پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

آشنایی با اصول و مبانی اظهار نظر مستند و مودبانه

نوشته ی امروز را با الهام از حدیث شریف نبوی (اطلبو العلم من المهد الی اللحد) "ز گهواره تا گور دانش بجوی" می آغازم و به شما خواننده ی محترم توصیه می کنم به خیال اینکه با اصول و مبانی مورد نظر آشنا هستید ، از خواندن این یادداشت منصرف نشوید ! زیرا من نیز که قریب شصت سال از عمرم می گذرد و همواره به جد و جهد در کسوت شاگردی به آموختن مشغول بودم ، تاقبل از خواندن کامنت ذیل فکر می کردم مقدمات ادب و استدلال را آموخته ام ، اما زهی خیال باطل !
پنج شنبه 16 مهر 1394
5397

به نام خدا

 

آشنایی با اصول و مبانی اظهار نظر مستند و مودبانه

 

 

 

نوشته ی امروز را با الهام از حدیث شریف نبوی (اطلبو العلم من المهد الی اللحد) "ز گهواره تا گور دانش بجوی" می آغازم و به شما خواننده ی محترم توصیه می کنم به خیال اینکه با اصول و مبانی مورد نظر آشنا هستید ، از خواندن این یادداشت منصرف نشوید ! زیرا من نیز که قریب شصت سال از عمرم می گذرد و همواره به جد و جهد در کسوت شاگردی به آموختن مشغول بوده ام ، تاقبل از خواندن کامنت ذیل فکر می کردم مقدمات ادب و استدلال را آموخته ام ، اما زهی خیال باطل !

و اما ...

 

نظر:
با سلام جناب آقای جمشیدی بنده چندین و چندبار کامنت ( مودبانه و با ذکر مستندات قانونی) در ذیل "مطالب دیگر" وبلاگ جنابعالی گذاشتم که جنابعالی درج نکردید پس بی فایده است اینجا نیز کامنت بزارم ولی از انصاف بدور است که جنابعالی با طرح مطالب تفرقه انگیز و به خیال جذب رای سران دفاتر برای انتخابات آتی هیئت مدیره بنفع خودت از آب گل آلود ماهی بگیری !!!!! امام حسن عسگری (ع) فرمودند : تمام پلیدیها و زشتیها در خانه ای نهاده شده که کلید آنها دروغگویی است. ( یعنی با دروغگویی در همه پلیدیها به روی انسان باز و زمینه انجام آنها فراهم میشود ) نزهة الناظر و تنبیه الخواطر صفحه 145 حدیث 13

 

*************

 

 

در پی درج متن گفتگوی نایب رییس کانون سردفتران و دفتریاران " آقای محمد عظیمیان" با روزنامه ی قانون تحت عنوان "اصلاح قانون سرد‌فتران برای تعامل با جامعه جهانی" یکی از دفتریاران تهران – که به رسم امانت از ذکر نام ایشان خودداری می کنم –  و ظاهراً از خوانندگان پر و پا قرص "بنچاق" هستند ، اینجانب را مورد لطف قرار داده و نظر بالا را برایم گذاشته اند .

 

 

 

با خواندن کامنت ایشان دچار تحولی شگرف شدم ، بدان گونه که ارکان عقیدتی و باورهایم به هم ریخت و بر آن شدم در فرصت کوتاه باقی مانده خودم و آنها که مانند من در اشتباه بوده اند را به راه راست هدایت کنم.

 

 

اصول و مبانی اظهار نظر مستند و مؤدبانه

 

 

اینگونه اظهارنظر ها حتماً با سلام و ذکر القاب "خانم" یا "آقا" شروع می شوند و حداکثر یک فعل جمع مثلاً : "درج نکردید" به نشانه ی احترام ، در آن به کار می رود ولی بلافاصله باید خودباوری مفرط و نتیجه گیری اخلاقی آن نمایان شود . مثلاً بگویید : "نظرات اینجانب مؤدبانه و با ذکر مستندات قانونی است، ولی چه فایده که آنها را اینجا بنویسم" .

 

فاصله ی "اتهام" و "پیش داوری" و "توهین" نباید بیش از چند کلمه ی ربط مانند "و" و "که" و "از" باشد ، زیرا خاصیت خود را از دست می دهند!

 

به نمونه ی بالا توجه کنید : "طرح مطالب تفرقه انگیز" ، "به خیال جذب رأی سران دفاتر" و "گرفتن ماهی از آب گل آلود" .

 

در نهایت برای اینکه این مقدمه ی مؤدبانه به مستندات قانونی نیز مزین شود ، توسل به ائمه ی اطهار و نقل ِ جمله ای از آنها ، می تواند بسیار مؤثر باشد .

 

ارتباط جمله ی معصوم با مطلبی که راجع به آن اظهار نظر کرده اید ، باید آنقدر زیاد باشد که خواننده تصور کند معصوم (ع) ، بعد از خواندن ِ مطلب ِ مورد نقد ، آن را به زبان آورده اند!

 

از خدا نترسید و تمام پلیدی ها و زشتی ها و دروغگویی را به مخاطبتان نسبت دهید .

 

به باورهای اخلاقی و فرهنگی و آموزه های دینی اصلاً اعتنا نکنید !

 

رعایت پیشکسوت و ریش سفید و بزرگتر و از همه مهمتر "حیا" به هیچ عنوان ضروری نیست .

 

سایر موارد :

 

-         "بنچاق" رسانه است که باشد ! حق ندارد مطلبی را که شما نمی پسندید چاپ کند .

 

-         "بنچاق" آن مطلب را ننوشته و مصاحبه ی شخص دیگری است .چه فرقی می کند ؟ قصد شما اظهار نظر مستند و مؤدبانه است ، فرصت را از دست ندهید .

 

-         "بنچاق" با چاپ آن گفتگو ، موقعیت نقد و بررسی آن را برای همگان فراهم کرده است . اصلاً مهم نیست ، مهم عقده گشایی است .

 

 

در خاتمه با آرزوی اینکه از این آموزش بهره ی کافی برده باشید ، جمله ای برای کامنت گذار محترم می نویسم :

 

عزیزم ، مشت نمونه ی خروار است ! سایر نظرات شما هم به همین اندازه قانونی و مؤدبانه بوده است . خوشحالم که آنها را تأیید نکردم تا به اوج شکوفایی برسند .

 

 

 

و من الله التوفیق

فرامرز جمشیدی

 

 

بنچاق