پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

امضای دیجیتال؛ مانع جعل اسناد

با فراگیری امضای دیجیتال در تبادلات تجاری و اقتصادی علاوه بر جلوگیری از جعل اسناد، در هزینه ها صرفه جویی و به مبادلات تجاری سرعت می بخشد.
شنبه 26 آبان 1397
2910

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
رئیس مرکز صدور گواهی الکترونیکی سازمان تجارت در گفتگو با 18:30 با بیان تفاوت امضای الکترونیکی و امضای دیجیتال گفت: با راه اندازی زیر ساخت کلید عمومی یا PKI استفاده از امضای الکترونیکی در کشور فراهم شد. در راس این ساز و کار پیاده سازی امضای الکترونیکی شورای سیاست گذاری گواهی الکترونیکی وجود دارد.

رضا جوادی نیا مرکز صدور گواهی امضای ریشه کشور را بعنوان مرکز اعتماد گواهی امضا در کشور معرفی کرد و افزود: مراکز میانی اقدام به صدور امضای الکترونیکی می کنند که شخص متقاضی می تواند از آن بعنوان تاییدی بر اصالت مدارک خود استفاده کند.
رئیس مرکز صدور گواهی الکترونیکی سازمان تجارت افزود: امضای الکترونیکی یک بسته ای از مشخصات فردی است که در مراکز میانی صدور امضای دیجیتال ثبت شده است.
رضا جوادی نیا قابلیت سامانه برای استفاده از امضای الکترونیکی را پیش شرط استفاده از گواهی امضا اعلام کرد و گفت: استفاده از "توکن" بجای پسورد و رمز ورود می تواند در امنیت امضای دیجیتالی کاربرد داشته باشد.
او افزود: می توان بحث احراز هویت را از راه "توکن" و از طریق امضاء الکنرونیکی انجام داد و عملیات ورود به سامانه را از امنیت بیشتری برخوردار کرد.
جوادی نیا از شورای 14 نفره سیاستگذاری و فرا قوه ای بعنوان متولی گواهی الکترونیکی نام برد و افزود: در حال حاضر مرکز توسعه و الکترونیک کشور متولی این شورا است.
رضاجوادی نیا به دو نوع کلید خصوصی و عمومی برای بازرگانان اشاره کرد و گفت: هنگامی که به امضای الکترونیکی خصوصی اعتبار داده شد بعنوان تایید کننده اسنادی خواهد بود که از طرف شخص صادر می شود و قابل استناد است. وقتی که فرد دارای یک کلید خصوصی در این سامانه است با استفاده از آن می‌تواند سند را امضا کرده و به آن ارزش و اعتبار دهد و سپس آن را ارسال کند. در واقع استفاده از امضای دیجیتال سندیت و اعتبار ویژه‌ای به یک سند می بخشند.

رئیس مرکز صدور گواهی الکترونیکی سازمان تجارت افزود: امضاهای دیجیتالی غیرقابل انکار است و شخص امضاکننده نمی‌تواند تا زمانی که کلید شخصی فرد به صورت مخفی باقی مانده است، ادعا کند که امضای او نیست.

جوادی نیا برای فراگیر کردن امضای الکترونیکی و کاهش هزینه ها گفت: تلاش می کنیم بجای هزینه "توکن" از «امضای همراه» که بر روی تلفن همراه نصب می شود استفاده شود.




مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بهبود سیستم گمرکی با بیان اینکه از اواخر سال 92 برای تحقق دولت الکترونیک، گمرک کشور نیز در صدد الکترونیکی کردن تبادلال اطلاعات گام برداشت گفت: در لایه های مختلف و سازمان های همجوار تبادل اطلاعات بجای اسناد سنتی به اسناد الکترونیکی در یک بستر امن وزارت امور اقتصاد و دارایی بر روی شبکه ملی قرار گرفت.

فیروزه خیالی با بیان سرعت بالای تبادل اطلاعات الکترونیکی و تجارت در یک بستر امضای دیجیتالی، هزینه ها نیز کاهش می یابد گفت: با راه اندازی امضای دیجیتال در سازمان توسعه تجارت تمام پیام های تجاری از طریق امضای دیجیتال صورت می گیرد.

او به برخی ویژگی های امضای دیجیتال اشاره کرد و افزود: تبادل اطلاعات تجاری محرمانه، مطمئن و قابل استناد است که از جعل اسناد تجاری و مالی جلوگیری می کند.

خیالی با بیان اینکه امضای دیجیتال از طریق سازمان تجارت الکترونیکی در دستور کار گمرک کشور قرار گرفت گفت: گمرک کشور از امضای دیجیتالی دستگاه‌ها برای ورود و ترخیص همه کالا‌ها استفاده می شود.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بهبود سیستم گمرکی اصالت امضا را از ویژگی های آن نام برد و گفت: اطلاعات امضای الکترونیکی در یک بستر امن انتقال می یابد.
او افزود: مبادله اطلاعات از طریق شناسایی فرستنده و داده های الکترونیکی قابل اعتماد است و می تواند معتبر باشد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بهبود سیستم گمرکی افزود: با استعلام الکترونیکی تعداد و زمان استعلام قابل شناسایی است. در گذشته اسناد کاغذی حتی با داشتن هولوگرام قابل جعل بود. تبادل الکترونیکی اطلاعات از جعل اسناد جلوگیری کرده است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بهبود سیستم گمرکی از ضرورت استقرار روش های امنیتی برای مبادلاتی که بار مالی دارند تاکید کرد.

سایت شبکه خبر