پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

گفتگوی داغ !

گفتگوی داغ با آقای ابوالفضل عبدوس
شنبه 23 خرداد 1394
4478

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

گفتگوی داغ با آقای ابوالفضل عبدوس

 

 

بنچاق: صندلی داغ بنچاق ، امروز پذیرای آقای ابوالفضل عبدوس ، دفتریار اول دفتر اسناد رسمی 6 سمنان و صاحب وبلاگ "محضری کوفکا" است . آقای عبدوس ، جوانی به غایت مودب و خوشرو و خوش بیان و خوش قلم است که به شیوه ی خاصی می نویسد و در خلال گفتگو ، نوع و علت آنرا جویا خواهم شد . نام "کوفکا" به معنای شکوفه یا غنچه را در پاسداشت زبان مادری اش برگزیده و خود را "طناز قومسی" می نامد .

 

 

جناب آقای عبدوس ، از اینکه دعوت بنچاق را برای گفتگو پذیرفته اید ، تشکر می کنم و برای ورود به بحث ، خواهش می کنم در معرفی خودتان به وضعیت تاهل و داشتن یا نداشتن فرزند نیز اشاره فرمایید .

عبدوس: به نام خدایی که از شدت حضور ناپیداست .

بسی خرسندم که فضای صمیمی بنچاق زینت حضورم گشت وبه سببش جمالی یافتم تا نیکان و خوبرویان نظری به جانب من نمایند و قدر میدانم این دیده شدن را و سپاس گویم صاحب این خانه (بنچاق) را .

گمان میکنم آنقدر پیشانی سفید شده ام که دیگر نیازی به معرفی نباشد اما به انگیزه یاد آوری که فراموش نکنم کی هستم !!! ابوالفضل عبدوس دارای فقط و فقط یک همسر و ناب ترین و شیرین ترین هدیه خداوند فرزند است که دوبار این هدیه را دریافت نمودم هدیه اول به نام یکتا و دیگری به نام صدرا .

بنچاق : چرا طناز قومسی ؟

عبدوس : در نوشته های خود نیاز به خلق شخصیتی داشتم که بتوانم با آن روحیات روانی و شخصیت واقعی خودرا تجلی بخشم و با فضای نوشتاری طنز نیز همخوانی داشته باشد کسی برای قلم شکسته ام متولد شد به نام طناز قومسی و با من میخندد و با من میگرید و هر جا روم با من است .

بنچاق : کمی راجع به شیوه ی نوشتن خودتان توضیح دهید .

عبدوس : معتقدم نقد و بیان کاستی ها و معضلات تلخ می باشند و برای شیرین نمودن ذایقه مخاطبان و تاثیر مضاعف آن میتوان طنز را چاشنی آن نمود و چون خاص بودن را دوست دارم از میان قلم ها قلمی بر گزیدم خاص که کمتر کسی آنرا بر دست گرفته باشد و متفاوت به چشم آید واژگان کهن پارسی را به مدد میگیرم و با طنز ترکیبشان مینمایم واز عشق بازی من با کلمات و حروف سیاهه ای میشود بر قلب سفید کاغذ و نمیدانم این سیاهه ها مقبول مشکل پسندان افتاده است یا خیر .

بنچاق : آیا این شیوه ی نوشتن که متون قدیمی را تداعی می نماید ، برای شرح و بسط و نقد و بررسی پدیده های نو مانند ثبت آنی ، امضای الکترونیک ، توکن ، وی پی ان و امثال آن مناسب می دانید ؟

عبدوس : گذر از ثبت سنتی به ثبت مدرن نیازمند بستری مناسب و تمهیدات خاصی است که شروع آن با شتابزدگی همراه بود حال برای اینکه بتوانم برجسته تر نشان دهم مقدمات بهره گیری از این پدیده های نو ظهور ثبتی به طور کامل فراهم نشده است بهترین زبان ، زبان کهن پارسی بود که در نقد و بررسی به کمک من شتافت برای مثال لاک و مهر یا نقش مهرهای چوبی و برنجی در نامه ها ی محرمانه و مهم را در متون قدیمی به عنوان امضا بسیار میخوانیم حال اگر " توکن " را در آن برهه از زمان جایگزین نماییم مضحک آید چرا که در قدیم بستر ارایه آن فراهم نبوده و حتی دیوانه می پنداشتند کسی که از این ابزار استفاده میکرد .

 

 

بنچاق : شما وبلاگ خود را در مهر ماه سال 1390 دایر کرده اید و پست بعدی آن مربوط به شهریور ماه 1392 است ! آیا این فاصله ی 22 ماهه به نظر شما زیاد نبوده است ؟

عبدوس : بله سال 1390 وبلاگی ایجاد شد اما نه به انگیزه بیان و درج مطالب صنفی بیشتر به درج مطالب متفرقه پرداخته میشد( که پست های آن را بدلیل عدم ارتباط با مطالب وبلاگ کنونی به طور کامل حذف نمودم ) سپس در سال 92 احساس نمودم در میان وبلاگها میتوان وبلاگی متفاوت ایجاد نمود که با شیوه ای خاص و به زبان طنز آیینه کوچک مشکلات و دغدغه های کاتبین بالعدل شود و به طور رسمی و جدی 6 دی همان سال کوفکا شکفت و به لطف خداوند و نگاه مهربان دوستداران ،محضری کوفکا هم در فضای مجازی به چشم آمد و شرکت در همایش اراک مرا مصمم نمود برماندن در این فضای نادیدنی .

بنچاق : ظاهرا شما زیاد پر کار نبوده اید ! در فاصله ی 1320 روز از آغاز فعالیت خود 101 پست گذاشته اید ؟

عبدوس : بله به طور میانگین هر13 روز یک پست که کارنامه خوبی برای یک وبلاگ نیست اما شاید عمده دلیل آن خبری نبودن وبلاگم بود و محدود بودن سوژه برای پست جدید که بتوان به نقد آن پرداخت و بسیار گریزان از COPY –PASTE بیاد دارم در جایی اخوی گرامی شما ( فرزاد جمشیدی ) فرموده بودند که یک مجری تلویزیونی برای هر جمله ای که ادا میکند بایست چهار صفحه مطالعه داشته باشد که این هم احترام به شعور مخاطب است و هم پویا بودن با این توصیف میشود هر روز چهار پست در وبلاگ درج نمود اما نه از نظر محتوا وزین آید و نه مخاطبی را جذب و پایبند نمود و از سویی دیگر هم میشود مطلبی درج نمود که به اندازه دو هفته تشنگی مخاطبت را رفع نماید پس گمان میکنم با مطالعه و دقت در نگارش متن و محتوا، کیفیت مطالب وبلاگ بر کمیت ارجحیت دارد .

بنچاق : عمده ی مسائل مطروحه در وبلاگ شما حول چه محورهایی بوده است ؟

عبدوس : سنگینی کفه های ترازوی یک نقاد همیشه بایست برابر باشد اما ترازوی من کفه گلایه و اعتراض و دغدغه هایش همیشه سنگین تر بوده و شکفتن کوفکا همزمان با اجرای ثبت آنی بود و به طور طبیعی بیشتر مطالب به آن پرداخته شد ( وی پی ان ، پوز ، ثبت احوال ، وضعیت نابسمان شرکت سامان و اینترنت و ......) گهگاهی هم سوزن طناز قومسی کانون را نیزبی نصیب نمیکرد . حال نمیدانم فعل و ایده ای قابلیت تعریف و تمجید و ستایش در ثبت آنی نبود یا من نتوانستم چنین فعل قابل وصفی را ببینم .

بنچاق : برای شما ، آینده و اعتلای دفاتر اسناد رسمی مهم است یا وضعیت دفتریارها ؟

عبدوس : بر کسی پوشیده نیست آنچه که به دفتریار معنا میبخشد وجود و بقا و حیات دفاتر اسناد رسمی است دفتریار تافته جدا بافته از دفاتر اسناد رسمی نمی باشد جایگاه دفتریار و دفاتر اسناد رسمی رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند اعتلای دفاتر ، اعتلای دفتریار است و بالعکس و باید به شدت از مباحثی که موجب تنش و واکنش منفی بین سردفتر و دفتریار میشود پرهیز نمود .

بنچاق : در کدام همایش ، همراه کاروان جامعه ی مجازی دفاتر اسناد رسمی شده اید ؟

عبدوس : اولین حضورم در اردیبهشت 93 همایش اراک -همان سلطان آباد خودمان -بود .

بنچاق : آیا برگزاری همایش ها را به روشی که تا به حال برگزار شده اند ، مفید می دانید ؟

عبدوس : هر نشست و همایشی دارای نقاط ضعف وقوتی است .شایسته آن است که نسبت به شناخت قـُوت ها و ضعف ها اقدام نمود تا در همایش بعد قوت ها تقویت و ضعف ها محو گردند آنچه که می توان قوت دانست برگزاری هشت همایش بدون وقفه و اجرا در موعد آن بوده و ضعف آن به زعم این حقیر مایل شدن به حاشیه ها و افتتاحیه های زمانبر و ناکارا است وعدم تخصیص زمانی مناسب و الویت بیشتر برای کارگروه های تخصصی . اما اگر اجرای چنین همایش را بی فایده بدانیم بی انصافی است و طناز قومسی از برچسب "بی انصاف" سخت می گریزد .

 

 

بنچاق : شما داوطلب برگزاری همایش نهم بوده اید . آیا هنوز قصد برگزاری همایش را در سمنان دارید ؟

عبدوس : بله . آنچه که ما را نگران نموده متاسفانه عدم وجود فضای مناسب و آبرومند برای برگزاری همایش با ظرفیتی که در نظر داریم می باشد که با مساعدت برخی از همکاران در تلاش هستیم تا روسفید از میزبانی در آییم .

بنچاق : خب ، تصمیم دارم در موضوعاتی ورود کنم که مورد پرسش شما نیز بوده است . آماده اید ؟

عبدوس : بله با کمال میل

بنچاق : پس از ذکر مقدمه ای "برای تنویر ذهن خوانندگان" ، سئوال خود را مطرح می نمایم . در همایش چهارم که در اصفهان برگزار شد ، ماموریت طراحی سایتی برای جامعه ی مجازی به عهده ی اینجانب و سرکار خانم مرجان سهرابی و جنابان آقایان احسان صادقیان و امیر حسین وحیدی قرار گرفت . در همایش پنجم ، "سایت پارس وندار" رونمایی شد و برای اداره ی آن شورایی متشکل از هفت نفر انتخاب گردیدند . وظیفه ی این شورا ، "سیاست گذاری" برای اداره ی سایت بود . آیا جنابعالی از این مطلب و وجود شورا مطلع بوده اید ؟

عبدوس : بله در همایش اراک و همایش قم تقریبا از وجود چنین شورایی و اعضای محترمشان باخبر شدم و در جریان تصمیمات اتخاذ شده در دو همایش مذکور برای پویا نمودن پارس وندار بودم که علیرغم تلاش ها متاسفانه پارس وندار همچون کودک یتیمی مورد بی مهری و فراموشی قرار گرفت .

بنچاق : آیا شورای سیاستگذاری یک سایت که در حکم سردبیر و دبیر سرویس و هیات تحریریه ی یک نشریه است ، می تواند برای تشکلی که آن را (سایت را) به وجود آورده است ، برنامه ریزی کند ؟

عبدوس : اگر تشکل صرفا برای ایجاد سایت باشد شورای سیاستگداری میتواند برنامه ریزی نماید و اگر سایت یکی از زیر مجموعه های تشکل باشد و تشکل فعالیت های دیگری هم داشته باشد چنین اقدامی جهت برنامه ریزی مقبول نمی آید .

بنچاق : ظاهرا سرویس دهنده ی بلاگفا دچار اشکال شده است . تصمیم ندارید سایتی دایر کنید یا به جای دیگری ، مثلا پرشین بلاگ نقل مکان کنید ؟

عبدوس : مشکلی که برای بلاگفا پیش آمده برای سرویس دهندگان دیگر هم دور از انتظار نیست حال با توجه به اینکه قسمتی از آرشیو محضری کوفکا از دسترس خارج شده است انتخاب پرشین بلاگ یا هر سرویس دهنده دیگری برای شروع مجدد تکرار اشتباه است دوست دارم نسبت به دایر نمودن سایتی اقدام نمایم اگرشرایطش مهیا گردد.

بنچاق : چقدر وقت خود را صرف وبلاگتان می کنید ؟

عبدوس : اکنون که در فضای مجازی بی خانمان شده ام .اما برای نوشتن هر مطلبی شاید روزها فکرم مشغول بود که حتی اولین جمله اش را چگونه بنگارم به طوری که مخاطب با حرص و ولع و با شوق تا آخرین جمله اش را بخواند گاهی جمله ای را ده ها بار مینوشتم و پاکش مینمودم یا حتی در خواب جمله ای به یادم می آمد بر میخاستم یاداداشتش مینمودم و سپس میخسبیدم چرا که معتقدم مخاطبین و خوانندگان وبلاگ محضری کوفکا لیاقت بهترین ها را دارند و هر چقدر وقتت را هزینه نمایی به همان اندازه رضایت دوستان را کسب مینمایی . خواندن نظرات باز دید کنندگان لذتی وصف ناشدنی دارد .

بنچاق : تعریف شما از جامعه ی مجازی دفاتر اسناد رسمی چیست ؟

عبدوس : اصل جامعه مجازی بر عدم رو در رویی افراد است که به مدد فن آوری هاینو و امروزی میسر میشود حال جامعه مجازی دفاتر اسناد رسمی هم از این اصل مستثنی نبوده و توانسته بدون در نظر گرفتن محدوده جغرافیایی اعضا و افراد مرزها را در هم شکند و اندیشه ها را کنار هم قرار داده و نسبت به بررسی مشکلات و ارایه راهکارها و رفع موانع صنفی پیشروتر از متصدیان و متولیان امر گام بردارد و میشود گفت زنده است و پویا .

بنچاق : چه انتظار و توقعی از این تشکل دارید ؟

عبدوس : امیدوارم که به زودی به عنوان یک تشکل ظاهر شویم که از ویژگی های بارز یک تشکل فعالیت آگاهانه و خودجوش بودن است که جامعه مجازی دفاتر اسناد رسمی این ویژگی را داراست . انتظار آن است با هدفمند نمودن وبلاگ ها و تقویت محتوایی آن افق روشنی را پدید آوریم ، محافظه کاری را اندکی بکاهیم و ضمن رعایت اخلاق حرفه ای و صنفی نسبت به احقاق حق خود جسورانه تر عمل نماییم .

بنچاق : کمی راجع به پیام رسان ها یا به قول یکی از مدیران این اتاق ها " گروه های مجازی موبایلی " برایمان صحبت کنید .

عبدوس : این پیام رسان ها بدلیل دسترسی آسان ، رایگان بودن هر روز بر کاربران آن (بدون محدودیت سنی و جنسی)افزوده می شود و همانند برخی از رسانه های نوین امروزی همچون تیغ دو لبه است که هم مخرب میتواند باشد و هم سازنده حال این هنر کاربران است که بتوانند از لبه سازنده آن بهره گیرند ضمن اینکه به صورت تمام و کمال این ابزار پیام رسانی را نفی و انکارنماییم چندان شایسته به نظر نمی آید .

بنچاق : آیا شما در هیچیک از این اتاق ها عضو هستید ؟

عبدوس : بله در گروه هایی به خواست و اراده خود و در برخی دیگربه لطف دوستان عضو هستم اما نه فعال هرازگاهی در آن گروه ها فقط اعلام حضور می نمایم .

 

 

بنچاق : فعالیت در این گروه ها را چگونه ارزیابی می کنید ؟

عبدوس : برای تبادل نظرات و اطلاع رسانی قابل عنایت می باشند اما در مباحث چون جمع بندی نهایی وجود ندارد عملا چندان قابل استناد نمی باشند ضمن اینکه مطالب گذرا و بدلیل عدم آرشیو مناسب غیر قابل دسترسی می باشند ضمن اینکه در اکثر گروه ها تقریبا مطالب تکراری و کپی شده می باشند سلول های خاکستری مغزمان را تنبل مینماید

بنچاق : رهبری عرفی چیست ؟

عبدوس : به نظر من رهبری عرفی مختص جوامع غیر رسمی است به نوعی ریش سفیدان یا افراد معتمد یا بزرگترهای یک جمع که از احترام خاصی برخوردار هستند آن جوامع غیر رسمی به عنوان رهبر برای اداره امور برمیگزینند هر چند برابر ضوابط قانونی این نوع رهبری نمی گنجد اما در برخی جوامع اثرات رهبری عرفی و هدایت آن موثرتر از رهبری قانونی است .

بنچاق : آیا به تشکیلات و برنامه ریزی و تهیه ی نقشه ی راه و هدفگذاری اعتقاد دارید ؟

عبدوس : بله پیشرفت و رسیدن به مقصد بدون تشکیلات و برنامه ریزی و نقشه راه امری محال است به شرطی که در تمامی موارد خرد جمعی حاکم باشد . اگر تشکیلات و برنامه ریزی و نقشه راه نباشد همچون کشوری است بدون قانون اساسی .

بنچاق : آیا مایلید جامعه ی مجازی دفاتر اسناد رسمی در قالب "NGO" خودش را به ثبت برساند ؟

عبدوس : اگر در قالب NGO به ثبت برسد کاراتر میشود و میتوان گفت به نوعی از برخی از محدودیت ها رها میشود رفع محدودیت ها سرعت رسیدن به مقصد و هدف را افزایش میدهد . اما ظاهرا در NGO ها دیگر رهبری عرفی جایگاهی ندارد .

بنچاق : سری بزنیم به همایش هشتم – در جریان رسیدگی و بررسی شیوه نامه ی تشکیل ، تعیین اعضاء ، وظایف و نحوه ی تصمیم گیری دبیرخانه ی دائمی جامعه ی مجازی سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی که توسط جناب آقای علی امینی و سرکار خانم فرح احمدی تهیه شده بود ، وقتی نوبت به ماده 1 آن ، که عبارت بود از :

1-     دبیرخانه جامعه مجازی سردفتران و دفتریاران متشکل از پنج نفر از اعضاء به شرح زیر خواهد بود ، رسید ، یکباره تعداد به 9 نفر افزایش یافت و از داوطلبین خواستند که خودشان را معرفی کنند . جنابعالی هم جزو کاندیداها بودید . چه شد که "دبیرخانه ی دائمی" به "شورای سیاستگذاری" تغییر ماهیت داد ؟

عبدوس : ای کاش بررسی شیوه نامه به روز آخر همایش موکول نمی شد تا بدلیل ضیق وقت شتابزده تصمیم گیری نشود نمی دانم اما برداشت من از انتخابات نه دبیرخانه بود ونه شورا . (هرچند در همان جلسه آقای عطاریفر و آقای پرهیزگار به نام شورای سیاستگذاری از آن یاد کردند ). گمان میکردم 5 نفر در کنار اعضای قبلی شورا فعالیت نمایند تا برابر فرمایشات عزیزان نیروی جوان و فعالی وارد جمع گردد و به مرور زمان تعداد آن شورا تعدیل گردد . حتی دو یا سه جلسه مجازی توسط گروه 9 نفره برگزار شد رییس نایب رییس و دبیر نیز انتخاب شدند حتی به یاد دارم در جلسه ای از گروه به عنوان شورای عالی سیاست گذاری نیز یاد شد که نامش چندان برایم مهم نیامد اما نکات مبهمی در آخرین جلسه همایش مشهد به هر دلیلی شفاف نشدند و این ابهامات به برخی از اختلاف نظرات دامن زد و ظاهرا برای برخی از بزرگواران نام این گروه مهم جلوه نمود و استعفای آقای عطاریفر از آن گروه و دوباره دعوت شدنشان به جلسه چالوس و جدا شدن خانم احمدی به عنوان پیشنهاد دهنده این شیوه نامه نیز از سوالات بی پاسخ بود .

بنچاق : شما ، الان عضو دبیرخانه ی دائمی هستید یا شورای سیاستگذاری ؟

عبدوس : وقتی انتخاب 9 نفر به قول عزیزان مختص کمیته اجرایی بوده دیگر عضو دبیرخانه دایمی و یا شورای سیاستگذاری بی معناست . در هیچکدام عضویت ندارم . پس از اوج گرفتن اختلاف نظرات در خصوص اینکه گروه 9 نفره به عنوان اعضای دبیرخانه دایمی هستند یا شورای سیاستگذاری و استعفای آقای عطاریفر وماندن در گروهی که خود نمیدانم ماهیت و نامش چیست و برای چه انتخاب شده ام برایم غیر قابل توجیه بود و علی رغم میل باطنی از آن خارج شدم .

 بنچاق : نظر شما راجع به شورای عالی جامعه ی مجازی دفاتر اسناد رسمی چیست ؟

آنرا به رسمیت می شناسید ؟

عبدوس : وجود چنین شورایی برای پیشبرد اهداف جامعه مجازی توجیه محکمی دارد اما تشکیل چنین شورایی به فاصله زمانی بسیار بسیار کوتاهی از همایش مشهد بدون اطلاع رسانی در فضای مجازی و این چنین شتابزده حتی بدون حضور یکی از اعضای گروه 9 نفره منتخب همایش مشهد ابهامات و سوالاتی را به وجود آورد که حتی برخی از دوستان در وبلاگ های خود یا در پیام رسانهای موبایلی نسبت به آن واکنش نشان دادند به نظر می آید اگر با اطلاع رسانی قبلی جلسه چالوس تشکیل میشد از برخی از انعکاسات منفی آن جلوگیری بعمل می آمد یا حتی در سایت بنچاق یکی از اعضای آن شورا بلافاصله به ابهامات موجود سریع و صریح و شفاف پاسخ میدادند شاهد کدورت های پیش آمده بین برخی ازهمکاران نیز نبودیم . ضمن اینکه امکان تشکیل چنین جلسه ای در همایش بعدی نیز بود و چنین شورایی استوارتر و محکمتر و بی حاشیه به فعالیت میپرداخت . مضافا اینکه یکایک اعضای شورایعالی محترم و دوست داشتنی می باشند و در چنین برهه ای به رسمیت نشناختن آن ، فضای مجازی و اعضای فعالش را به حاشیه می کشاند بهتر است در همایش بعدی این شورا بازنگری گردد .

بنچاق : سرنوشت دبیرخانه ی دائمی یا شورای سیاستگذاری به کجا رسیده است ؟

عبدوس : چون از آن گروه خارج شده ام نمیدانم چه سرنوشتی در انتظار آن می باشد .

بنچاق : چه کسی را برای نشستن روی صندلی داغ بنچاق پیشنهاد می کنید ؟

عبدوس : آقای تویسرکانی رییس محترم ثبت اسناد و املاک کشور

بنچاق : سئوالات بسیاری مانده است ، از اینکه وقت خود را به ما دادید ، صمیمانه تشکر می کنم و امیدوارم وبلاگ شما هر چه زودتر فعالیتش را آغاز کند و نوشته های خوب شما را آنجا بخوانیم – در خاتمه خواهش می کنم چنانچه مطلبی وجود دارد که در خلال گفتگو به آن نپرداختیم ، بفرمایید تا همگان مطلع شوند .

عبدوس : دفاتر اسناد رسمی برای رسیدن به جایگاه واقعی خود نیازمند یک جهش درونی واساسی می باشند و امیدواریم حمایت ها و پشتیبانی بزرگان و والا نشینان جامه عمل نیز بپوشاند و فقط در همایش ها و مناسبت ها از دفاتر اسناد رسمی آن هم به کلام یاد نشود که چنین برخوردی زیبنده این صنف نباشد . به اعجاز همدلی و یکی شدن ها و استفاده از خرد جمعی و نهادینه شدن دموکراسی ایمان داریم .

کم کم بوی سوختگی به مشامم میرسد و این نشان آن است که بایست سریعا از این صندلی برخیزم تشکر و قدر دانی از شما که مرا قابل دانستید .

پایان

 

       

بنچاق