پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

پلیس به قانون 109 سال قبل اشاره می کند ! الزام ثبت سندخودرو در دفترخانه

عضو کمیسیون حقوقی سردفترداران و دفترداران گفت: طبق ماده 29 آیین دادرسی مدنی سند خودرو باید در دفترخانه‌ها ثبت شوند و پلیس در این بین به دنبال فرافکنی است.
شنبه 21 مرداد 1396
2587

 

نورعلی مظاهری در گفتگو با مهسا شمس کلائی، خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر با اشاره به لزوم تنظیم سند خودرو در دفترخانه‌ها اظهار کرد: در ماده 29 قانون تخلف رسیدگی به تخلفات رانندگی، بخش اول صراحتا قید شده که مردم باید در دفاتر اسناد رسمی سندهای خودروی خود را تنظیم کنند.

وی افزود: شخصی که در دفترخانه‌ها سند تنظیم کند دارای یک سند رسمی است و سایر افراد دارای یک سند عادی هستند و در مراجع قانونی این دو سند با هم اختلافات بسیاری دارند.

سردفتر 993 تهران با اشاره به فواید سند رسمی نسبت به سند عادی گفت: یکی از آثار سند رسمی این است که امکان تردید نسبت به مندرجات سند رسمی وجود ندارد در حالیکه سند عادی این مزیت را ندارد و همچنین در سند رسمی فقط نسبت به امضا و اثر انگشت می‌توان ایراد وارد کرد.

قانونگذار در ماده 29 این تکلیف را ایجاد کرده که مردم اسناد خود را در دفاتر اسناد رسمی تنظیم کنند و حتی در آیین نامه هم پلیس راهور را مکلف کرده تا در مراکز ثبت پلاک همان جا امکان استقرار نوبتی برای ثبت سند خودرو را فراهم کند.

وی با اشاره به فرافکنی پلیس در این زمینه گفت: طبق قانون 1287 آیین دادرسی مدنی اسنادی که ماموران در حد صلاحیت خودشان تنظیم کنند همان سند رسمی محسوب می‌شود و پلیس هم با آویزان شدن به همین قانون به دنبال تشویش اذهان عمومی است.

عضو کمیسیون حقوقی سردفترداران و دفترداران ادامه داد: ثبت احوال هم سند شناسنامه صادر می‌کند اما آیا این به این دلیل هست که این اداره می‌تواند سند خودرو هم صادر کند؟ پس پلیس هم نمی‌تواند سند رسمی و ثبتی خودرو را صادر کند و برگ سبز به معنی سند مالکیت نیست.

مظاهری تصریح کرد: چون پلیس کارت مشخصات یک خودرو یا گواهی تعویض پلاک را صادر می‌کند دلیل نمی‌شود که بتواند سند هم ثبت کند.

وی با اشاره به نقش پلیس در تشویش اذهان عمومی در مورد ثبت سند در دفترخانه‌ها گفت: در واقع پلیس یک جور عوام فریبی می‌کند و می‌گوید چرا مردم بروند دفترخانه‌ها و مالیات بدهند! در حالیکه این هزینه‌ها و مالیات‌ها را قانونگذار اعلام کرده است و نه دفترخانه‌ها!

خبر جامعه