پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

پیشواز : ششم دی ماه " روز دفاتر اسناد رسمی " مبارک باد !

از اولین باری که در سال 1365 ، مرحوم هادی مدرس سبزواری - سردفتر اسناد رسمی 120 تهران - و جمعی از یاران ، در نمازخانه ی کانون سردفتران و دفتریاران ، 6 دی را " روز دفاتر اسناد رسمی " نام گذاری کردند تا سال 1390 که افراد باقیمانده از همایش منحل شده ی 6 دی ، طی صورتجلسه ای ، آنرا "روز سردفتر" نامیدند ، این روز ، یعنی 6 دی ، فقط "روز دفاتر اسناد رسمی" بود .
جمعه 27 آذر 1394
5836

 

بسم الله النور

 

ششم دی ماه " روز دفاتر اسناد رسمی " مبارک باد !

 

 

خورشید و ماه 365 بار دیگر دنبال هم دویدند تا به 6 دی برسیم . دویست و هشتاد و دومین روز سال که به لحاظ تقارن با آیه ی 282 سوره ی بقره و ذکر اوصاف "کاتب بالعدل" در آن ، منتسب به شغل محضرداری و دفاتر اسناد رسمی دانسته شده است .

از اولین باری که در سال 1365 ، مرحوم هادی مدرس سبزواری - سردفتر اسناد رسمی 120 تهران - و جمعی از یاران ، در نمازخانه ی کانون سردفتران و دفتریاران ، 6 دی را " روز دفاتر اسناد رسمی " نام گذاری کردند تا سال 1390 که افراد باقیمانده از همایش منحل شده ی 6 دی ، طی صورتجلسه ای ، آنرا "روز سردفتر" نامیدند ، این روز ، یعنی 6 دی ، فقط "روز دفاتر اسناد رسمی" بود .

بعد از سال 1390 ، عناوین دیگری نیز برای این روز (6 دی) پیشنهاد شد . "روز سند رسمی" و "روز توسعه سند رسمی" و مخلوق جدید "روز سردفتر و دفاتر اسناد رسمی" !

در سال 1392 و طی مراسمی که با حضور معاونت محترم قوه قضاییه و ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و معاونین و مدیران کل سازمان ثبت و روسای تعدادی از کانون ها و جوامع سردفتران و دفتریاران و جمعی از همکاران در محل کانون سردفتران و دفتریاران برگزار گردید ، 6 دی ماه مجددا (روز دفاتر اسناد رسمی) نامیده شد و پوستری که برای اولین بار در سال 1365 به این مناسبت طراحی شده بود ، تجدید چاپ شد و توسط برگزارکنندگان به حاضرین تقدیم گردید .

ششم دی ماه 1393 ، که کانون سردفتران و دفتریاران مرکز نتوانست مراسمی درخور و در شاءن " روز دفاتر اسناد رسمی " برگزار کند ، سایر استان ها ، با اقدامات پراکنده و تحت عناوین مختلف ، به استقبال 6 دی رفتند .

اختلاف بر سر نام 6 دی ، باعث شده نه تنها نیروها در امتداد یکدیگر قرار نگیرند ، بلکه همدیگر را خنثی کنند و به این ترتیب ، تقویم رسمی کشور ، هیچگاه شاهد ثبت روزی که در آن به "نقش" ، "جایگاه" ، "اهمیت" و "تاثیر" دفاتر اسناد رسمی در جامعه پرداخته شود ، نباشد .

این اختلاف را گروهی سردفتر رنجیده از دفتریار و تعدادی دفتریار آزرده از سردفتر دامن می زنند و ریشه در واقعیت ندارد . زیرا بیش از 70% دفتریاران از منسوبین درجه ی یک سردفتران هستند و طبیعی است که اختلافی بین ایشان نباشد .

مظهر و ویترین این اختلافات در سال های اخیر ، فضای مجازی دفاتر اسناد رسمی بود که بسیار امیدوار بودیم با تشکیل عالی ترین شورا در فضای مجازی دفاتر اسناد رسمی ، رفتار ایشان مدیریت شده و به سمت و سویی وحدت آفرین هدایت شوند .

فارغ از منازعات دو گروه ( سردفتران رنجیده از دفتریار و دفتریاران آزرده از سردفتر ) هر یک از عناوین "روز سردفتر" و "روز دفاتر اسناد رسمی" علاقمندان طبیعی هم دارد .

طرفداران "روز سردفتر" که بالاتفاق بخشی از سردفتران هستند ، خودشان را تعریف و مصداق تمام و کمال "کاتب بالعدل" دانسته و تمام مختصات و مشخصات مذکور در آیه ی 282 سوره ی مبارک بقره را منطبق بر "سردفتر" امروز می دانند و حاضر نیستند هیچ بخشی از این افتخار را با سایر دست اندرکاران دفترخانه تقسیم کنند و هواخواهان "روز دفاتر اسناد رسمی" که باقیمانده ی سردفتران و عموم دفتریاران اول و دوم می باشند ، واژه ی مقدس " کاتب بالعدل" را فراگیر و شامل حال سردفتران و دفتریاران  می دانند .

اینجانب که سال هاست به شرف سردفتری مفتخر شده ام ، همواره مبلغ و مدافع "روز دفاتر اسناد رسمی" بوده ام و اعتقاد راسخ دارم آنچه باعث تضعیف موقعیت ما در جامعه و دست اندازی دیگران به حوزه ی اختیاراتمان و جسارت ناکسان به ساحت مقدس دفترخانه شده است ، همین اختلافات کوچک و کم اهمیت می باشد .

موقعیت را مغتنم می دانم و بهترین درودها و شایسته ترین تبریکات خود را به مناسبت فرا رسیدن 6 دی " روز دفاتر اسناد رسمی " به ریاست محترم کانون سردفتران و دفتریاران و اعضای گرانقدر هیات مدیره و همکاران خوبم در کانون ها و جوامع سردفتران و دفتریاران سراسر کشور و عموم سردفتران و دفتریاران عزیز تقدیم می نمایم و آرزو می کنم خداوند سبحان ، دل های ما را به هم مهربان کند و همه ی ما را در مسیر درست قرار دهد .

و من الله التوفیق

فرامرز جمشیدی


 

برای دانلود پوسترِ "روز دفاتر اسناد رسمی" با کیفیت بالا ، اینجا کلیک کنید .

بنچاق