پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

توضیحات معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص ابهامات آزمون سردفتری سال ۹۷

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به دنبال مطرح شدن برخی ابهامات در خصوص آزمون سردفتران سال ۹۷ گفت: دیوان عدالت اداری به تمامی این موضوعات رسیدگی کرده است.
سه شنبه 20 خرداد 1399
2026

 

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، به دنبال مطرح شدن برخی ابهامات در خصوص آزمون سردفتری سال 97، محمد هاشمی مقدم، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان به ابهامات طرح شده پاسخ داد.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این زمینه بیان کرد: در آزمون سردفتری سال 97 کسانی که از میان داوطلبان بعد از برگزاری آزمون کتبی نمرات بالاتری کسب کرده بودند برای مصاحبه که مرحله دوم سنجش داوطلبان بود، دعوت شدند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد این افراد با احتساب افرادی که با رای دیوان عدالت اداری برای مصاحبه دعوت شدند، بیشتر از تعداد سردفتری مورد نیاز بود که در موقع ثبت نام اعلام شده بود.

هاشمی مقدم تاکید کرد: قانون و آیین نامه‌ای که وجود دارد این اختیار را به سازمان ثبت اسناد داده که بر اساس برگزاری آزمون کتبی و مصاحبه، سردفتر را انتخاب کند.

بیشتر بخوانید:
نتایج آزمون سردفتران اسناد رسمی در سال ۱۳۹۷ اعلام شد
اشتغال ۲ هزار و ۹۰۰ نفر در دفاتر اسناد رسمی بعد از برگزاری آزمون سردفتری سال ۹۷

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه تصریح کرد: طبیعتا در چنین مواردی تعداد افرادی که برای مصاحبه دعوت می‌شوند، بیش از تعداد افرادی است که جذب می شوند و در همه آزمون های دو مرحله ای به این شکل است.

وی افزود: در نهایت برای انتخاب با توجه به جمع نمرات آزمون کتبی و مصاحبه، اسامی پذیرفته شدگان اعلام می شود؛ لذا برای کسانی که برای مصاحبه دعوت می گردند حقی ایجاد نمی شود چرا که مصاحبه نیز بخشی از آزمون است و باید توانایی های فرد سنجش شود تا مشخص گردد که توانایی لازم را برای کار سردفتری دارد یا خیر.

هاشمی مقدم اذعان کرد: مصاحبه توسط هیاتی از قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور انجام می شود و به نوعی هم قضاوت می کنند و هم صلاحیت های علمی فرد را سنجش می نمایند.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با رد ادعاهای مطرح شده در خصوص عدم دریافت نمره و تراز توسط داوطلبان عنوان کرد: در هر آزمونی از آزمون هایی که توسط سازمان ثبت برگزار شده است، هر یک از داوطلبان که تقاضا داشته‌اند، نمره خود را دریافت کرده‌اند. زمانیکه اعلام می‌شود که چه افرادی می توانند در مصاحبه شرکت کنند، افراد دیگر اگر تقاضایی برای دریافت نمره خود داشته باشند، نمره به آن ها اعلام می شود.

وی بیان کرد: موضوعی که مطرح شده این است که چه کسانی با حکم دیوان عدالت اداری به جمع مصاحبه شوندگان دعوت شده اند. همان ابتدا در بند هفتم آگهی جذب سردفتر اسناد رسمی برای آزمون 97، اعلام شد که چه افرادی نباید در آزمون شرکت کنند. این بند اذعان بر این داشت که مطابق موضوع ماده 15 قانون دفاتر اسناد رسمی چه مشاغلی منافی با شغل سردفتری است.

هاشمی مقدم اظهار کرد: علیرغم اعلام قبلی، برخی از داوطلبان که در مشاغل اعلام شده اشتغال داشتند، در آزمون شرکت کردند و بعد از برگزاری آزمون زمانی که قصد داشتیم اسامی داوطلبانی که بالاترین نمره را دارند که به تعداد 962 نفر بود، به دست بیاوریم، کاشف به عمل آمد که بیش از 200 نفر از داوطلبان کسانی هستند که در مشاغل اعلام شده اشتغال داشته اند و بر خلاف بند هفت آگهی در آزمون شرکت کرده اند.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عنوان کرد: در ابتدا این افراد کنار گذاشته شدند و نفرات بعدی که بالاترین نمره را داشتند، برای مصاحبه دعوت شدند. در ادامه این داوطلبان در دیوان عدالت اداری اعلام شکایت کردند و در دیوان عدالت اداری رای داده شد که بند هفتم آگهی مذکور برخلاف یکی از آراء هیات عمومی دیوان عدالت اداری است و اعلام شد که این افراد حق شرکت در آزمون را دارند اما زمانی که قصد دارند شروع به کار سردفتری کنند حق ندارند که دو شغل داشته باشند.

وی ادامه داد: در همین راستا، آن داوطلبانی که در ابتدا کنار گذاشته شده بودند و تعداد آن ها بیش از 200 نفر بود برای شرکت در مرحله دوم آزمون، یعنی مصاحبه دعوت و اعلام شد که 70 درصد نمره آزمون کتبی و 30 درصد نمره آزمون شفاهی ملاک است و مجموع هر کدام بیشتر شد ملاک عمل است.

هاشمی مقدم با بیان اینکه در حال حاضر دو طیف معترض وجود دارد، گفت: یک طیف افرادی هستند که شاغل بودند و با رای دیوان عدالت اداری اضافه شدند که اعتراض دارند که چرا برای مصاحبه دعوت شده اند و یک طیف افرادی هستند که در همان ابتدای امر جایگزین بیش از 200 نفر از داوطلبان شده بودند، که به آن ها اعلام شد دعوت برای مصاحبه به معنای قبولی نیست بلکه به معنای شرکت در مرحله دوم آزمون، یعنی همان مصاحبه است.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: این دو طیف در کنار هم قرار گرفتند و از آن ها مصاحبه به عمل آمد و با جمع نمرات آزمون کتبی و مصاحبه هر کدام که نمرات بالاتری را اخذ کردند، به عنوان قبولی ما محسوب می شوند.

وی در خصوص نحوه محاسبه نمره درس معارف برای اهل سنت نیز گفت: تمامی این موارد قبلا در دیوان عدالت اداری مطرح و پاسخ داده شد و دیوان عدالت اداری صرفا موضوع بند هفتم آگهی را پذیرفت.

هاشمی مقدم گفت: این مسائل مربوط به قبل از رسیدگی دیوان عدالت اداری است و دیوان عدالت اداری به تمامی این موضوعات رسیدگی کرده است و در حال حاضر که این مسائل طرح می شود به نوعی ایجاد جو است. موضوعی که مطرح می شود این است که ظرفیت بالاتر برود؛ اما در آگهی و مجوزی که ریاست وقت قوه قضاییه ارائه دادند، به تعداد 962 نفر بوده است و در حال حاضر نمی توانیم پذیرشی مازاد بر این تعداد داشته باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: آزمون، به صورت قانونی، واقعی و طبق مقررات برگزار شده است؛ اما باید توجه داشت که دعوت برای مصاحبه حقی را برای افراد ایجاد نمی کند.

میزان