پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

با " سامانه ی تاک " آشنا شویم

"سر دفتر اسناد رسمی" بواسطه ی اعتباری که قوه ی قضائیه به او بخشیده و آثاری که این اعتماد بر جامعه دارد ، بالقوه شخصی امین و مورد وثوق است. تابلوی دفاتر اسناد رسمی ، برای عموم ِ مردم اطمینان بخش بوده و معرف محلی است که به نمایندگی از حاکمیت ، بدون هیچگونه خدشه ای به ثبت اسناد و تثبیت مالکیت ایشان مبادرت می کند . این باور ِ اولیه از سردفتر ، مسئولیتی سنگین بر دوشش گذاشته و از او نزد مردم موجودی خارق العاده ساخته است.
سه شنبه 24 شهريور 1394
10191

به نام خدا

 با " سامانه ی تاک " آشنا شویم  


 

 

 

"سر دفتر اسناد رسمی" بواسطه ی اعتباری که قوه ی قضائیه به او بخشیده و آثاری که این اعتماد بر جامعه دارد ، بالقوه شخصی امین و مورد وثوق است. تابلوی دفاتر اسناد رسمی ، برای عموم ِ مردم اطمینان بخش بوده و معرف محلی است که به نمایندگی از حاکمیت ، بدون هیچگونه خدشه ای به ثبت اسناد و تثبیت مالکیت ایشان مبادرت می کند . این باور ِ اولیه از سردفتر ، مسئولیتی سنگین بر دوشش گذاشته و از او نزد مردم موجودی خارق العاده ساخته است.

سردفتری که بخواهد جوابگوی انتظارات گوناگون مراجعین باشد و به ذهنیت جامعه از خود فعلیت بخشد ، باید در رفتار و گفتار و تقید به مبانی دینی و اخلاقی و فرهنگی ممتاز بوده ، فقه و اصول و احکام را بداند ، مسلط به مجموعه ی قوانین و مقررات خصوصاً قانون مدنی ، ثبت ، دفاتر اسناد رسمی ، ازدواج ، طلاق ، امور حسبی، جزا ، مالیاتی ، شهرداری ، تامین اجتماعی ، کار و غیره باشد ، آئین های دادرسی کیفری و مدنی ، آدرس ادارات مختلف ، مدارک مورد لزوم هر اداره ، صلاحیت شورای حل اختلاف ، احکام داوری ، حقوق خانواده ، قیمت ارز و سکه و ... را بداند ، انواع چک های صادر شده توسط بانک های دولتی و خصوصی را تشخیص دهد ، احتمالاً قیمت انواع خودرو و املاک را در ذهن داشته باشد، در غیر اینصورت در اسرع وقت و از محلی معتبر آن را به دست آورد ، مشاور خوب و مطمئنی برای مردم باشد ، نسبت به تنظیم اسناد حبس و وقف و وصیت ، مؤمن و معتقد باشد و در مواقع لزوم دیگران را به انجام امور خیریه و عام المنفعه ترغیب کند.

سال ها قبل افتخار شاگردی نزد سردفتری روشن ضمیر را داشتم . ایشان مُهری به شکل دایره ، مُلهـِم از نقش نگین انگشتر امام علی (ع) ساخته بود . داخل این مهر شمایل یک خانه ، یک اتومبیل ، یک درخت به نشانه ی باغ و یک چرخ دنده به نشانه ی کارخانه داشت . بالای آن با خط درشت نوشته شده بود ، الملک لِله .

هنگامی که ارباب رجوع برای گرفتن مدارکِ معامله ی انجام شده می آمد ، در حضور او و به نحوی که توجهش جلب شود ، آن مهر را گوشه ی بنچاق و روی پاکت مدارکش می زد . وقتی صاحب سند می پرسید ، حکمت این مُهر چیست ، پاسخ می داد ، خواستم بدانی در حقیقت مالک اصلی خداست و بر مال دنیا دل نبندی .

این صحنه که من بارها شاهدش بودم ، بسیار تأثیرگذار و عکس العمل متفاوت مردم برایم آموزنده بود.

غرض از تطویل ِ کلام و ذکر مقدمه ی طولانی ، این که مطلع شدم وزارت امور خارجه برای ایرانیان خارج از کشور سامانه ای طراحی کرده است با عنوان سامانه ی " تاک " .

سامانه ی تاک یا "سامانه ی تائید اسناد کنسولی" که تا حدودی شبیه سامانه ی ثبت الکترونیک اسناد است ، امکان تنظیم انواع وکالتنامه و تصدیق امضاء و تشکیل و تکمیل پرونده ی دانشجویی و تایید مدارک پزشکی و دانشجویی و مدارک فارغ التحصیلی و خدمات خرید خدمت نظام وظیفه را برای هموطنان خارج از کشور فراهم نموده است .

جالب اینکه نمونه ی چندین نوع وکالت بعنوان پیش فرض " با قابلیت ویرایش" در سامانه طراحی شده است و یک "فرم سفید وکالتنامه" نیز وجود دارد .

حتماً برای شما هم اتفاق افتاده است که ارباب رجوع نمونه ی وکالتی را برای خارج از کشور بخواهد . این یکی از متعدد سرویس های رایگانی است که در کنار ِ مشاوره و راهنمایی توسط سردفتر به ارباب رجوع داده می شود .

آشنایی با "سامانه ی تاک" و اشراف به قابلیت هایی که دارد ، می تواند مراجعین دفترخانه را به سمت مسیر کوتاه و درست و مؤثر هدایت کند .

به این منظور و با ذکر آدرس ، اطلاعات مختصری نیز به همکاران ارائه شده است تا چنانچه مایل باشند ، نمونه ی وکالتنامه ها را بخوانند و در موارد لزوم ایده ی بهتری به ارباب رجوع بدهند .

در خاتمه نمونه ی کامل شده ی وکالتنامه که دارای کد رهگیری می باشد و علاوه بر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در وزارت امور خارجه نیز قابل پیگیری است ، ارائه شده است .

نکته ی قابل ذکر اینکه در کشورهایی که جمهوری اسلامی ایران ، سفارت خانه و دفتر نمایندگی ندارد (مانند کانادا) ، متقاضی پس از طی مراحل بالا و تکمیل فرم و صدور کد رهگیری ، نسخه ی PDF آن را تهیه نموده ، پس از امضاء همراه با تصویر مدارک خود ، به دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران ، پست می کند . دفتر حفاظت منافع پس از تکمیل فرآیند و تأیید امضای متقاضی ، آن را به آدرس اعلامی مسترد می نماید .

اینک امکانات سامانه و آموزش تصویری نحوه ی تنظیم یک نمونه وکالتنامه را مشاهده می فرمایید :

 


 

با آدرس tak.mfa.ir وارد سامانه ی "تاک" (تایید اسناد کنسولی) می شویم .

 

 

 

در صفحه ی اول شاهد توضیحاتی در مورد رَوَند کلی کار با سامانه خواهیم بود.

 

 

 

 

در منوی بالای صفحه نیز گزینه ی " راهنمای فرآیند سامانه " را نیز می بینیم .

 

 

با ورود به این پنجره ، چارت ِ اصلی ِ سایت و منوی های داخلی را ملاحظه می کنیم .

 

 

 

طبق توضیحات صفحه ی اصلی ، باید از مرورگر ِ گوگل کروم استفاده نماییم ، در غیر این صورت در خلال ثبت نام یا ارسال مدارک حتماً با مشکل مواجه خواهیم شد.

 

 

 

یکی دیگر از پنجره های منوی اصلی پنجره ی "ثبت نام" است .

 

 

با ورود به گزینه ی ثبت نام ، صفحه ی زیر را مشاهده می کنیم که فرم تکمیل اطلاعات شخصی است و از این به بعد با این اطلاعات در سامانه شناخته خواهیم شد. فرم باید با اطلاعات واقعی و دقیق پر شود ؛ در غیر این صورت هنگام انجام عملیات رسمی ، با اطلاعات بانک هویت تطابق داده نخواهد شد .

 

 

 

حین ثبت نام ، فیلد تاریخ تولد بصورت دستی قابل نوشتن نیست ، باید روی تقویم موجود کنار ِ فیلد تاریخ تولد کلیک کنیم ، به ترتیب سال ، ماه و روز تولد را از روی همان تقویم انتخاب نماییم .

 

 

 

یک گزینه در فرم می بینیم تحت عنوان " نمایندگی که درخواست های شما به آن ارسال می شود" ؛ نمایندگی مورد نظرمان را در این قسمت انتخاب می نماییم . (بعد ها در صورت نیاز به تغییر این نمایندگی ، از قسمت ویرایش اطلاعات می توانیم اقدام کنیم) .

 

 

 

در نهایت با کلیک روی دکمه ی "ثبت نام" ، فرم را نهایی می کنیم .

 

 

 

بعد از تکمیل ثبت نام صفحه ی زیر را مشاهده خواهیم کرد. نام کاربری هرکس همان شماره ی ملی اوست که منحصر بفرد است . این نام کاربری با رمز عبوری که خودمان تعیین کرده ایم ، برای ورود به سامانه ضروری هستند.

 

 

 

بعد از این ، منوی بالای صفحه تغییر خواهد کرد و ما هربار که با اطلاعات ثبت نامی وارد سامانه شویم ، شاهد این منو خواهیم بود.

 

 

 

یکی از پنجره های منوی جدید ، فرم تایید مدارک است .

 

 

 

 

یکی دیگر از خدمات این سامانه ، تایید مدارک تحصیلی است .

 

 

 

از دیگر امکانات ِ سامانه ی تاک ، "خرید خدمت" ِ نظام وظیفه و امور مربوط به مشمولان ِ غایب است .

 

 

 

استعلام گواهی رانندگی نیز در این سامانه مقدور است .

 

 

 

اگر از منوی بالای سایت ، وارد پنجره ی "صفحه اصلی" شویم ، این صفحه را خواهیم دید :

 

 

 

با ورود به هرکدام از درگاه ها ، صفحات زیر را ملاحظه خواهیم کرد.

 

 

 

از اصلی ترین بخش های این سایت ، امکان تنظیم وکالتنامه در خارج از کشور بصورت غیرحضوری است ! با ورود به پنجره ی "وکالتنامه" ، از خدمات این بخش استفاده خواهیم کرد.

 

 

 

با ورود به صفحه وکالتنامه ، درخواست وکالت را ثبت می کنیم و عنوان فرم مورد نظر خود را از میان لیست انتخاب می نماییم.

 

 

 

طبق تصویر ، اطلاعات موکل بر اساس ثبت نام اولیه ، در فیلدهای مربوطه نوشته شده است ، اطلاعات وکیل را تکمیل می کنیم ، عنوان وکالتنامه ی مورد نظر خود را انتخاب کرده ، متن موجود را خواهیم دید (این متن قابل ویرایش و حذف و اضافه است) یا کلا ً از فرم سفید استفاده می نماییم و متن دلخواه خود را در قسمت مخصوص می نویسیم. حدود اختیارات و حق توکیل و دیگر شرایط وکالت بصورت پیش فرض در سامانه موجود است که قابل اصلاح و تغییر می باشند.

در نهایت گزینه ی تایید را می زنیم و کد رهگیری دریافت خواهیم کرد .

 

 

 

 

تصویر پایین ، نمونه ی وکالتنامه ای است که با "فرم سفید وکالتنامه" تهیه شده و به تأیید رسیده است .

 

 

 

 

و من الله التوفیق

 ارادتمند : فرامرز جمشیدی

***

 ( با تشکر از خانم ساغر جمشیدی به خاطر تهیه ی گزارش تصویری )

 

بنچاق