پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

گام سوم برای صدور سریع سند ملکی

برنامه‌ریزی برای اجرای گام سوم الکترونیکی شدن کلیه فرآیندهای ثبت و نقل و انتقال سند آپارتمان‌های مسکونی، در میان مسوولان ثبت رسمی کلید خورد.
شنبه 22 فروردين 1394
2556

 

 

به گزارش پورتال جامع ساخت وساز، با الزامی شدن ثبت تمام اسناد مالکیت مسکن در سامانه الکترونیکی ثبت آنی از شهریور ماه 92 و همچنین رفع الزام از دریافت کد رهگیری برای صدور مفاصا حساب مالیاتی در سال گذشته، مسوولان ثبت رسمی طی روزهای اخیر برای اجرای گام سوم الکترونیکی شدن ثبت تمام معاملات املاک، تشکیل جلسه دادند.
حذف آمارهای کاغذی از دفاتر اسناد رسمی و اجرای شبکه ثبت آنی بین سازمان امور مالیاتی و سازمان ثبت اسناد و دفاتر ثبت رسمی، مرحله سوم تحقق طرح الکترونیکی شدن پروسه ثبت اسناد ملکی در دفترخانه‌ها است که این روزها در دستور کار مسوولان سازمان ثبت، وزارت اقتصاد و همچنین کانون سردفتران قرار گرفته است.
همچنین با اجرای این مرحله علاوه بر مسدود شدن مسیر جعل آمارهای کاغذی و گواهی‌های صادر شده به منظور صدور مفاصاحساب مالیاتی، مالکان هم می‌توانند از طریق مراجعه به سیستم ثبت آنی نسبت به انجام امور مالیاتی مربوط به ثبت سند مالکیت خود اقدام کنند. آن طور که مسوولان ثبت رسمی می‌گویند اجرای این مرحله از الکترونیکی شدن فرآیند ثبت اسناد چند مزیت عمده دارد. مسدود شدن مسیر جعل گواهی‌های صادر شده برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی، رفع تکلیف از دفاتر اسناد رسمی برای صدور آمارهای کاغذی و کاهش هزینه‌های مربوط به آن، ارتقای عملکرد دستگاه‌های مسوول در این زمینه و رفع بهانه‌جویی‌های بی‌مورد برخی ماموران مالیاتی از مهم‌ترین مزایای اجرای گام سوم از فرایند الکترونیکی شدن ثبت اسناد رسمی است. این در حالی است که کاهش زمان صدور سند رسمی در نتیجه سیستمی شدن این فرآیند و همچنین کاهش مراجعه اضافی و ترددهای حضوری مالکان به سازمان امور مالیاتی و دفاتر ثبت اسناد رسمی، از دیگر مزایای مهم اجرای گام سوم است.
سال گذشته نیز، دیوان عدالت اداری در جریان رسیدگی به یک شکایت با رفع الزام از مالکان برای دریافت کد رهگیری از بنگاه‌های مسکن برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی، این امکان را به وجود آورد که آن دسته از مالکانی که تمایل به مراجعه به بنگاه‌های مسکن ندارند و مستقیما برای نقل و انتقال املاک به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند، بدون پیش رو داشتن مانع کد رهگیری بتوانند نسبت به انتقال و ثبت مالکیت جدید در سند رسمی اقدام کنند. پیش از این نیز، در گام اول، از شهریور ماه 92، با حذف دفاتر کاغذی و سنتی ثبت رسمی، فرآیند ثبت اسناد مالکیت املاک به صورت الکترونیکی و از طریق ثبت در سامانه‌ای به نام سامانه ثبت آنی در آمد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در جلسه‌ای که طی روزهای اخیر به منظور اجرای گام سوم از فرآیند الکترونیکی شدن ثبت اسناد مالکیت با حضور مسوولان سازمان امور مالیاتی و سازمان ثبت برگزار شد، خاطرنشان کرد: سازمان‌های مربوط، به خصوص سازمان امور مالياتي بايد آمار را از طريق سيستم ثبت آني دريافت كند تا به اين شیوه با حذف آمار كاغذي از دفاتر، اين مسووليت نيز از تكليف دفاتر اسنادرسمي ساقط شود. محمدرضا دشتي اردكاني در ادامه افزود: در مرحله بعد براي مالكاني كه امكان دسترسي به سيستم را ندارند و قادر نيستند از این طريق به امور مالياتي خود برسند بهتر است با مراجعه به دفاتر اسنادرسمي از طريق سيستم، ماليات نقل و انتقال خود را واريز و مفاصاحساب خود را دريافت كنند. به گفته وی با این روش از  تردد و مراجعات اضافي مالكان به سيستم مالياتي جلوگيري مي‌شود.

تی نیوز