پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

ضرورت شرکت در انتخابات !

اگر به سخنان و مجموعه ای از توصیه های امام خمینی (ره) درباره انتخابات نگاهی بیندازیم ، مشاهده خواهیم کرد که هرگاه امام خمینی (ره) خواسته اند مردم را به شرکت گسترده در انتخابات سفارش فرمایند ، ادبیات، الفاظ و عبارت های ویژه ای را به کار برده اند ؛ الفاظ، عبارت ها و ادبیاتی که معمولا در فضاهای رزمی و حماسی و به هنگام تشجیع و تشویق مردم به دفاع از حیثیت دینی و میهنی و پاسداری از منافع جمعی و ملی و صیانت از هویت و ارزش های عمومی و الهی به کار می روند .
شنبه 10 بهمن 1394
7468

 

ضرورت شرکت در انتخابات

 

 


اگر به سخنان و مجموعه ای از توصیه های امام خمینی (ره) درباره انتخابات نگاهی بیندازیم ، مشاهده خواهیم کرد که هرگاه امام خمینی (ره) خواسته اند مردم را به شرکت گسترده در انتخابات سفارش فرمایند ، ادبیات، الفاظ و عبارت های ویژه ای را به کار برده اند ؛ الفاظ، عبارت ها و ادبیاتی که معمولا در فضاهای رزمی و حماسی و به هنگام تشجیع و تشویق مردم به دفاع از حیثیت دینی و میهنی و پاسداری از منافع جمعی و ملی و صیانت از هویت و ارزش های عمومی و الهی به کار می روند .
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، هرگاه انتخاباتی پیش می آمد ، امام خمینی یا پیامی به مردم می فرستادند یا سخنی در تشویق مردم به شرکت در انتخابات ایراد می فرمودند . در انتخابات 1367 که آخرین انتخاباتی بود که در حیات و حضور امام خمینی برگزار شد، معظم له در بخشی از پیامی که به مردم درباره شرکت در انتخابات ، فرستادند ، چنین فرمودند :
ملت شهیدپرور ایران بدانند این روزها روز امتحان الهی است ؛ روز پرخاش علیه کسانی است که با اسلام کینه دیرینه دارند ؛ روز انتقام از کفر و نفاق است ؛ روز فداکاری است ؛ امروز روز عاشورای حسینی است ؛ امروز ایران کربلاست ؛ حسینیان آماده باشید ؛ «جهزوا انفسکم بالصلاح والسلاح» . نهراسید که نمی هراسید ، کمربندهاتان را محکم کنید. ای آزادگان و احرار به پاخیزید! قدرت های بزرگ شرق و غرب می خواهند شما را در زیر چکمه ها و چنگال های کثیف و خونین خود خرد کنند که حتی آخ هم نگویید . امروز روز مقاومت است ، ... . )۱)
در جای دیگر نیز امام خمینی(ره) می فرمایند : عزیزان من که امید نهضت اسلامی به شماست ، در روز تعیین سرنوشت کشور بپاخیزید و به صندوق ها هجوم آورید و آرای خود را در آن ها بریزید .. . (2) من امیدوارم که ملت شریف ایران در این امر مهم الهی (انتخابات) یکدل و یک جهت در روز انتخابات به سوی صندوق ها هجوم برند و آرای خود را به صندوق ها بریزند.  (3)
چنین سخنان حماسی ای که در ضمن عین واقعیت است ، در آن دسته از بیانات امام خمینی که پیرامون انتخابات ایراد فرموده اند ، فراوان است .
یکی از علل به کار گرفتن چنین ادبیاتی از سوی امام خمینی ، به این دلیل است که در این زمان ، اوضاع جهان به گونه ای است که انتخابات از مظاهر مهم حضور مردم در عرصه و از نشانه های مشارکت و حمایت ملت از نوع حاکمیت سیاسی هر کشور است .
علاوه بر این ، نکته مهم این است که در این زمان ، جهان استکبار همین موضوع را بهانه ای برای تهاجم و تبلیغات علیه کشورهای مستقلی مثل ایران قرار داده است .
 به عبارت دیگر ، اکنون جهان استکبار به هر کشوری که می خواهد حمله تبلیغاتی، نظامی و سیاسی بنماید ، این موضوع را پیش می کشد که مثلا در فلان کشور به دلیل عدم مشارکت و حضور مردم در امور سیاسی و پایین بودن میزان حضور مردم در انتخابات که نماد مهم دموکراسی ، مردم سالاری و.. . است ، وضعیت و حاکمیت سیاسی که مقبول جهان و متناسب با معیارهای بین المللی باشد ، وجود ندارد و به همین دلیل لازم است علیه آن کشور دست به اقدام نظامی ، سیاسی و تبلیغاتی و.. . زد .
گرچه خود کشورهای مستکبر جهان ، اساسی ترین حقوق انسان ها را زیر پا می گذارند و به خاطر منافع گروه کوچکی از سرمایه داران ، به حقوق و استقلال و منافع میلیاردها انسان حمله می کنند ولی آن ها با نفاق شگفت انگیزی از دموکراسی ، انتخابات ، حقوق انسان ها و.. . ابزاری برای حمله به دیگر کشورها و ابزاری برای موجه جلوه دادن سلطه خود و راهی برای تامین منافع نامشروع استکباری خود ساخته اند .
به همین دلیل است که در روزگار ما و در کشورهای مستقلی مثل ایران که نمی خواهند زیر یوغ مستکبران قرار بگیرند ، انتخابات و جلوه گر ساختن شکوه حمایت مردم از نظام اسلامی ، علاوه بر این که ذاتا مفید و مهم است ، عرصه رزم با استکبار نیز محسوب می شود . رزمی که اگر خدای ناخواسته سربازان و رزمندگانش (تعداد افراد شرکت کننده در انتخابات) کم باشد ، زبان مستکبران جهانی دراز خواهد شد و توطئه های خود را با جدیت و گستاخی بیشتر دنبال خواهند کرد . اما اگر سربازان و رزمندگان این عرصه پیکار ، مثل گذشته زیاد باشند ، استکبار خود را در جنگ «رای ها» و «انتخابات» زبون خواهد دید و با یاس و ترس ، عقب نشینی خواهد کرد و زبان دراز گستاخی را کوتاه تر خواهد نمود . به همین دلیل است که به تعبیر امام خمینی ، ضرورت دارد در روز انتخابات ، به سوی صندوق ها هجوم ببریم ، حماسه حضور بسازیم ، شجاعت و کمال سیاسی خود را به نمایش بگذاریم و... .
از نگاه امام خمینی ، انتخابات یکی از عرصه های مهم نبرد با استکبار و دشمنان داخلی و منطقه ای و جهانی اسلام و ایران است. به همین دلیل است که نه تنها امام خمینی در تشویق مردم به شرکت در انتخابات از ادبیات ویژه حماسی و رزمی نیز بهره می گرفتند بلکه به وضوح ابراز می کردند که شکست در انتخابات و عدم حضور گسترده مردم در انتخابات ، سبب می شود که مثل دوره مشروطیت ، انقلاب شکست بخورد و عناصر غیر معتقد به انقلاب و اسلام و مزدوران استکبار به قدرت دست یابند.
پی نوشت:
1- صحیفه امام ، جلد 21 ، ص 9 تا 12
2- همان ، جلد 12 ص 177 تا 180
3-  همان ، جلد 17 ، ص 133 تا 134

 

منبع : پایگاه گسترش آنلاین

 

منبع : پایگاه گسترش آنلاین
پایگاه گسترش آنلاین