پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

تویسرکانی مطرح کرد؛ حذف کامل دفاتر گواهی امضا در دفترخانه‌ها

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: از امروز تمامی دفاتر گواهی امضا در دفترخانه‌ها حذف و سامانه امضای‌الکترونیک جایگزین آن می‌شود.
شنبه 16 بهمن 1395
3197

 

احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امروز (شنبه) در مراسم رونمایی از شبکه موقعیت‌یابی یکپارچه مالکیت‌ها (شمیم)، دفتر الکترونیک گواهی امضا دفاتر اسناد رسمی و بهربرداری همزمان از چندین پروژه عمرانی استانی که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، با تبریک ایام دهه فجر اظهار داشت: سازمان ثبت اسناد و املاک یک دستگاه فراگیر در کشور است و همه‌ی مردم با خدمات سازمان ثبت در ارتباط هستند و این سازمان از معدود دستگاه‌های کشور است که قدمت صد ساله دارد و به مرور زمان دچار مشکلات و آسیب‌های ادارای شده بود.
 
وی افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیازمند افزایش سرعت در ارایه و دسترس قرار دادن خدمات بود که در سال‌های گذشته کار های زیادی در این رابطه  انجام شد که از آسیب ها خارج شویم.
 
رئیس سازمان اسناد و املاک کشور بیان داشت: شاید بتوان گفت در دهه‌های گذشته سازمان ثبت نسبت به دیگر ادارات بیشترین تحولات را داشته و امروز به مناسبت دهه فجر برخی از اقدامات جدید کلید می‌خورد، یکی از طرح‌های مهم طرح کاداستر و سیستم موقعیت اراضی بود که با .توجه به امکانات محدود از سال 93 قانون کاداستر تصویب و به مرحله اجرایی درآمد
 
تویسرکانی گفت:  یکی از وظایفی که سازمان مکلف به انجام آن شد، ایجاد یک سیستم دقیق موقعیت مالکیت املاک مردمی و دولتی  بود.
 
وی افزود: امروز توانستیم 143 ایستگاه ماهواره در سراسر کشور ایجاد کنیم که 500 کاربر در آن مشغول به فعالیت هستند و می‌توانیم ظرف مدت کمتر از 5 دقیقه هر نقطه‌ای را موقعیت‌یابی کنیم و در کوتاه‌ترین زمان و با خطای کمتر از 3 سانتی‌متر انجام دهیم .
 
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان داشت: ما زمینه را فراهم کردیم تا از زیرساخت‌های سامانه کاداستر به بخش‌های دیگر برای موقعیت‌یابی خدمت‌رسانی کنیم، امروز به طور کامل شبکه موقعیت‌یابی (شمیم) به بهره برداری می‌رسد.
 
تویسرکانی گفت: ما با اجرایی شدن این سیستم به لحظه می‌توانیم، تعیین کنیم چند نفر از نقشه برداران و در کدام نقطه در حال انجام کار هستند، امیدواریم بتوانیم طرح کاداستر را در تمام نقاط از جمله مرزهای دریایی و کوه‌ها اجرایی کنیم.
 
وی افزود: اقدام دیگری که امروز در سازمان اسناد و املاک کشور کلید می‌خورد، حذف آخرین دفتری است که در دفترخانه‌ها از آن استفاده می‌شود، یکی از دفاتری که در دفترخانه‌ها استفاده می‌شد، دفاتر گواهی امضا بود که امروز با ایجاد زیرساخت‌های لازم این دفتر حذف شد و دستورالعمل  کار انجام آن در اختیار 7 هزار و 200 دفترخانه در حال فعالیت کشور قرار گرفته است و این کار منافع زیادی از جمله دقت در کار احراز هویت اشخاص، سرعت و تمام سوابق را به همراه دارد، زیرا در دفترخانه‌ها صدها برگ سند به صورت کپی نگهداری می‌شود که با اجرای این طرح این اسناد حذف و در بانک‌های نرم افزاری نگهداری می‌شوند.
 
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: امیدواریم این اقدام باعث شود تا قدمی در راه انجام با دقت و سریع کارها برداریم.
 
تویسرکانی بیان داشت: طرح سوم در حوزه پشتیبانی است یکی از آسیب‌های جدی سازمان ثبت، نداشتن ساختمان های اداری مناسب بود، ساختمان های فرسوده که کاربری اداری نداشتند، مشکلاتی را ایجاد کرده بود که سعی کردیم این مشکل را هم برطرف کنیم.
 
توسترکانی گفت: امروز خوشبختانه به مناسبت دهه فجر 9 ساختمان سازمان ثبت در استان‌های مختلف به بهربرداری می‌رسد، در تهران اداره ثبت تهرانپارس به متراژ 4 هزار و 900 متر به بهربرداری می‌رسد. همچنین در استان های زنجان ساختمانی به متراژ 3 هزار متر، لرستان، اهواز، آذربایجان غربی، قم و قشم به بهربرداری می رسد.
 
وی افزود: ما تعدادی زیادی اسناد منگوله دار در دست مردم داریم و امسال نزدیک 300 میلیون برگ سند را اسکن کردیم تا امروز حدود 15 میلیون سند مالکیت مردم تحت سیستم کادستر صادر شده است و پیش بینی می شود همین تعداد سند کاغذی در اختیار مردم باشد، به همین دلیل پرتابلی تحت عنوان سامانه خود احضاری سند در اختیار مردم قرار گرفته و هدف آن فقط کنترل اسناد است.
 
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در سندهای قدیمی فقط نام و نام خانوادگی افراد ثبت شده است اما در سندهای جدید کد ملی و موقعیت دقیق ملک هم ثبت شده است که این کار باعث نظم دادن به سوابق کاغذی می شود.
 
تویسرکانی گفت: بسیاری از اسناد قدیمی فاقد کد ملی مالک است که ممکن است برای مالکان مشکل ایجاد کند، در گذشته مشاهده می‌شد که برای یک ملک چندین سند صادر می‌شود که با اجرای این طرح از سوء استفاده و جعل اسناد جلوگیری می‌کند.
 
وی در رابطه با اجرای طرح کاداستر در مناطق آزاد گفت: متأسفانه در مناطق آزاد دچار مشکل بودیم و ما معتقد هستیم صدور اسناد و شرکت‌ها در داخل کشور انجام شود، در چند ماه قبل گفته شد که در یکی از مناطق آزاد دو، سه هزار شرکت با یک آدرس ثبت شده است، در نتیجه ما معتقد هستیم که صدور اسناد باید در سرزمین مادری انجام شود که ما این موضوع را پیگیری کردیم و امیدواریم مجلس هم با ما همکاری داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان