پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

طرح اعتباربخشی به اسناد رسمی به مجلس می‌رود

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از تدوین برنامه جدیدی برای اعتباربخشی به اسناد رسمی خبر داد و گفت: این طرح را از طریق مجلس دنبال می‌کنیم.
پنج شنبه 30 خرداد 1398
3261

 

به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس، ذبیح الله خدائیان در برنامه روی خط خبر  نقاط قوت و ضعف قانون جامع حدنگار (کاداستر) را تشریح کرد و گفت:کاداستر مهم‌ترین زیرساخت توسعه در هر کشور بوده و از جنبه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد،،تعیین حدود زمین و کاربری آن،ارزش اراضی برای گرفتن مالیات، پوشش گیاهی و جانوری و می‌توان در تمام برنامه ریزی‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی از آن استفاده کرد.

وی ادامه داد:بر اساس آمارها، بیش از ۱۶۲ میلیون هکتار عرصه خاکی در کشور داریم که از این میزان حدود ۱۳۱ میلیون و ۷۱۰ هزار هکتار اراضی ملی، ۱۶ میلیون و ۴۷۶ هزار اراضی مزروعی، یک میلیون و ۳۵۰ هزار اراضی شهر‌ها و حومه و ۴۵۰ هزار هکتار آن هم اراضی روستایی و بیش از ۱۲ میلیون نیز سایر عرصه کشور است.

خداییان با بیان اینکه در حوزه اراضی ملی، ۲۳ میلیون هکتار تثبیت شده گفت: از اراضی مزروعی حدود 10 هزار هکتار و از اراضی شهری نیز یک میلیون و 328 هزار هکتار تثبیت شده است.

وی در مورد موانع اجرای طرح کاداستر افزود: یکی از موانع اجرای طرح حدنگار، عدم اختصاص بودجه است، زمانی که نمایندگان این قانون را تصویب کردند مقرر شد که اجرای طرح از محل درآمدهای طرح صورت گیرد و دولت بودجه دیگری اختصاص نداد اگر این قانون اجرا می‌شد به راحتی می‌توانستیم به وظیفه مان عمل کنیم ولی متاسفانه درآمدهای این طرح در جای دیگری هزینه شده است یعنی بیش از 42 درصد آن به هلال احمر رفت که ربطی به طرح کاداستر ندارد.

خداییان کمبود نیروی انسانی را از دیگر عوامل مشکل‌ساز در اجرای کاداستر دانست و ادامه داد: قسمتی دیگر بودجه نیز به دولت اختصاص یافت بنابراین مبلغی که در اختیار سازمان قرار داده شده به هیچ وجه کفاف لازم را برای اجرای این طرح نداشته است و عدم همکاری دستگاه‌های دولتی نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: در دوره مدیریت جدید قوه قضاییه، طرح تحول در دستگاه قضایی تهیه شده است.

وی افزود: یکی از برنامه های سازمان ثبت استفاده بیش از پیش از فناوری های نوین است و به همین دلیل تصمیم داریم با گسترش الکترونیکی کردن خدمات به جای اینکه مردم به ما مراجعه کنند ما خدمات را به درب منازل مردم ببریم و ارائه دهیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: این سازمان در سال بیش از 70میلیون خدمت به مردم ارائه می‌دهد.

معاون قوه قضاییه تاکید کرد: تسریع در اجرای اسناد لازم الاجرا است و با توجه بند(ب) ماده 113 قانون برنامه ششم در آینده آمار ورودی پرونده به اجرای ثبت اسناد افزایش پیدا کرده و این بخش از ادارات ثبت باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

رئیس سازمان ثبت با بیان اهمیت جایگاه و نقش دفاتر اسناد رسمی در جامعه بر استفاده از پتانسیل و ظرفیت این دفاتر تاکید کرده و افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک باید برخی از امور را که قابل واگذاری به این دفاتر هستند را به آنها واگذار کرده و نقش نظارتی خود را تقویت کند.

خدائیان اعتباربخشی به سند رسمی در کشور را موجب اعتماد بیشتر مردم دانست و افزود:زمانی که که مردم معامله ای را انجام می دهند اگر با سند رسمی باشد، مردم اعتماد خواهند کرد.

وی ادامه داد: در این دوره یکی از برنامه های سازمان ثبت اسناد،اعتباردادن به اسناد رسمی است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: طرح و لایحه‌ای نیز برای اعتباربخشی به اسناد رسمی در دست است تا از طریق مجلس به این هدف برسیم.

خبرگزاری فارس