پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

اینترنت موبایل یا ADSL کدامیک بهترند؟

پس از آنکه اپراتورهای تلفن همراه مجوز ورود به نسل‌های بالاتر مخابراتی و سرعت‌های بیشتر اینترنتی را دریافت کردند، بازار پایدار ADSL تا حدی دچار مخاطره شد و بسیاری از کاربران هم مردد شدند که از کدام اینترنت استفاده کنند.
سه شنبه 5 آبان 1394
5785

 

پس از آنکه اپراتورهای تلفن همراه مجوز ورود به نسل‌های بالاتر مخابراتی و سرعت‌های بیشتر اینترنتی را دریافت کردند، بازار پایدار ADSL تا حدی دچار مخاطره شد و بسیاری از کاربران هم مردد شدند که از کدام اینترنت استفاده کنند.

با پیشرفت تکنولوژی، اینترنت هم انواع مختلفی را به خود اختصاص داده که در این میان بسیاری از کاربران برای انتخاب اینترنت همراه و ADSL سر در گم هستند.

 

پس از آنکه اپراتورهای تلفن همراه مجوز ورود به نسل‌های بالاتر مخابراتی و سرعت‌های بیشتر اینترنتی را دریافت کردند، بازار پایدار ADSL تا حدی دچار مخاطره شد و بسیاری از کاربران هم مردد شدند که از کدام اینترنت استفاده کنند.

در این گزارش ۵ دلیل قانع کننده جهت داشتن اینترنت همراه را به شما یاد آوری می کنیم.

۱- فعال‌سازی سریع و ساده: تصور کنید در خانه نشسته‌اید و ناگهان تصمیم می‌گیرید که از اینترنتی پر سرعت بهره بگیرید. تجهیزات شما عبارتند از یک گوشی موبایل با سیم کارت و یک تلفن ثابت در کنارتان که نسبت به سابق، بسیار هم کم‌تر زنگ می‌خورد. حال اگر بخواهید که اینترنت روی گوشی را فعال کنید، با استفاده از چند کد ساده، یک بسته اینترنتی پر سرعت را می‌توانید در عرض تنها چند دقیقه فعال نمایید، اما برای ADSL چطور؟

ابتدا باید ببینید که خط تلفن شما عادی هست یا PCM که در حالت دوم، کلا خبری از اینترنت نخواهد بود. در حالتی که خط شما عادی بود، حالا بگردید تا ببینید کدام شرکت، پورت خالی برای ارایه در منطقه دارد و پس از پیدا کردن بهترین برای خود که تمام این‌ها کلی زمان از شما می‌گیرد، حال باید فرم‌ها را پر کنید و اگر خط به نام شما نیست، رضایت صاحب‌خانه یا اجاره نامه با کد رهگیری را ارائه بدهید و چند روزی را برای رانژه* شدن و سپس ورود کارشناس جهت تنظیم اینترنت صبر کنید تا بلکه پس از این همه مدت طولانی، شما به اینترنت خودتان برسید! آیا واقعا این همه زحمت ارزشش را دارد؟

* توضیح بنچاق : رانژه / «رانژه کردن» اصطلاحی رایج در مراکز مخابراتی است.

به عملی که طی آن شرکت مخابرات، برقراری ارتباط تلفن مشترک با اسپلیتر شرکت خدمات اینترنتی را فراهم می‌کند، رانژه کردن می‌گویند.

 

2- بهای فعال‌سازی کم‌تر: برای استفاده از اینترنت گوشی، شما به غیر از موبایل و سیم کارت خودتان، به هیچ چیز دیگری نیاز ندارید اما برای ADSL، به جز خط تلفن ثابت، بایستی اقدام به تهیه تجهیزات دیگری نیز بنمایید. اول از همه یک مودم که اگر سیمی باشد، بایستی از طریق روتر آن را بی‌سیم کنید و خب مسلما هرچه بخواهید کیفیت کار آن بالاتر باشد، نیاز است تا هزینه بیشتری هم بپردازید. به غیر از این، به تعداد گوشی‌های تلفن ثابت در خانه خودتان، بایستی اسپلیتر یا همان نویزگیر نیز تهیه کنید تا از قطع شدن اینترنت به هنگام زنگ خوردن جلوگیری نمایید.

۳- سرعت بالاتر: در حالت عادی یک کاربر، اینترنت با سرعت ۱ مگابیت بر ثانیه را برای خودش کافی می‌داند و از آنجایی که میزان سرعت در ADSL و ابتدای تقاضا مشخص است، پس سقف سرعت اتصال شما به اینترنت، عددی ثابت خواهد بود اما در اینترنت 3G و 4G که این روزها با سرعت بسیار زیاد و به خصوص در اپراتوری چون ایرانسل و سپس همراه اول در حال رشد است، سقفی برای‌تان وجود نداشته و حتی در مکان‌هایی که پوشش شبکه‌ای خوبی برای این اپراتورها وجود دارد، می‌توانید تا نزدیک به سرعت ۲۰ مگابیت بر ثانیه هم برسید، امری که شاید تا همین چند ماه پیش، برای بسیاری به مانند یک رویا بود!

۴- امکان مدیریت بهتر: شما اگر از ارایه دهنده سرویس ADSL خود ناراضی باشید، به این راحتی‌ها نمی‌توانید آن را تغییر دهید چرا که مدت زمان نسبتا زیادی حدود دو هفته برای جمع کردن سرویس از روی خط تلفن شما و سپس همین مدت برای استفاده از ISP دیگر به زمان نیاز دارید.

اما برای اپراتور، به سادگی عوض کردن سیم کارت است و حتی اگر سیم‌کارت اپراتور مورد نظر را نداشته باشید، با صرف تنها چند ساعت وقت می‌توانید آن را خریده و به سرعت فعال کنید. از سوی دیگر، شما می‌توانید از بسته‌های اینترنتی بسیار متنوعی بهره بگیرید، به عنوان مثال زمانی که نیاز به حجم بالایی از اینترنت دارید، یک بسته با دیتای بالا را خریداری کرده و زمانی که قصد مسافرت دارید، یک بسته ساده‌تر را بخرید و یا حتی صبر کنید و پس از بازگشت، بسته جدیدی را فعال سازید، امری که در سرویس‌های ADSL خیلی سخت‌تر بوده و حتی برخی از ارایه دهندگان، قبول نمی‌کنند تا شما سرویس خود را به راحتی عوض کرده و یا برای مدتی متوقف کنید.

۵- اینترنت شما همیشه همراهتان است: شاید بزرگترین مزیت اینترنت همراه را بتوان همین گزینه دانست، بخصوص در این روزها که دیگر برنامه‌های ارتباطی همچون تلگرام و وایبر همدم همیشگی بسیاری از کاربران شده و از طرف دیگر بازی‌های آنلاین یکی از سرگرمی‌های حیاتی خیلی از افراد است.

با داشتن یک بسته اینترنتی خوب، شما اینترنت خودتان را به همه جا می‌برید. اگر در مهمانی هستید، نیازی به گرفتن پسورد وای‌فای صاحب‌خانه نخواهید داشت، اگر برای سفر به شهر دیگری می‌روید، نگران سرعت اینترنت هتل نیستید و اگر در تاکسی یا اتوبوس نشسته‌اید، لازم نیست تا خیره به ترافیک بمانید. اینترنت با شماست و قادر هستید تا از وقت خود، بهترین استفاده را کنید!

نتیجه گیری: اینترنت همراه با سرعت بالا، در کشور ما عمر چندانی ندارد و به طور حتم خالی از ایراد نیست اما هرچه زمان می‌گذرد، کیفیت و کمیت آن بالاتر می‌رود و مسلما، دلایل گفته شده نیز برای شما ملموس‌تر خواهد شد.

شاید تنها نقاط مثبت ADSL را بتوان ابتدا در بهای رقابتی و سپس عرضه بسته‌هایی با حجم نامحدود دانست اما با رشد هرچه بیشتر اینترنت همراه، بی‌تردید بسیاری از کاربران ترجیح خواهند داد که اینترنت گوشی خودشان را به جای ADSL ساکن‌شان فعال کرده و در عوض آنکه برای اتصال مجبور به توقف در یک مکان خاص شوند، اینترنت را به این سو و آن سو ببرند.

 

عصر ایران