پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

دستور توقف جذب پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری سال ۹۷ لغو شد

دستور توقف فرایند مصاحبه و جذب پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری سال ۹۷ که پیشتر از سوی یکی از شعب دیوان عدالت اداری صادر شده بود، لغو شد.
دو شنبه 4 شهريور 1398
1962

 

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم؛ پس از چندین سال انتظار، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال 97 آزمون سردفتری و دفتریاری اسناد رسمی را برگزار کرد؛ آزمونی که اکنون محل مناقشه و دعوا و طرح شکایت در نهادهایی همچون دیوان عدالت اداری شده است.

معترضین به نحوه برگزاری آزمون در شکایتی که در دیوان عدالت اداری مطرح کردند، اعتراضاتی را نسبت به نحوه ثبت‌نام و برگزاری این آزمون دارند که این ابهامات و اعتراضات عبارتند از 1- اعلام نشدن شهرهای محل برگزاری آزمون تا چند روز قبل از روز آزمون که مشکلاتی را برای داوطلبانی که باید به این شهرها سفر می‌کردند پدید آورد. 2- سپرده نشدن برگزاری آزمون به سازمان سنجش که نهاد قابل اعتماد در برگزاری آزمون‌ها به‌شیوه استاندارد است. 3- رعایت نشدن نکات امنیتی در برگزاری آزمون مانند پلمب نبودن دفترچه سؤالات و کدگذاری نشدن دفترچه‌ها. 4- منتشر نشدن دفترچه سؤالات و پاسخنامه رسمی. 5- تأخیر در اعلام نتایج و عدم اطلاع‌رسانی مناسب در این خصوص. 6- قرار دادن نتایج بر سامانه‌ای ابتدایی و غیراستاندارد که از روز اعلام نتایج تاکنون با قطعی‌ها و اختلال مکرر و طولانی مواجه است و پاسخگو نبودن درخصوص ایرادات این سامانه. 7- عدم انتشار کارنامه، رتبه، تراز و هرگونه اطلاعاتی که تشریح‌کننده نتیجه علمی داوطلبان باشد. 8- اعلام اسامی برابر با ظرفیت تعیین‌شده، در حالی که با عنایت به وجود مرحله مصاحبه و گزینش، سازمان قانوناً موظف به اعلام اسامی داوطلبان بیش از ظرفیت بوده است. 9- تغییر در ظرفیت شهرها و حذف یا اضافه شدن برخی شهر در مقایسه با جدول ظرفیت‌هایی که در زمان ثبت‌نام از سوی سازمان ثبت منتشر شد بدون صدور اطلاعیه و اصلاحیه. 10- عدم توضیح درباره فرایند جایگزینی افرادی که در مرحله مصاحبه علمی و عقیدتی حذف خواهند شد. 11- پذیرش همزمان چند نفر از اعضای یک خانواده در آزمونی با بیش از 75هزار داوطلب و حدود 950 نفر ظرفیت.

نهایتاً پس از طرح این شکایت در یکی از شعب دیوان عدالت اداری، شعبه مذکور با صدور قراری اعلام کرد: نظر به اینکه مطابق مواد 34 و 35 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری صدور دستور موقت مبنی بر توقف اجرای تصمیمات و اقدامات و یا الزام به انجام وظیفه منوط به احراز ورود خسارت است که در آینده جبران آن غیرممکن است و چون دلایل و مستندات ارائه شده به جهت عدم امکان مشارکت سیار واجدین شرایط در آینده غیرممکن بوده لذا فوریت امر احراز می‌شود که بنا به مراتب و گزارش 98/2/3 سازمان بازرسی کل کشور دستور موقت توقف عملیات ادامه روند استخدام از جمله مصاحبه و صدور حکم سردفتری پذیرفته‌شدگان صادر و اعلام می‌شود. صدور دستور موقت تأثیری در اصل و ماهیت موضوع ندارد. مقرر می‌دارد دفتر پس از ابلاغ تبادل لوایحه به نظر برسد.

یک منبع مطلع در دیوان عدالت اداری در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار تسنیم مبنی بر آخرین وضعیت رسیدگی به شکایت معترضین آزمون سردفتری سال 97 با توجه به صدور دستور موقت مبنی بر توقف فرایند جذب پذیرفته‌شدگان گفت: دستور موقت صادره مبنی بر توقف فرایند جذب پذیرفته‌شدگان لغو شده است و رسیدگی به این پرونده نیز طبق روال معمول در دیوان طی می‌شود.

تسنیم