پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

باید سند رسمی را ارتقا دهیم/ بیش از ۱٠٣ هزار دعوای التزام به تنظیم سند رسمی تنها در یک سال

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشوربا بیان اینکه در یک سال بیش از ۱٠٣ هزار دعوای التزام به تنظیم سند رسمی داشتیم، تاکید کرد: اگر چنانچه سند رسمی بود چنین مشکلاتی به وجود نمی‌آمد.
يک شنبه 8 دی 1398
2089

 

 

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، همایش «گرامیداشت روز دفاتر اسناد رسمی» با حضور خداییان رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نمایندگان مجلس و جمعی از سردفتران و دفتریاران در مرکر همایش‌های بین المللی برج میلاد برگزار شد.

معاون رییس قوه قضاییه ضمن گرامیداشت سالروز دفاتر اسناد رسمی با بیان اینکه دفاتر اسناد رسمی نقش مهمی در رشد و توسعه جامعه دارند، بیان کرد: مهمترین مولفه رشد و توسعه هر جامه امنیت و آرامش در جامعه است. در قرآن کریم از امنیت به عنوان نعمت یاد شده است. یکی از زیرساخت‌ها در جامعه تثبیت مالکیت است و تثبیت مالکیت با صدور سند مالکیت حاصل می‌شود.

بیشتر بخوانید:
گزارش سفر رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به استان‌های خراسان شمالی و گلستان
رییس سازمان اسناد و املاک کشور در ادامه گفت: مالکیت از جمله وظایف اسناد رسمی است که طبق قانون سند رسمی توسط ثبت اسناد و املاک و دفاتر اصلی صادر می‌شود؛ بنابراین باید از تثبیت مالکیت که از وظایف اسناد رسمی است به عنوان زیرساخت امنیت یاد کنیم؛ چراکه از آثار اسناد رسمی، ایجاد آرامش مردم در جامعه است.

خدایبان با اشاره به اینکه امروزه در جامعه با جرایمی مواجه هستیم که ناشی از اسناد عادی است، تاکید کرد: اگر این اسناد رسمی بود این جرایم به وجود نمی‌آمد. باید سند رسمی را ارتقا دهیم و این اسناد از بروز تخلفات و جرایم جلوگیری می‌کنند.

خداییان گفت: یکی از جرایم، فروش مال غیر است. از جمله جرائمی که در نبود اسناد رسمی اتفاق می‌افتد معاملات معارض است. به چند نفر به فروش می‌رسد در حالی که اگر اسناد رسمی بود امکان معامله به چند نفر وجود ندارد. فرار مالیاتی از جرایم این افراد است، چون این افراد با سند عادی مالیات نمی‌پردازند.

وی در ادامه با بیان اینکه در یک سال بیش از ۱٠٣ هزار دعوای التزام به تنظیم سند رسمی داشتیم، تاکید کرد: اگر چنانچه سند رسمی بود چنین مشکلاتی به وجود نمی‌آمد.

خداییان در ادامه با اشاره به اینکه ١۴هزار دعوای التزام به سند رسمی خودرو داشتیم، گفت: دفاتر اسناد در تامین امنیت نقش بسزایی دارند؛ چراکه طبق قانون سند رسمی در ادرات و محاکم قضایی قابل اجرا است و نمی‌توانند به آن ترنیب اثر ندهند.

معاون رییس قوه قضاییه با بیان اینکه باید برای ارتقای جایگاه سند رسمی بکوشیم، خاطر نشان کرد: رییس قوه قضاییه به موضوع سند رسمی توجه ویژه دارند و در طرح تحول دستگاه قضا یکی از محور‌های تحول، ارتقای سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی است در کوتاه مدت و میان مدت است.

وی در ادامه با اشاره به سخنان رییس دستگاه قضا مبنی بر اینکه باید استفاده از سند رسمی در نقل و انتقالات در اولویت باشد، گفت: مردم باید در این زمینه هدایت شوند و زیرساخت‌های قانونی آن تامین شود.

خداییان در ادامه با بیان اینکه دفاتر اسناد رسمی در اقتصاد مقاومتی تاثیر گذار است، تاکید کرد: اتکای بودجه کشور به نفت مشکلات زیادی ابجاد کرده است در حالی که بودجه باید از طریق مالیات تحصیل شود. موفق‌ترین ظرفیت‌های مردم برای انجام امور حاکمیتی دفاتر اسناد رسمی هستند. این دفاتر نقش بیشتر‌ی در توسعه جامعه دارند.

وی در ادامه گفت: اعتماد به دفاتر اسناد رسمی ناشی از عملکرد صحیح و سالم پیشکسوتان این نهاد که بیش از هشتاد سال است به‌وجود آمده است. باید این اعتماد عمومی را قدر بدانیم و نگذاریم معدود افرادی عملکرد این نهاد را زیرسوال ببرند.

آگاه‌سازی افکار عمومی در اسناد رسمی از دیگر مقوله‌هایی بود که خداییان به آن اشاره کرد و گفت:پیش نویس تعرفه جدید اسناد رسمی تهیه شده است و به محض تصویب ابلاغ خواهد شد.

در ادامه این مراسم از فصلنامه «حقوق و رونمایی اطلاعات» با حضور ذبیح الله خداییان و دشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران رونمایی شد.

میزان