پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

قانون می گوید معاملات مسکن باید در دفترخانه ثبت شود

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور و پژوهشگر حقوقی و مدرس دانشگاه گفت: بر اساس قانون جامع حد نگار، کل معاملات بر روی اموال غیرمنقول باید در سیستم جامع اطلاعات کاداستر ثبت گردد و کد رهگیری اختصاص داده شود.
دو شنبه 20 شهريور 1396
2729

 

 

فرزانه سریر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر در پاسخ به اینکه چرا بنگاه‌های املاک همچنان به نوشتن قولنامه ادامه می‌دهند و مالک و مستاجر باید در دادگاه‌ها سرگردان باشند پس نقش دفترخانه‌ها چیست؟ گفت: طبق آیین‌نامه معاملات املاک مصوب 1392 مبایعه‌نامه‌های فاقد هولوگرام، فاقد وجاهت قانونی است و چنانچه برای یک ملک دو مبایعه‌نامه عادی و دیگری هولوگرام دار باشد، مبایعه‌نامه عادی فاقد اثر است از طرفی بر اساس قانون جامع حد نگار، کل معاملات بر روی اموال غیرمنقول باید در سیستم جامع اطلاعات کاداستر ثبت گردد و کد رهگیری اختصاص داده شود.

وی افزود: وفق مواد 14 الی 16 قانون مزبور، تا پایان سال 1400 چنانچه سند ملک به‌صورت سند مالکیت کاداستری (تک‌برگی) نباشد، دارنده آن، مالک محسوب نمی‌گردد و این بدین معناست که کل اطلاعات املاک در سراسر کشور در بانک اطلاعاتی املاک موجود است و در صدم ثانیه همه اطلاعات آن رصد می‌شود و در جای مناسب مورداستفاده قرار می‌گیرد. از طرفی در قانون جامع حد نگار و آیین‌نامه اجرایی آن، نقش دفاتر اسناد رسمی و الکترونیکی شدن تمام فعالیت‌های آن به‌خوبی تبیین شده است.

این وکیل دادگستری برای راهکار این موضوع گفت: با توجه به قانون مزبور، وظایف و حقوق دفاتر اسناد رسمی در جهت انجام معاملات صحیح و ایمن، بیان‌شده است، بنابراین بهترین راهکار پیشنهادی برای رفع معضل مطروحه، عمل به قانون است.

خبر جامعه