پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد؛ حذف تدریجی معاملات عادی در حوزه املاک

سخنگوی قوه قضائیه در یازدهمین نشست خبری در دوره تحول بر اهتمام قوه قضائیه در اعتبار بخشی به اسناد رسمی، اصلاح قوانین و مقررات مرتبط در این زمینه و لزوم اجرای کاداستر و تثبیت مالکیت هرچه زودتر املاک دولتی تأکید کرد.
چهار شنبه 10 مهر 1398
2301

 

به گزارش روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا در این نشست با اشاره به اهتمام قوه قضائیه به تثبیت مالکیت و اعتبار بخشی به اسناد رسمی و به مرور حذف معاملات عادی در چرخه قراردادهای و نقل و انتقالات املاک گفت: این کار در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم با تدوین لوایح و مقرراتی که بتواند با تثبیت مالکیت از طریق اسناد رسمی، زمینه پرونده های فراوانی که به موجب مبایعه نامه های عادی ایجاد می شود و هموطنان فراوانی را در زمره مالباختگان قرار می دهد، یک خدمت شایسته در این جهت انجام گیرد.

 

لزوم حمایت دولت از سازمان ثبت در اجرای کاداستر

وی افزود: قوانین خوبی داریم که اجرای آن توسط بخش های مختلف با کندی مواجه شده، مانند قانون حدنگار یا کاداستر که البته سازمان ثبت با قوت در حال اجرای آن است.

سخنگوی دستگاه قضا تأکید کرد: سازمان ثبت در این زمینه برای تأمین اعتبارات لازم نیازمند حمایت دولت است و همانطور که در این قانون پیش بینی شده باید ظرف مدت 5 سال برای تمامی مالکیت های اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی و همچنین اراضی ملی و دولتی سند تک برگی و کاداستری صادر شود که بخش زیادی از این اسناد صادر شده اما از جهاتی هم موجب گلایه است که دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی در این زمینه کمترین اقدام را داشته اند.

 

دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی جهت تثبیت مالکیت و اخذ سند کاداستری املاک خود تا پایان

 سال 1398 اقدام کنند

غلامحسین اسماعیلی اظهار داشت: یکی از معضلاتی که در حوزه زمین و مسکن زمینه سوء استفاده افراد فرصت طلب، سودجو و زمین خوار را فراهم کرده، تعلل دستگاهها و نهادهای متولی زمین و مسکن در تثبیت مالکیت و اخذ اسناد دولتی است.

وی افزود: بسیاری از اموال و املاک دولتی مثل اراضی ملی و اراضی ای که در طرح های عمرانی و امثال آن در مالکیت دولت قرار گرفته، باید از سوی دولت برای آنها درخواست سند کاداستری می شده که در بسیاری از موارد این اقدام صورت نگرفته است.

سخنگوی قوه قضائیه، اراضی مصادره شده توسط دادگاهها از خوانین و وابستگان به رژیم طاغوت که در اختیار بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی قرار گرفته را نیز در همین زمره بر شمرد و گفت: عدم اقدام به موقع جهت تثبیت مالکیت این اراضی و املاک، زمینه ساز سوء استفاده اشخاص شده و من در اینجا به همه نهادهای دولتی، نهادهای عمومی، شهرداری ها و بخش های مختلف اجرایی تأکید می کنم که در اسرع وقت تا قبل از پایان سال 1398 جهت تثبیت مالکیت و اخذ اسناد کاداستری و تک برگی از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اقدام کنند تا زمینه سوء استفاده به حداقل برسد.

 

آخرین وضعیت قانون ثبت اختراعات و طرح های صنعتی و لایحه ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری

غلامحسین اسماعیلی در این نشست در رابطه با آخرین وضعیت قانون ثبت اختراعات و طرح های صنعتی گفت: این قانون در مجلس است و به لحاظ اینکه مهلت اجرای قانون به اتمام رسیده ما دچار خلاء شده ایم لذا پیگیری هایی از سوی قوه قضاییه انجام شده و امیدواریم این خلاء قانونی برطرف شود و این قانون به تصویب مجلس برسد.

وی افزود: تا تصویب قانون بعدی براساس هماهنگی های انجام شده قانون قبلی مورد عمل دستگاه قضا خواهد بود.

وی همچنین در خصوص لایحه ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری نیز افزود: قوه قضاییه این لایحه را نهایی کرده است و تصویب آن در دولت و مجلس مشکلات فراوانی را حل خواهد کرد.

 

سایت سازمان ثبت