پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

بهتر آن باشد که سِرّ ِ دلبران ... (به مناسبت روز دفاتر اسناد رسمی)

ما ، جامعه ی دفاتر اسناد رسمی که بیش از 80 سال بین مردم ، به امانت زیسته ایم و رفتار و کردارمان مؤید "کتابت بالعدل" ِ ما بوده است ، شایسته ی داشتن روزی برای خودمان هستیم . روزی برای با هم بودن ، روزی برای با هم زیستن ، روزی برای نگاه کردن به هم ، روزی برای دیدن و دیده شدن ، روزی به نام "روز دفاتر اسناد رسمی"
يک شنبه 29 آذر 1394
4333

به نام خدا

بهتر آن باشد که سِرّ ِ دلبران ...

(به مناسبت روز دفاتر اسناد رسمی)

 

ما خیلی خوبیم ... ما خیلی توپیم ... ما خیلی گُلیم ... صدای سوت... ای وای ؛ ما تو آفسایدیم !

 

 

 

 

در اینکه قشر ِ سردفتران ، زحمت فراوان می کشند و بار مسئولیت سنگینی به دوش ایشان است ، تردید نکنید .در اینکه کفه ی حق و تکلیفشان برابر نیست ، شک نداشته باشید . در باورِ اینکه افراد ِ این طبقه از نخبگان جامعه هستند، اما از شرایط اجتماعی مناسب آن بی بهره اند ، لحظه ای درنگ نکنید .

این افراد ِ صالح که با احراز شرایط ، طرف اعتماد حاکمیت قرار گرفته و به واسطه ی این اطمینان ، ثبت و ضبط معاملات مردم و نظم بخشی به امور مالی و روابط اجتماعی و تنسیق تعهداتشان به عهده ی آنها قرار گرفته است ، شایسته تقدیرند.

شرح وظایف سردفتر ، در طول ایام ، آنقدر زیاد و متنوع شده که برای آشناسازی ِ مردم با آن ، باید هفته ای را به آن اختصاص داد!

اینکه خرید و فروش مسکن و اتومبیل ، اعطای تسهیلات بانکی ، صدور پروانه ساختمان و گذرنامه و گواهی انحصار وراثت و شناسنامه المثنی ، ثبت نام دانشگاه ، رفع سوء اثر از حساب بانکی و هزار چیز دیگر ، به راحتی اتفاق می افتد ، به واسطه ی صحت ِ عمل ِ سردفتر است.

 

یارب مباد کس را ، مخدوم بی عنایت

 

در تمام دنیا معمول است برای پاسداشت و قدردانی از اشخاص و گروه ها ، روزی را در نظر بگیرند و در تقویم ِ رسمی کشور ثبت کنند که آن روز ، موقعیت مناسبی باشد برای نقد و بررسی و پرداختن تخصصی به آن موضوع و تقدیر از دست اندر کارانش .

از میان آن مناسبت ها به روز جهانی معلم و روز جهانی اقیانوس ها و روز جهانی زن و روز جهانی صلح اشاره می کنم.

در کشور خودمان نیز تقریباً هریک از طبقات اجتماعی روز خودش را دارد. روز خانواده ، روز دانشجو ، روز ارتش ، روز دامپزشکی ، روز سینما ، روز کارمند ، روز قلم ، روز مالیات ...

 

چرا سردفتران روز خودشان را ندارند؟

 

روایات مختلفی نقل می شود از اینکه دست یا دستان پنهانی مانع از اختصاص یک روز به این صنف شریف و ثبت نام آن در تقویم کشوری است ! و برای اینکه به زبان نیاوریم بی انگیزگی ، رخوت ، سستی ، کاهلی ، چند دستگی و تمامت خواهی خودمان را ، به آن روایت شاخ و برگ می دهیم .

واقعیت این است که هنوز خواست عمومی و عزم جمعی سردفتران بر این امر قرار نگرفته است .

سردفتران اگر خود را "کاتب بالعدل" می نامند ، حتماً بیشتر از دیگران با واژه ی عدل آشنا هستند . سردفتران به خوبی می دانند که در دفترخانه سمت فرماندهی دارند و واژه ی مأنوس ِ "سردفتر" ، مثل "سرهنگ" ، "سرتیپ" ، "سرلشکر" ، اشاره به سلسله مراتب دارد و نشان دهنده ی جایگاه او در دفترخانه است و از آنجا که زیبنده ی هیچ فرمانده ای نیست همه ی افتخارات را به نام خود ثبت کند و اقتضای عدالت این است که پاداش و جزای هیچ عملی را هرچند ناچیز و کوچک باشد ، ضایع نکند و بدون تبعیض ، به هرکس جزای عملش را بدهد و دادگر باشد و به کسی ستم ننماید ، شایسته است نقش قانونی و ضروری و مؤثر "دفتریار" را نادیده نگیرند و قلباً و عملاً خواستار ثبت روز "دفاتر اسناد رسمی" در تقویم مناسبات کشوری باشند.

اصرار ِ گروهی از سردفتران به نامگذاری ششم دی ماه به عنوان "روز سردفتر" و برگزاری نظرسنجی های محدود در اپلیکیشن های تلفن همراه "تلگرام" و "واتساپ" و ارائه ی آمار ِ نود و پنج درصدی در انتخابِ "روز سردفتر" و ابراز خوشحالی از اینکه یک دفتریار هم به این گزینه رای داده است ، راه به جایی نخواهد برد.

امسال هم مثل سال های گذشته "ششم دی ماه" می گذرد . عده ای از هم دلخور می شوند ، ذوق و شوق ِ خدمت از دفتریاران سلب می شود، گُسست ِ جامعه ی دفاتر اسناد رسمی عمیق تر می شود و در این شکاف ، بدبینی و تردید و ناکامی ریشه می دواند .

متولیان ِ امر شاهد و ناظر اعمال ما هستند . برای ثبت شدن در تقویم کشوری ، کنار مناسبت هایی که هرکدام افتخاراتی را یادآوری می کنند ، باید از خودمان شایستگی نشان دهیم .

ما ، جامعه ی دفاتر اسناد رسمی که بیش از 80 سال بین مردم ، به امانت زیسته ایم و رفتار و کردارمان مؤید "کتابت بالعدل" ِ ما بوده است ، شایسته ی داشتن روزی برای خودمان هستیم .

روزی برای با هم بودن ، روزی برای با هم زیستن ، روزی برای نگاه کردن به هم ، روزی برای دیدن و دیده شدن ، روزی به نام "روز دفاتر اسناد رسمی"

 

به امید آن روز

 

و من الله التوفیق

فرامرز جمشیدی

 


 

 

برای دانلود پوستر "روز دفاتر اسناد رسمی" با کیفیت بالا ، اینجا کلیک کنید .

 

بنچاق