پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

کد رهگیری هم به اسناد تنظیمی در بنگاه‌های املاک رسمیت نمی‌بخشد

همشهری آنلاین: رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: حتی دریافت کدرهگیری برای مبایعه‌نامه تنظیمی در بنگاه معاملات ملکی، باعث رسمیت سند تنظیمی نمی‌شود.
شنبه 5 مرداد 1398
3067

 

 

ذبیح‌الله خدائیان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از تهیه طرحی خبر داد که بر اساس آن هر گونه معامله نسبت به املاکی که دارای سابقه ثبتی هستند، فقط و فقط به صورت تنظیم سند رسمی انجام شود و بنگاه‌ها اجازه تنظیم سند عادی برای این دسته از املاک نداشته باشند.

خدائیان درباره تعیین تکلیف بنگاه‌های مشاور املاک که مبادرت به انعقاد قرارداد بین خریدار و فروشنده می‌کنند، اظهار کرد: یکی از معضلات جامعه ما بحث اسناد عادی است که درصد بالایی از اختلافات و منازعات مردمی و طرح دعاوی در دادگستری‌ها را دعاوی ناشی از اسناد عادی تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: به دنبال این هستیم که طرحی تهیه شود تا آن دسته از املاکی که سابقه ثبتی دارند، هر گونه معامله نسبت به آنها به‌صورت رسمی اتفاق بیفتد که با این اقدام به طور طبیعی زمینه بسیاری از اختلافات از بین می‌رود.

خدائیان افزود: امروز ملک‌هایی که در گذشته به‌صورت رسمی سندشان به ثبت رسیده، در بنگاه‌های معاملات املاک با تنظیم سند عادی مورد معامله قرار گرفته و اجاره یا رهن گذاشته می‌شود؛ هدف ما این است که معاملات این دسته از املاک، به صورت رسمی انجام شود.

معاون رئیس قوه‌قضائیه بر فرهنگ‌سازی انجام معاملات از طریق انعقاد اسناد رسمی تاکید و تصریح کرد: مردم باید بدانند موقعی که معامله‌ای را با سند عادی انجام می‌دهند، چه عواقب ناگواری در انتظارشان است.

خدائیان خاطرنشان کرد: بنگاه‌های معاملات ملکی فقط باید در چارچوب وظیفه خود که دلالی و واسطه‌گری است عمل کنند و طرفین یک معامله اعم از خرید، فروش، رهن و اجاره را وقتی طبق قانون با دلالی و واسطه‌گری به هم می‌رسانند، به دفاتر اسناد رسمی هدایت کنند تا از طریق تنظیم سند رسمی معامله انجام شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اضافه کرد: تمام قراردادهایی که در بنگاه‌های معاملات املاک نوشته می‌شود عادی است و حتی دریافت کدرهگیری برای مبایعه‌نامه تنظیمی در بنگاه معاملات ملکی، باعث رسمیت سند تنظیمی نمی‌شود و سند عادی در مقابل سند رسمی اعتباری ندارد مگر به موجب حکم دادگاه.

خدائیان ادامه داد: برای رسیدن به هدف و مقصود و کاهش اختلافات ناشی از اسناد عادی تنظیمی در بنگاه‌های معاملات املاک، بخشی نیاز به قانون است که سازمان ثبت پیگیری می‌کند و بخشی نیز مستلزم فرهنگ‌سازی است که به طور قطع در این ارتباط، رسانه‌ها نقش و جایگاه ویژه‌ای دارند.

همشهری