پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

شیوه نامه بهره برداری از دفتر الکترونیک گواهی امضاء

در اجرای مقررات ماده 7 قانون جامع حدنگار (کاداستر) کشور مصوب 1393/11/29 و مواد 5 و 13 آئین نامه اجرایی این قانون مصوب 1395/01/22 مبنی بر ایجاد دفاتر الکترونیک موضوع قانون ثبت اسناد و املاک و قانون دفاتر اسناد رسمی ، باتوجه به ایجاد زیرساخت و نرم افزارهای مورد نیاز و فراهم شدن زمینه راه اندازی و بهره برداری از دفتر الکترونیک گواهی امضاء در کلیه دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور ، شیوه نامه بهره برداری از دفتر الکترونیک گواهی امضاء به شرح زیر ابلاغ می گردد
شنبه 16 بهمن 1395
4242

 

شیوه نامه بهره برداری از دفتر الکترونیک گواهی امضاء

 

 

در اجرای مقررات ماده 7 قانون جامع حدنگار (کاداستر) کشور مصوب 1393/11/29 و مواد 5 و 13 آئین نامه اجرایی این قانون مصوب 1395/01/22 مبنی بر ایجاد دفاتر الکترونیک موضوع قانون ثبت اسناد و املاک و قانون دفاتر اسناد رسمی ، باتوجه به ایجاد زیرساخت و نرم افزارهای مورد نیاز و فراهم شدن زمینه راه اندازی و بهره برداری از دفتر الکترونیک گواهی امضاء در کلیه دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور ، شیوه نامه بهره برداری از دفتر الکترونیک گواهی امضاء به شرح زیر ابلاغ می گردد :

 

ماده 1 – از تاریخ 1395/11/16 دفتر الکترونیک گواهی امضاء در تمامی دفاتر اسناد رسمی مورد بهره برداری قرار می گیرد . از این تاریخ ، ثبت گواهی امضاء صرفاً از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد و در دفتر الکترونیک خواهد بود و ثبت در دفتر دست نویس گواهی امضاء ممنوع است .

 

ماده 2 – سردفتر مکلف است قبل از بهره برداری از دفتر الکترونیک ذیل آخرین گواهی امضای ثبت شده در دفتر را مسدود نموده و اطلاعات گواهی امضای مذکور را به همراه تعداد کل دفاتر دست نویس گواهی امضاء ، در " فرم بهره برداری از دفتر الکترونیک " که در سامانه تعبیه شده ، ثبت و با گواهی امضای الکترونیک خود ، صحت آن را تایید نماید .

تبصره 1 – سردفتران مکلف به حفظ و نگهداری دفاتر دست نویس بوده و هرگونه حذف ، اضافه یا تغییر در دفاتر مذکور ، مشمول مقررا مواد 62 و 100 قانون ثبت اسناد و املاک خواهد بود .

تبصره 2 – روسای واحدهای ثبتی مکلفند با همکاری کانون ها و جوامع سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی استان ، با ایجاد گروه های بازرسی مشترک ، بر اساس چک لیست تنظیم شده توسط معاونت امور اسناد ، نسبت به بررسی روند بهره برداری از دفتر الکترونیک گواهی امضاء و نیز نحوه حفظ و نگهداری دفاتر دست نویس گواهی امضاء و همچنین کنترل صحت اطلاعات مندرج در فرم بهره برداری از دفتر الکترونیک گواهی امضاء ، اقدام و مراتب صحت اقدامات را تایید نمایند .

 

ماده 3- سردفتر مکلف است برای تنظیم گواهی امضاء ، پس از احراز هویت متقاضی ، نسبت به فراخوانی " فرم تنظیم گواهی امضاء " در سامانه ثبت الکترونیک اسناد اقدام و اطلاعات لازم را در سامانه وارد نماید .

 

ماده 4- سردفتر مکلف است در محل دفترخانه ، اثرانگشت شخصی که امضای وی گواهی می شود و سایر اشخاصی که اخذ امضای آنها در دفتر الزامی است را صرفاً از طریق سامانه ، اخذ و در دفتر الکترونیک ثبت نماید .

تبصره – شیوه اخذ اثر انگشت تابع مقررات ذکر شده در ماده 4 شیوه نامه بهره برداری از دفتر الکترونیک سردفتر اسناد رسمی و تبصره های آن مصوب 1395/05/23 شماره 95/105758 می باشد .

 

ماده 5- اخذ امضاء و اثرانگشت اشخاص مرتبط با گواهی امضاء ، در خارج از محل دفترخانه ممنوع است . در خصوص زندانیان و بیماران ، مطابق قوانین و مقررات مربوط اقدام خواهد شد .

 

ماده 6- در مواردی که حضور افرادی نظیر معتمد ، معرف ، مترجم . امثالهم به موجب مقررات الزامی است ، سردفتر مکلف است اطلاعات مربوط به این افراد را در قالب اقلام اطلاعات هویتی تعبیه شده در سامانه ، ثبت و ارتباط آنها را با اشخاص متقاضی گواهی امضاء معین نموده و اثرانگشت آنها را در دفتر الکترونیک ثبت نماید .

تبصره – ثبت اطلاعات هویتی اشخاص مرتبط با گواهی امضاء در بخش توضیحات ممنوع است .

 

ماده 7- سردفتر مکلف است پس از ثبت اثرانگشت اشخاص مرتبط با گواهی امضاء در سامانه و اخذ امضای متقاضی بر روی برگ گواهی امضاء و ممهور نمودن آن به مهر دفترخانه و امضای سردفتر ، در قسمت "تصویر گواهی امضاء" نسبت به اسکن آن بر اساس استاندارد تعریف شده در سامانه اقدام نماید .

 

ماده 8- پس از اخذ اثر انگشت اشخاص و ثبت تصویر برگ گواهی امضاء در سامانه ، سردفتر مکلف است با امضای الکترونیک خود ، گواهی امضاء را تایید نهایی نموده و شناسه یکتای مربوط را از سامانه دریافت نماید .

 

ماده 9- سردفتر مکلف است پس از تایید گواهی امضاء ، شناسه یکتا و رمز تصدیق و شماره ترتیب اختصاص داده شده توسط سامانه را بر روی برگ گواهی امضاء به صورت دستی درج نماید . اطلاعات مذکور پس از تایید نهایی سردفتر از طریق پیام کوتاه توسط سامانه برای متقاضی ارسال می گردد .

 

ماده 10- سردفتر مکلف است نسخه پی دی اف گواهی امضاء هایی که به نحو الکترونیک به ثبت رسیده را از سامانه دریافت و به صورت مناسب در محل دفترخانه ذخیره و نگهداری نماید .

 

ماده 11- نظارت بر اجرای صحیح این شیوه نامه بر عهده معاونت امور اسناد ، معاونت توسعه فن آوری اطلاعات و خدمات الکترونیک ثبتی ، دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد و مدیران کل ثبت اسناد و املاک استان ها می باشد .

 

احمد تویسرکانی

معاون رییس قوه قضاییه و

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

 

 

 

سازمان ثبت