پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

گفتگوی داغ !

گفتگوی داغ با آقای احسان صادقیان
چهار شنبه 20 خرداد 1394
4077

بسم الله الرحمن الرحیم

 

گفتگوی داغ با آقایاحسان صادقیان

 

 

بنچاق : آقای احسان صادقیان ، دفتریار اول دفتر اسناد رسمی 778 تهران و صاحب وبلاگ "دفتر اسناد رسمی 778 تهران"  ، نیاز به معرفی ندارد و همگان " حداقل آنها که در فضای مجازی دفاتر اسناد رسمی " فعالیت می کنند ، او را به خوبی می شناسند .

 

 

از خصوصیات دوست خوبم "احسان" کار کردن بی سر و صدا و اجتناب از حاشیه های مرسوم است !

متاهل است و یک دختر دارد و در حال تحصیل می باشد .

جناب آقای صادقیان ، سلام و خیر مقدم . به صندلی داغ خیلی خوش آمدید . اگر می خواهید به مقدمه ی من ، چیزی اضافه کنید ، بفرمایید .

 

صادقیان :بنام خدا ، سلام و عرض ادب خدمت شما و اهالی محترم بنچاق. خوشحالم که در خدمت شما هستم.

بنچاق : رابطه ی شما با بنچاق چطور است ؟ عده ای معتقدند شما رقیب بنچاق هستید و در کامنت ها ، سعی می کنند بنچاق و شما را به واکنش تشویق کنند !

صادقیان : خیلی خوب بوده ، هست و خواهد بود. و اما در خصوص رقابت! می دانم خیلی ها چنین تصوری دارند اما باید بگم واقعا اینطور نیست. من ، بنچاق و سایر بلاگرها همه هدف مشترکی داریم که آن چیزی جز کمک به همکاران نیست. یک روح در چند بدن هستیم که در یک راستا حرکت می کنیم. بیشتر احساس رفاقت داریم تا رقابت.

بنچاق : انگیزه ی شما از وبلاگ داری چیست ؟ چه سودی برای شما دارد ؟

صادقیان : پرکردن خلاء ناشی از عدم اطلاع رسانی ، آموزش و شفاف سازی. هم برای همکاران و هم برای عموم مردم که از وبلاگ من بازدید می کنند. چه سودی بالاتر از این که تجربه ای که باید در سالیان سال کسب کنم ، از طریق وبلاگ و به واسطه پرسش و پاسخ ها خیلی زودتر کسب می کنم. علاوه بر این زمانی که به واسطه مطلب یا پاسخ من ، مشکل همکاری حل می شود ، انرژی می گیرم.

بنچاق : برای اینکه یک وبلاگ فعال بماند و خوانندگانش را از دست ندهد ، چه باید کرد ؟ چقدر باید برای آن وقت گذاشت ؟

صادقیان : راه اندازی وبلاگ ساده است. مطلب نوشتن و عکس گذاشتن در آن ساده تر. اما برای اینکه در جذب مخاطب قوی باشی ، باید عاشق وبلاگ و وبلاگ نویسی و مخاطبانت باشی. باید مدیریت آن را به خیلی از کارها ترجیح دهی. باید بدانی که یک نفر منتظر مطلب جدید است ، منتظر پاسخ سوال است ، منتظر اخبار به روز است ، منتظر راه حل چالش اخیر است. هرچه بیشتر عاشق اینکار باشی بیشتر وقت صرف آن می کنی.

بنچاق : از چندمین همایش به جامعه ی مجازی دفاتر اسناد رسمی پیوستید ؟

صادقیان : برای همایش سوم در یزد دعوت شدم اما به دلیل آنکه همزمان با بدنیا آمدن دخترم بود ، نتوانستم شرکت کنم. همایش چهارم در اصفهان اولین حضور من در جمع فعالان حوزه مجازی دفاتر اسناد رسمی بود.

بنچاق : آیا واقعا اعتقادی به وجود جامعه ی مجازی دفاتر اسناد رسمی دارید ؟

صادقیان : در هر صورت با وجود فعالان این عرصه خواه ناخواه این جامعه ایجاد شده است. پس چه بهتر که همه با هماهنگی عمل کنند بلکه بتوانیم از این طریق دفاتر اسناد رسمی را به جایگاهی که سزاوار آن است برسانیم.

بنچاق : آیا برای جامعه ی مجازی ، جنسیت یا سمت قائلید ؟ مثلا جامعه ی مجازی مردانه و زنانه و یا جامعه ی مجازی سردفتران و جامعه ی مجازی دفتریاران ؟

 

 

صادقیان : خیر. هر شخصی در فضای مجازی در جهت اعتلای جامعه دفاتر اسناد رسمی فعالیت می کند ، فارغ از اینکه چه سمتی داشته باشد ، عضوی از جامعه مجازی صنف ما بحساب می آید.

بنچاق : تعریف خودتان را از جامعه ی مجازی بفرمایید .

صادقیان : به زبان ساده جمعی دلسوز که در تلاشند دفاتر اسناد رسمی وضعیت بهتری داشته باشند و در این راستا از هیچ کمکی فرو گذار نمی کنند.

بنچاق : علت پیدایی و تشکیل جامعه ی مجازی دفاتر اسناد رسمی چه بوده است ؟

صادقیان : در ابتدا فعالیت های مجازی پراکنده بود. اما به تدریج این باور به وجود آمد که می توان در برخی موارد ، هر چند مختصر ، تأثیرگذار بود. از این رو تصمیم بر این شد که کمی فعالیت ها سازماندهی شود.

بنچاق : انتظارات شما از جامعه ی مجازی خودمان چیست ؟

صادقیان : انتظار دارم فعالان این عرصه در نهایت تعامل ، همکاری ، رفاقت و اخلاق حرفه ای فعالیت کنند.

بنچاق : برگزاری همایش ها را تا چه اندازه در احقاق حقوق صنفی موثر می دانید ؟

صادقیان : همایش ها به خوبی مسیر خود را پیدا کردند. کم کم شناخته تر شدند. رسمی تر و جدی تر شدند. حضور مسئولین در همایش ها یا درج اخبار آنها در خبرگزاری ها خود مبین همین موضوع است. فرصتی که از آن می توان به نحو احسن استفاده کرد تا خواسته های صنفی خیلی راحت تر و رساتر بیان کرد.

بنچاق : نظر شما راجع به پیام رسان های جدید چیست ؟

صادقیان : بهرحال در حال حاضر آنها نقش پررنگی در فعالیت های صنفی مان ایفا می کنند. برنامه های پیام رسان به خوبی توانستند طیف وسیعی از همکارانمان را به فعالیت و مشارکت در مباحث وارد کنند.

بنچاق : آیا اپلیکیشن های تلفن همراه را "رسانه" و به تبع آن ، اقداماتش را "رسانا" می دانید ؟

صادقیان : بله. همین که خیلی سریع مطالب در گروه های مختلف منتشر می شود نشان می دهد به خوبی نقش رسانه را بازی می کند. شاید در عرض چند دقیقه همکاران از سراسر کشور از خبری مطلع شوند. هرچند گاهی رسالت گروه های صنفی فراموش می شود اما اجتناب ناپذیر است.

بنچاق : وجوه افتراق وبلاگ ها و وبسایت ها را با پیام رسان های جدید در چه می بینید ؟

صادقیان : ممکن است در نگاه اول دسترسی به مطلبی که مدنظر است در پیام رسان ها آسانتر به نظر برسد اما به نظرم اگر همان مطلب در وبلاگی درج شده باشد مفیدتر خواهد بود. به عنوان مثال توضیح کامل مسئله ای در چنین برنامه هایی سخت تر است ، یا ممکن است مسئله ای که قبلا طرح شده مجددا مطرح شود ، یا در اکثر این برنامه ها امکان دسته بندی مطالب وجود ندارد و ... در حالی که در وبلاگ اینطور نیست. از طرف دیگر اگر بخواهیم ظرفیت و خدمات دفاتر اسناد رسمی را معرفی کنیم وبلاگ ابزار مناسب تری است.

  بنچاق : آیا شما در هیچیک از این اتاق ها عضو هستید ؟

صادقیان : بله. دوستان محبت کردند و بنده را در 63 گروه از اپلیکیشن های مختلف عضو کرده اند !

بنچاق : مدتی قبل ، شما ، شماره تلفن خودتان را عوض کردید . می شود علت آنرا برایمان بگویید ؟

صادقیان : بله. شماره جدیدی تهیه کردم که صرفاً از طریق آن شماره با همکاران در ارتباط بوده و در گروه های صنفی حضور داشته باشم. در واقع خط کاری و شخصی را جدا کردم تا صرفاً در ساعات خاصی در خدمت دوستان باشم و از تجربیات آنان استفاده کنم.

بنچاق : داشتن تشکیلات و نقشه ی راه را تا چه اندازه برای ادامه ی حیات جامعه ی مجازی مان ضروری می دانید ؟

صادقیان : با داشتن تشکیلات و نقشه راه موافقم. برای رسیدن به هر هدفی نقشه و برنامه ریزی لازم است که بهتر است بدست جمعی که منتخب و هم نظر اکثریت باشند پیاده سازی شود.

بنچاق : آیا حاضرید امتیاز وبلاگتان را به دیگری واگذار کنید ؟

صادقیان : خیر. حقیقت این است که خیلی برای وبلاگم وقت گذاشته ام. جزئی از زندگی ام شده است. فروشی نیست !

بنچاق : آیا شورای عالی جامعه ی مجازی را به رسمیت می شناسید ؟

صادقیان : خبر آغاز فعالیت و انتخاب اعضای شورای عالی جامعه مجازی که در شیوه نامه جامعه مجازی دفاتر اسناد رسمی پیش بینی شده ، نگرانی ها و واکنش های مختلفی در پی داشت. اما با توجه به اینکه تشکیل یک شورای مرکزی یکی از مباحث اصلی تمام همایش های جامعه مجازی و مورد نظر همه حاضرین بوده است ، بنده نیز آن را به رسمیت می شناسم.

بنچاق : چند در صد از اعضای شورای عالی را واجد صلاحیت برای این سمت می دانید ؟

صادقیان : در طول همایش های قبلی با اکثریت اعضا آشنا شده ام و از حسن نیت و نظر آنها با خبرم و برای آنان آرزوی موفقیت دارم.

بنچاق : آیا تا به حال تاثیرات وبلاگ ها و وبسایت ها را در امور مربوط به دفترخانه دیده اید ؟ اگر ممکن است به مواردی از آن اشاره کنید .

صادقیان : بله ، تقریبا هر روز. وقتی به واسطه مطلب من مشکل همکاری حل می شود گویا مشکل خود من حل شده است و شاید من بیشتر از خود او خوشحال می شوم. یا زمانی که سوالی طرح می شود و پاسخ سایر دوستان را می بینم و مطلب جدیدی یاد می گیرم و چند روز بعد خودم از همان مطلب استفاده می کنم. از طرف دیگر تعداد زیادی از بازدیدکنندگان وبلاگ من از همکاران نیستند. کسانی که ما را میلیونرهای پول پرست تصور می کنند. وقتی سوالاتشان را چه از طریق وبلاگ و چه از طریق تلفن پاسخ می دهم و با این کار آنها را از قوانین و مقررات و خدمات دفتر اسناد رسمی که عموماً برایشان ناشناخته است مطلع می کنم ، بی شک موجب نگرش مثبت آنان به دفاتر و در نتیجه اعتماد بیشتر آنها به همه همکارانم می شوم.

 

 

بنچاق : آیا موافقید یا ضروری می دانید جامعه ی مجازی دفاتر اسناد رسمی ، خودش را در قالب یک NGOبه ثبت برساند ؟

صادقیان : موافقم. به نظرم اینکار رسمیت بیشتری به جامعه مجازی دفاتر اسناد رسمی می بخشد و رسمیت بیشتر تأثیرگذاری بیشتری در پی خواهد داشت. با این حال بهتر است در این مورد شورای عالی جامعه مجازی تحقیق و بررسی کند.

بنچاق : شما در مراحل طراحی و راه اندازی سایت پارس وندار بوده اید . عملکرد سایت پارس وندار ، که در شیوه نامه ی جدید ، ارگان رسمی جامعه ی مجازی معرفی شده است ، را چقدر قابل قبول می دانید ؟

صادقیان : حقیقت آن است که پارس وندار تاکنون نتوانسته به اهداف و انتظارتی که در همایش های قبلی برای آن درنظر گرفته شده دست پیدا کند. اما امیدوارم اکنون که بار دیگر در شیوه نامه جامعه مجازی دفاتر اسناد رسمی به عنوان ارگان رسمی جامعه معرفی شده ، فعالیتش مقبول باشد.

بنچاق : عملکرد شورای سیاستگذاری سایت پارس وندار را که قرار بود در مشهد به تعداد آن اضافه شود ، چگونه ارزیابی می کنید ؟

صادقیان : حدود دو سال از راه اندازی پارس وندار می گذرد. به نظرم در این دو سال ابزار مناسبی در اختیار متصدیان سایت قرار نگرفته که بتوانند از آن برای جذب مخاطب استفاده کنند. به عبارت دیگر در پارس وندار با فقر محتوا مواجه هستیم. به همین دلیل عدم موفقیت آن را متوجه شورای سیاستگذاری نمی دانم.

بنچاق : شما مایلید در آینده و با اصلاح قانون دفاتر اسناد رسمی ، نماینده ی سازمان ثبت در دفترخانه باشید ، یا معاون سردفتر ؟

صادقیان : آنچه مهم است شرح وظایف و مسئولیت هایی است که به واسطه قانون و یا ماهیت عنوانی که برایم انتخاب می کنند ، بر عهده خواهم گرفت.

بنچاق : در خاتمه با تشکر از اینکه در فصل امتحانات ، وقتتان را در اختیار بنچاق گذاشتید ، تشکر می کنم . ضمن آرزوی موفقیت روزافزون شما و وبلاگ وزینتان ، خواهش می کنم اگر مطلب ناگفته ای مانده است ، بفرمایید .

صادقیان : از اینکه صفحه ای از بنچاق را به من اختصاص دادید بی نهایت سپاسگزارم. به امید روزهای خوب تر

 

بنچاق