پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

چرا افزایش معاملات هم نتوانست مسکن را از رکود خارج کند؟

با وجود آنکه در سه سال اخیر هر سال معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزایش یافته اما در همین زمان لایحه خروج از رکود تدوین شده و دولت به دنبال راهی برای خروج مسکن ار رکود است.
دو شنبه 25 اسفند 1393
1988

 

با وجود آنکه در سه سال اخیر هر سال معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزایش یافته اما در همین زمان لایحه خروج از رکود تدوین شده و دولت به دنبال راهی برای خروج مسکن ار رکود است. آیا افزایش معاملات به منزله نبود رکود نبوده است؟

دو سالی می‎شود که از نگاه مسئولان دولتی مسکن با رکود درگیر است. برخی بر این باورند که اکنون بهترین زمان خرید مسکن است و برخی همه تقصیرها را برگردن تحریم‎ها و مذاکرات ژنو می‎اندازند و می‎گویند تا زمان مشخص نشدن تکلیف مذاکرات آب از آب تکان نمی‎خورد و مسکن به عنوان سرمایه تاثیرگذار و تاثیر پذیر در اقتصاد از این قاعده مستثنی نیست.

در بازه زمانی تعیین تکلیف وضعیت کلان اقتصاد کشور و تصمیم گیری تیم مذاکرات هسته‎ای، مسکن یکی از بزرگترین بازارهایی بود که پشت در به انتظار ورود رونق بود، رونقی که می‎تواند حداقل ۲۶۰ شغل وابسته به بازار مسکن را به یکباره فعال کند . از سوی دیگر به گفته برخی دولتمردان و اقتصادادنان ۳۰ درصد اقتصاد کشور به مسکن و زنجیره متصل به آن وابسته است.

در همین حال با وجود آنکه در سه سال اخیر هر سال معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزایش یافته اما در همین زمان لایحه خروج از رکود تدوین شده و دولت به دنبال راهی برای خروج مسکن ار رکود است. آیا افزایش معاملات در این مدت‌ها به منزله نبود رکود در بازار مسکن نبوده است؟

در طول دو سال گذشته که از دولتی‎ها گرفته تا بخش خصوصی و بنگاه‎داران ، همگی از رکود مسکن گلایه می‎کنند اما آمار اتحادیه املاک از انعقاد قراردادهای قانونی می‎گوید که افزایش معاملات را نشان می‎دهد.

متفاوت بودن روند معاملات بازار مسکن که به نوعی می‌تواند نشان دهد بازار مسکن در رکود به سر نمی‌برد با اظهارات کارشناسان ، مسئولان ،سازندگان و حتی مشاوران املاک کار را برای مسکن سخت کرده است.

به نظر می‌رسد این بازار از طرفی با رکود همراه شده و از طرف دیگر منتظر ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار است. در همین زمان برخی مناسب بودن میزان معاملات را عنوان می‌کنند و برخی از تثبیت رکود در بازار صحبت می‎کنند. واحدهای مسکونی از پیش ساخته شده سازندگان در گرو رونق بازار خالی مانده و به گفته وزیر راه و شهرسازی قدرت خرید مسکن مردم کاهش یافته است.

برخی کارشناسان دخالت دولت و برخی دیگر نبود حمایت دولت را از مهمترین مشکلات مسکن می‎دانند. اما حال بازار مسکنی که صرفا نه دولتی و نه خصوصی به نظر می‌رسد سرگردان میان دوران رکود شده و منتظر یک اشاره و حتی یک معجزه است؛ معجزه‎ای که می‎تواند با افزایش تسهیلات بانکی یا برنامه‎های دولتی همراه شود یا قیمت‎ها را به صورت واقعی تعدیل کند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران بازار مسکن، شاید هرساله معاملات مسکن رو به افزایش بوده، اما این دلیل رونق بازار نیست، چرا که عوامل متعددی همچون افزایش جمعیت و افزایش ساخت و ساز تاثیرگذار بوده و در مجموع بازار مسکن با رکود همراه شده است.

براین اساس عوامل تحریک کننده بازار مسکن همچون شاخص‌های کلانی مثل نرخ سود ، قیمت مصالح ساختمانی و زمین است که در این مدت هر یک از این عوامل نه‌تنها از وضعیت رکودی مسکن تاثیر گرفته‌اند بلکه به صورت متقابل بر آن نیز تاثیرگذاشته‎اند.

حال با مشاهده آمار قرارداهای مسکن در سه سال ۹۰، ۹۱ و ۹۲ که افزایش حجم معاملات را نشان می‎دهد هر یک از عوامل موجود در بازار اظهارات متفاوتی را ارائه می‎کنند.

رونق توام رکود!
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، آمار خرید و فروش مسکن نسبت به سال‎های قبل را ملاک بهبود وضعیت بازار می‎داند و می‎گوید بازار در روند رونق و بهبود قرار گرفته است. این در حالی است که در مقابل از رکود بازار مسکن سخن می‎گوید و معتقد است بازار مسکن در دوسال گذشته با رکود همراه بوده است.

بر این اساس رئیس کانون سراسری انبوه‎سازان کشور هم همه آمار اتحادیه املاک را نادرست می‎داند و می‎گوید که این آمار را باید از سازندگان جویا شد، در صورتی که می‎توان آمار را دستکاری کرد و گفت معاملات رونق داشته است. جمشید بزرگر به اقتصادنیوز گفت که از میزان فروش مصالح ساختمانی، وضعیت ساخت و ساز مسکن توسط انبوه‎سازان می‎توان به رکود بازار مسکن رسید.

وی بر این باور است که پیش از اینکه مسکن با شوک قیمتی و پس از آن با رکود همراه شود،‌ تعداد واحدهای مسکونی پیش فروش شده بسیار بیشتر از دو سال اخیر بود و این عوامل همگی نشان دهنده رکود حاکم بر بازار است.

افزایش معامله نداشتیم
در مقابل نیز یک کارشناس اقتصاد مسکن نیز بر این باور است که قطعا امسال نسبت به سال گذشته افزایش حجم معامله رخ نداده است.

بیت‎الله ستاریان در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز اظهار کرد: سال ۹۱ با شوک قیمتی همراه شدیم و بیشتر آمار معاملات مسکن رقم زده شد،‌ اما پس از آن که مسکن با ثبات قیمت و حتی کاهش و شکست حباب قیمتی همراه شد این آمار به حالت گذشته برنگشت.

به گزارش اقتصادنیوز، از نگاه برخی کارشناسان در زمان شوک قیمتی بازار مسکن بسیاری از سازندگان با سودهای میلیاردی همراه شدند و بسیاری توانستند ملک خود را تا ۵۰ درصد بیش از قیمت واقعی بفروشند. طبق آمار مرکز آمار ایران قیمت مسکن در نیمه دوم سال ۹۱ نسبت به مدت مشابه سال ۹۰ معادل ۵۲ درصد افزایش قیمت داشت.

در مقابل برخی دیگر در آستانه خرید مسکن قدرت مالی خود را از دست دادند و قادر به خرید مسکن نشدند و همچنان اجاره نشین باقی ماندند.

در همین زمان رو‎ش‎های متعددی همچون افزایش تسهیلات مسکن از سوی بانک‎ها و برنامه‎های دولتی در نظر گرفته شد اما آب از آب تکان نخورد و همچنان از نگاه دولتمردان رکود در بازار مسکن مانده است.

اما نکته قابل توجه این است که در این زمان معاملات مسکن رو به افزایش بوده و بسیاری بر این باورند این افزایش معاملات به منزله رونق بازار است، با این حال برخی دیگر بر این باورند که رونق به منزله افزایش قیمت و افزایش معاملات نیست،‌ بلکه باید عرضه و تقاضا برابری کند و مسکن بتواند چرخه شغل‎های مرتبط را به کار اندازد.

براین اساس روش‎های متعددی برای رونق بازار در نظر گرفته شده ، روش‎هایی همچون افزایش تسهیلات مسکن، افزایش ساخت و سازها و روند رو به پیشرفت مذاکرات هسته‌ای و برنامه‎های خروج از رکود که با این حال به نظر می‌رسد هنور رکود از جایش تکان نخورده است.

عصر قانون