پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

روزانه 70 هزار سند در دفاتر اسناد رسمی کشور تنظیم می شود

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت که روزانه 70 هزار سند در دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور تنظیم می شود.
سه شنبه 30 دی 1393
1638



«محمدمهدی انجم شعاع» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مردم با استفاده از ظرفیت دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم اسناد و ثبت عقود و معاملات که منجر به تهیه اسناد رسمی می شود استفاده می کنند.

وی افزود: این روند از مراجعه مردم به دادگاه و شورای حل اختلاف می کاهد و در صورت نیاز در بسیاری از احکام از دوایر اجرایی نیز از ثبت بهره خواهند برد.

وی تصریح کرد: اکنون هفت هزار و 300 دفتر اسناد رسمی و سه هزار و 200 دفتر ازدواج در کشور فعالند که با توجه به کاهش چشمگیر پرونده های قضایی با افزایش مراجعه مردم به این دفاتر، لزوم افزایش دفاتر رسمی در نقاط مختلف کشور بیش از پیش احساس می شود.

انجم شعاع خاطرنشان کرد: بررسی و مطالعه وضعیت دفاتر اسناد رسمی کشور در حال انجام است تا در نقاطی که نیاز به وجود دفاتر و یا جابجایی آن در درون حوزه ثبتی وجود دارد اقدام و موجب دسترسی آسان مردم شود.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: با افزایش تعداد دفاتر ازدواج و طلاق در آینده نزدیک، آزمون سردفتری نیز برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به ثبت الکترونیک اسناد از شهریور سال 92 در کشور افزود: تا قبل از این نظارت به صورت سنتی، هر شش ماه و یا بر اساس گزارش و شکایات انجام می شد ولی امروز با آغاز فعالیت ثبت الکترونیک از شروع به کار عملیات ثبت در سامانه تا صدور سند تمامی مراحل رصد و نظارت کامل بر نحوه عملکرد دفاتر اسناد به صورت آنلاین صورت می گیرد.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از مراحل نهایی تصویب طرح جامع کاداستر در مجلس خبر داد و گفت: با تصویب این طرح دفاتر سنتی حذف و جای خود را به دفاتر الکترونیکی خواهند داد و تمامی مراحل تنظیم اسناد به صورت هوشمند کنترل و در بانک اطلاعات سازمان مرکزی ذخیره خواهد شد.

انجم شعاع ادامه داد: در مراحل بعدی به دنبال بهره گیری از اثر انگشت و امضاء الکترونیک در ثبت اسناد هستیم که پرونده مورد نظر متصل و ثبت می شود.

وی از مردم خواست تا برای حفظ حقوق خویش و تقویت نظم و نظام حقوقی جامعه و همچنین کاهش اختلاف از ثبت اسناد به صورت عادی خودداری کنند و در این زمینه از ظرفیت اسناد رسمی به ویژه ثبت الکترونیک بهره لازم را ببرند.

وی همچنین به مردم توصیه کرد: با مراجعه به ادارات ثبت، سندهای قدیمی خود را به سندهای تک برگی که در سامانه به صورت الکترونیکی ثبت می شود تغییر دهند تا ملک آنها از هرگونه تداخل حدود املاک و صدور سند و انجام معاملات معارض مبرا شده و حقوق آنها به صورت تضمینی محفوظ بماند.

ایرنا