که ما باید آن را ارائه دهیم طرح کاداستر است که با جدیت دنبال می‌کنیم ولی نیازمند اعتبار برای اجرای آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه ما امروز اسناد مالکیت را در محدوده شهرها و روستاها در قالب کاداستر اجرا می‌کنیم که امیدواریم ادامه یابد گفت: در خصوص تحقیق و تفحص از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ما هیچ مشکلی نداشته و معتقدیم که در برخی از موضوعات باید تحقیق به درستی صورت گیرد و قضاوت عجولانه صورت نگیرد.

تسنیم