پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

افزایش مالیات نقل و انتقال خودرو موجب افزایش تورم شده است/ مجازات برای سردفتران متخلف

خزانه دار کانون سردفتران گفت: افزایش مالیات نقل و انتقال خودرو باعث افزایش تورم و افزایش قیمت ساختمان شده است.
دو شنبه 20 مهر 1394
3536

 

سیروس در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس با بیان اینکه حدود 45 تا 50 درصد معاملات خودرو واسطه‌ای است، گفت: اولین بار به موجب قانونی که توسط شورای انقلاب در سال 1359 تصویب شد برای نقل و انتقال انواع خودرو داخلی به ازای هر سیلندر 500 تومان و برای خودروهای خارجی 1000 تومان، مالیات نقل و انتقال تعیین شد.

سیروس تصریح کرد: به مرور، میزان این مالیات افزایش یافت، به نحوی که برای خودروهای صفر به یکباره میزان مالیات نقل و انتقال خودروهای 4 سیلندر از 2هزار تومان به 29 هزار تومان افزایش یافت.

وی افزود: طبق قانون تجمیع عوارض مصوب 1381 نیز دفاتر اسنادرسمی مکلف شدند نه تنها برای هر نقل و انتقال خودرو مالیات نقل و انتقال دریافت کنند بلکه اگر سردفتری در این زمینه مرتکب اشتباه محاسبه و یا حتی تأخیر در ارائه آمار معاملات خودرو می‌شد با جریمه‌های سنگین نقدی و تشکیل پرونده در دادگاه انتظامی و انفصال مواجه می‌شد.

عضو هیأت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به اینکه متأسفانه عموم تصور می‌کنند که مبالغی که در دفترخانه پرداخت می‌کنند متوجه سردفتر می‌شود، افزود: این درصورتی است که فقط 7 تا 10 درصد هزینه پرداختی ارباب رجوع بابت نقل وانتقال خودرو برای سردفتر است و مابقی به عنوان مالیات و حقوق دولتی و حق سازمان ثبت، حق نماینده سازمان ثبت و حق کانون سردفتران است.

خزانه دار کانون با اعتقاد به اینکه افزایش مالیات نقل و انتقال خودرو باعث افزایش تورم و افزایش قیمت ساختمان شده است، تأکید کرد: افزایش قیمت خودرو موجب افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو شده که درنتیجه موجب افزایش هزینه حمل ونقل مصالح ساختمانی هم شده است.

وی ادامه داد: این موضوع بر قیمت مسکن و اجاره تاثیر گذاشته است، چرا که تعیین قیمت خودرو توسط دولت موجب افزایش قیمت آن در بازار شده و در سال بعد مجدداً در ارزش گذاری مواجه با دور تسلسل شده‌ایم و افزایش یک مورد بر مورد و موارد دیگر تأثیر می‌گذارد.

سیروس به اعتراض کانون سردفتران و دفتریاران درمورد افزایش مالیات نقل و انتقال خودرو اشاره کرد و گفت: در این زمینه گزارش اقتصادی در 47 صفحه به وزارت امور اقتصادی ودارایی و کمیسیون اقتصادی مجلس با ترسیم منحنی‌ها و آمارهای مفصل ارسال و اشاره کردیم که این موضوع چه اثرات زیانباری بر اقتصاد و جامعه دارد.

وی تأکید کرد: البته توجهی به گزارش مذکور نشد اما امیدواریم در لایحه مالیات بر ارزش افزوده که امسال توسط دولت به مجلس ارائه می‌شود موجب حذف مالیات نقل و انتقال خودرو شود.

سیروس ادامه داد: مالیات نقل و انتقال خودرو در هیچ جای دنیا وجود ندارد و اگر چنین چیزی امکان دارد با بیان مصداق اعلام کنند و برخلاف آن اگر تأثیر مثبتی و نتیجه موفقیت آمیزی داشته است آن را نیز اعلام کرده تا کشورهای دیگر تبعیت کنند.

وی افزود: مأخذ قیمت خودروها را وزارت دارایی مشخص می‌کند که قطعاً بر قیمت خودرو در بازار تأثیرگذار است.

خزانه دار کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه تعبیر تعویض پلاک به نقل و انتقال که توسط نیروی انتظامی صورت می‌گیرد مشکل‌ساز است، افزود: برخی موارد مانند ممنوع المعامله بودن فروشنده و بدهی‌های دولتی در صورت مراجعه نکردن به دفترخانه مشخص نمی‌شود و در این میان ضرر و زیان تنها متوجه مردم و خریدار خواهد شد.

وی افزود: دلیل این امر این است که مالیات نقل وانتقال باید توسط فروشنده پرداخت شود که واضح است درصورت عدم تنظیم سند رسمی در دفترخانه، این مالیات و حقوق دولتی به خریدار تحمیل شده و چنانچه فروشنده ممنوع المعامله و یا مصادره اموال باشد خودرو توسط مرجع مربوطه ضبط خواهد شد.

عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه طبق ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389، نقل و انتقال خودرو فقط به موجب سند رسمی قانونی است، ادامه داد: بر همین اساس افرادی که برگه سبز تعویض پلاک را دارند مالک قانونی خودرو نبوده و دفاتر اسناد رسمی هم اجازه ندارند با این برگه مبادرت به تنظیم سند و حتی تنظیم وکالت تعویض پلاک کنند.

وی با بیان اینکه سردفترانی که بدون مطالبه سندرسمی اقدام به نقل و انتقال می‌کنند سلب صلاحیت می‌شوند، افزود: مطابق ماده 100 قانون ثبت اسناد واملاک، سردفترانی که عالماً و عامداً کسی را که مالک رسمی خودرو نیست مالک تلقی کرده ومبادرت به تنظیم سندکنند جاعل در سنادرسمی محسوب می‌شوند.

سیروس خاطرنشان کرد: این افراد به مجازاتی که برای جعل و تزویر اسنادرسمی مقرر است محکوم می‌شوند و ماده 42 و تبصره ماده 42 قانون دفاتر اسنادرسمی به صراحت بیان کرده کسانی که برخلاف حسن جریان امور دفترخانه اقداماتی را انجام دهند سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سلب صلاحیت وی را صادر خواهد کرد.

پارس