پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

خریداران خودرو پس از تعویض پلاك به دفتراسناد رسمی مراجعه كنند

مدیر روابط عمومی كانون سردفتران و دفتریاران گفت: قانون، تكلیف صدور سند خودرو را مشخص كرده است و طرفین معامله (خریدار و فروشنده ) ملزمند پس از تعویض پلاك به دفتراسناد رسمی مراجعه كنند.
چهار شنبه 22 ارديبهشت 1395
4155

 

امیر گودرزی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با اشاره به اینكه مردم فریب پیام های فضای مجازی را نخورند، تاكید كرد كه مراجعه به دفترخانه ضروری است.
وی در خصوص پیام هایی كه به تازگی در شبكه های اجتماعی منتشر شده است و سعی دارد خریداران خودرو را از مراجعه به دفاتر اسناد رسمی منع كند، واكنش نشان داد و این فعالیت ها را هدفمند و در راستای تضعیف سند رسمی دانست.
گودرزی گفت: متاسفانه هر چند وقت یك بار هجمه‌ای علیه دفاتر اسناد رسمی و كانون سردفتران ودفتریاران در خصوص الزام به ثبت معاملات خودرو شكل می گیرد كه برنامه ریزان این حركت هدفمند سعی دارند اینگونه در ذهن خواننده القاء كنند كه دفاتر اسناد رسمی چند صد هزار تومان بابت نقل و انتقال یك خودرو دریافت می كنند و به همین علت مراجعه به دفترخانه ، اختیاری تلقی می شود.
وی تصریح كرد:این در حالی است كه در همه كشورهای جهان سعی در رسمیت بخشیدن به معاملات است تا از پولشویی و انجام معاملات زیرزمینی جلوگیری شود.
مدیر روابط عمومی كانون سردفتران و دفتریاران گفت : در بند 67 سیاست های كلی برنامه ششم، متاثر از منویات مقام معظم رهبری آمده است: «توسعه ثبت رسمی اسناد واملاك و مالكیت های معنوی و ثبت رسمی مالكیت های دولت و مردم ...» و بر این امر تاكید شده است.
گودرزی تاكید كرد: ارقام دریافتی در دفترخانه بابت مالیات نقل و انتقال، حق الثبت سازمان ثبت، مالیات بر ارزش افزوده، مبالغ پرداختی موضوع ماده واحده قانون توزیع حق التحریر دفاتر اسناد رسمی مصوب 28/03/1373 است كه از مبالغ یاد شده تنها بین 9 تا 17درصد آن به جیب سردفتر می رود.
وی با بیان اینكه قانون ، تكلیف صدور سند خودرو را مشخص كرده است و طرفین معامله ملزمند پس ازتعویض پلاك به دفتراسناد رسمی مراجعه كنند، گفت: كانون سردفتران و دفتریاران به قدر كافی در این زمینه اطلاع رسانی كرده است و تبعات ناشی از عدم مراجعه به دفترخانه به عهده خریدار خودرو خواهد بود.
گودرزی در خصوص این تبعات گفت: ممكن است فروشنده خودرو، حق انتقال اموال خودرا به دلایل قانونی نداشته باشد، یعنی ممنوع المعامله باشد كه مركز تعویض پلاك دراین مورد٬مسئولیتی ندارد ،كنترل این موضوع در اختیار دفتراسناد رسمی است.
وی هشدار داد: اگر كسی خودرویی را از ممنوع المعامله خریداری كند، مالك خودرو نمی شود و پولش را هدر داده است.
مدیر روابط عمومی كانون سردفتران و دفتریاران ادامه داد: اگر شما خودرو متعلق به یك فرد زیر 18 سال یا محجور رابخواهید ازقیم او بخرید٬ قیم ٬حتما باید از دادستان٬ مجوز بگیرید چون فروش مال توسط قیم بدون مجوز، جرم است، این در حالی است كه مراكز تعویض پلاك پلیس ،بدون چنین مجوزی اقدام به تعویض پلاك می كنند؛ اما دفترخانه این مجوز را دریافت می كند و به همین راحتی با مراجعه كردن به دفترخانه، یك خریدار خودرو ممكن است مجرم شود!
گودرزی با بیان اینكه مراجعه نكردن فروشنده و خریدار خودرو به دفاتر اسناد رسمی تبعات زیاد دیگری از جمله انتقال بدهی عوارض شهرداری خودرو به خریدار دارد، گفت: تعوض پلاك به تنهایی انتقال مالكیت محسوب نمی شود و شما اگر خودرویی را خریدید و به دفترخانه نرفتید، بدانید مالك خودرو نیستید و برگ سبز پلیس، تنها سند مالكیت پلاك است و ممكن است فعلا مشكلی گریبانگیر شما نشود اما اگر به دردسر بیفتید به این آسانی حل شدنی نیست.

ایرنا