پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

پنج سال مطالعه برای انتشار یک کتاب/ «رسالت دفتر اسناد رسمی» منتشر شد

نویسنده کتاب رسالت دفتر اسناد رسمی می گوید: کتاب رسالت دفتر اسناد رسمی، سردفتران ایران را به جایگاه گم شده خود بازگرداند.
چهار شنبه 8 آذر 1396
2568

 

سید عباس سیدی آرانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر در مورد انگیزه خود برای نوشتن این کتاب گفت: با توجه به اینکه سردفترهستم همیشه این دغدغه را داشتم که متوجه شوم چه مشکلاتی درجامعه سردفتری وجود دارد که به جایگاه اصلی خود دست نیافته است. در کشور فرانسه در مقطع ارشد حقوق بین المللی خصوصی خواندم، اما در مقطع دکترا تصمیم گرفتم پایان نامه خود را در موضوع سردفتری کار کنم و آن جایگاه گم شده سردفتران ایران را پیدا کنم.

وی در ادامه افزود: نود درصد منابع این کتاب را از منابع فرانسوی گرفته‌ام. چون متاسفانه در ایران در ارتباط با سردفتری تقریبا منبعی وجود ندارد. تنها ده درصد توانستم از منابع ایرانی استفاده کنم. در این کتاب به سه سوال پاسخ داده شد. اول اینکه شرکت مدنی حرفه‌ای سردفتری چیست؟ با وجود اینکه این شرکت در ایران نیست؛ اما یک سردفتر در ایران باید آن را بشناسد. دوم اینکه آیا این شرکت برای سردفتری ایران مفید است؟ من در ۱۵۰ صفحه دلیل آوردم که بسیار مفید است و باید از آن استفاده شود. سوم اینکه اکنون که این شرکت مفید است باتوجه به سیستم حقوقی ایران به چه صورت می‌شود این شرکت را در ایران پذیرفت؟ در ۱۵۰ صفحه هم توضیح دادم که با توجه به سیستم حقوقی ایران چگونه می‌توان این شرکت خارجی را پذیرفت.

سیدی آرانی با اشاره به مدت زمان نوشتن این کتاب گفت: سه سال و نیم در کشور فرانسه پیرامون این کتاب کار کردم و دو سال هم در ایران روی این کتاب وقت گذاشتم که خوشبختانه دو یا سه هفته پیش به ثمر نشست و چاپ شد.

نویسنده کتاب درخصوص منابع تایید کننده این کتاب اظهار کرد: در دانشگاه لیون فرانسه رئیس اتحادیه سردفتران، استاد راهنمای خودم و چندین تن از اساتید این دانشگاه کتاب را مورد مطالعه قرار دادند و تایید کردند. در ایران هم دکتر کریمی یکی از اساتید دانشگاه تهران کتاب را تایید کردند. اکنون هم مطالبی که به آن اضافه کردم مورد تایید جامعه دانشگاهی است. بنابراین تمام مطالب کتاب تایید شده است و هیچ تردی در آن نیست.

سیدی آرانی درباره قابلیت این کتاب برای تدریس در دانشگاه ثبت اسناد گفت: قطعا به عنوان یک ماخذ می‌توان از آن استفاده کرد. چند روز پیش رئیس دانشگاه کانون بسیار کتاب را مورد استقبال قرار دادند و آن را به عنوان کتاب مرجع به دانشگاه کانون معرفی کردند. هفته قبل هم معاون آموزشی دانشگاه علوم قضائی و اداری گفتند این کتاب به طور قطع در دانشکده علوم ثبتی تدریس می‌شود.

جامعه خبر