پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

رونمایی از شبکه عرضه توکن بر بستر بلاک‌چین

به میزبانی چهار بانک ایرانی، شبکه عرضه توکن با پشتوانه طلا بر بستر بلاک‌چین رونمایی شد.
پنج شنبه 11 بهمن 1397
2903

 

به گزارش ایسنا، در مراسمی با حضور معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و مدیران عامل چند بانک کشور، از یک شبکه عرضه توکن رونمایی شد که با پشتوانه طلا و با همکاری چهار بانک طراحی شده و با توجه به اعلام سیاست‌های بانک مرکزی درخصوص "رمز ارز" می‌تواند با رعایت مقررات پس از نهایی‌شدن مقررات فعالیت خود را آغاز کند که البته این رمز ارز بر بستر یک شبکه توکن کار می‌کند.

قرار است که یک میلیارد واحد از "رمز ارز" این بستر توزیع شود و چهار میزبان بانکی از جمله بانک‌های ملی، ملت، پاسارگاد و پارسیان و گروه توسن دارد که پشتوانه آن نیز طلا است.

بر این اساس، با هماهنگی انجام‌شده دو کیلو طلا تأمین شده و قرار است بر اساس معادل طلا، "رمز ارز" پیمان در اختیار میزبانان عرضه شود.

به گفته طراحان این "رمز ارز"، تفاهم اولیه‌ای با فرابورس انجام شده که به زودی فرابورس نیز به عنوان ششمین میزبان به این شبکه وارد می‌شود.

ولی‌الله فاطمی، مدیرعامل ققنوس با اشاره به ویژگی‌های این بستر، گفت: بستر «ققنوس» به عنوان پلت‌فرم اقتصاد دیجیتال با کمک بانک‌های ملت، ملی، پاسارگاد و پارسیان وهلدینگ‌های فناوری اطلاعات این بانک‌ها تولید شده و زمینه عرضه توکن به صورت گسترده برای انواع دارایی‌ها را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه توکن اولیه بر اساس طلا صادر می‌شود، اظهارکرد: هدف اصلی ما توکنایز کردن دارایی‌های ملکی به ویژه اموال مازاد بانک‌ها است که در فاز بعدی سایر دارایی‌های پولی و سرمایه‌ای را در برمی‌گیرد.

فاطمی افزود: تفاوت توکن این است که می‌تواند در قالب کیف پول در اختیار مردم قرار گیرد و ما می‌خواهیم به سرعت بخشیدن در نقل و انتقالات سرمایه‌ای، هیجان بیشتری را به مردم تزریق کنیم.

وی با بیان اینکه از طریق این بستر می‌توان دارایی‌های منجمد را به چرخه اقتصاد وارد کرد، تصریح کرد: دغدغه اقتصاددانان این است که اگر دارایی‌های منجمد قابلیت نقدپذیری پیدا کنند، باعث ایجاد تورم خواهد شد، اما در صورتی که این نقدپذیری در مسیر تولید قرار گیرد، هم ایجاد ارزش افزوده ملی کرده و هم دغدغه اقتصاددانان را برطرف می‌کند.

فاطمی ادامه داد: بانک‌داری الکترونیک بدون توجه به اثرات جانبی‌اش طراحی شد، اما در زمینه رمزارزها ما باید توجه بیشتری به اثرات جانبی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بلاک‌چین مدعی است که یک ابزار بین‌المللی است، تصریح کرد: این هنر ماست که چگونه از آن استفاده کنیم، ما باید از این بستر استفاده کرده و به جای تهدید برای حاکمیت آن را تبدیل به فرصت برای رشد اقتصاد کشور کنیم.

در این مراسم، همچنین کوروش پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به تأثیرات و ویژگی‌های این بستر، گفت: نیروی فکری و توان و ظرفیت‌های اندیشه‌ای بسیار خوبی در کشور وجود دارد که به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کند و این بستر نیز حاصل این ظرفیت علمی است.

وی افزود: سپیدنامه ققنوس به عنوان یک نام اساطیری از ایران، مصر، یونان و چین می‌تواند نام یک تمدن جدید محسوب شود که بتواند به اقتصاد ملی در کنار حاکمیت کمک کند.

در ادامه محمدرضا حسین زاده، مدیرعامل بانک ملی درباره این بستر، گفت: این بستر یک حرکت خوشحال‌کننده برخلاف مخالفت‌ها در برابر ایده‌های جدید است که در یک سال اخیر با همکاری چهار بانک به سرانجام رسیده است.

وی افزود: نگاه بانک‌داری کشور رو به جلو است و مبتکرانه همراه با تحولات جهانی پیش می‌رود.

 

ایسنا