پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

فعالیت در فضای مجازی از مصادیق تبلیغ نیست - گفتگوی بنچاق با رئیس کانون سردفتران و دفتریاران

با شنیدن خبر صدور کیفرخواست علیه یکی از همکاران ِ فعال در فضای مجازی ِ دفاتر اسناد رسمی ، تحت عنوان ِ " وبلاگ داری از مصادیق ِ تبلیغ است و هرگونه تبلیغ ، خلاف ِ شئون سردفتری است " ، سراغ ِ عالی ترین مقام ِ دفاتر اسناد رسمی ، آقای محمدرضا دشتی اردکانی ، رییس کانون سردفتران و دفتریاران رفتم و نظر ایشان را در خصوص ِ این امر جویا شدم . آنچه در ادامه می خوانید ، متن ِ کامل سوال بنچاق و پاسخ ایشان می باشد
چهار شنبه 15 مرداد 1393
11502

بسم الله النور


 

با شنیدن خبر صدور کیفرخواست علیه یکی از همکاران ِ فعال در فضای مجازی ِ دفاتر اسناد رسمی ، تحت عنوان ِ " وبلاگ داری از مصادیق ِ تبلیغ است و هرگونه تبلیغ ، خلاف ِ شئون سردفتری است " ، سراغ ِ عالی ترین مقام ِ دفاتر اسناد رسمی ، آقای محمدرضا دشتی اردکانی ، رییس کانون سردفتران و دفتریاران رفتم و نظر ایشان را در خصوص ِ این امر جویا شدم .

آنچه در ادامه می خوانید ، متن ِ کامل سوال بنچاق و پاسخ ایشان می باشد .


سئوال :

بنچاق : جناب آقای دشتی ، همانگونه که مستحضرید فضای مجازی دفاتر اسناد رسمی ، عنوانی است که به مجموعه ی وبلاگ ها و وبسایت ها با موضوع دفاتر اسناد رسمی و خوانندگان آنها اطلاق می شود.

اهالی این وادی ، عموما سردفتران و دفتریاران و کارمندان دفاتر اسناد رسمی هستند. موضوعات مطروحه در این فضا، مسائل مبتلابهِ دفترخانه هاست.

با توجه به مکانیزه شدن ساختار تنظیم سند و امور تبَعی آنها و لزوم ارائه ی آمارها و گزارشات مربوط به آن و خَـلأیی که در بخش آموزش دیده می شود، وبلاگ ها و وبسایت های موجود، به جدّ و جهد سعی در انتقال روش صحیح انجام کار و تجربیات مفید بین همکاران دارند.

برای اینجانب که خود از اهالی این مجموعه ی خدوم هستم، به خوبی روشن است که انگیزه ی صاحبان وبلاگ ها و وبسایت ها و افرادی که با سعی و تلاش بسیار، اهم اخبار حقوقی و قضایی و ثبتی را جمع آوری می کنند و از طریق ایمیل در اختیار همکاران خود می گذارند، جز عشق و علاقه ی وافر به عزت دفترخانه و شان سردفتر و دفتریار نیست.

با ذکر این مقدمه ی طولانی، از آنجا که جنابعالی را به لحاظ داشتن وبسایت شخصی ، علاوه بر ریاست کانون سردفتران و دفتریاران و سردفتری دفتر 287 تهران، از اعضای جامعه ی مجازی دفاتر اسناد رسمی می دانم و حضور حضرتعالی در افتتاحیه ی همایش های سراسری پنجم و ششم فضای مجازی ، مُهر تائیدی بر لزوم وجود این مجموعه است، خواهش می کنم با توجه به اینکه در پاره ای از موارد ، وبلاگ ها و وبسایت ها و همکاران سردفتر و دفتریار شما به واسطه ای درج مطلبی در صفحات مجازی شان مورد خطاب و عتاب قرار گرفته اند و حتی برای آنها کیفرخواست صادر شده و وبلاگ داری را از مصادیق تبلیغ دانسته اند، نظر خود را صریحا" اعلام فرمائید.

متن پاسخ :

آقای محمد رضا دشتی اردکانی :

 

بسم الله الرحمن الرحیم


 

سلام علیکم

 

با تشکر از اینکه امکان این گفتگو را برای من فراهم کردید ، همانطور که در مقدمه ی سئوال شما آمده ، فضای مجازی دفاتر اسناد رسمی از مرحله ی تردید و انکار عبور کرده و در وضعیت استقرار و تثبیت به سر می برد . آثار مفید آن بر کسی پوشیده نیست و نوع استفاده ی از آن ، عمدتاً بهره برداری ِ مطلوب است .

به نظر من جای تشکر دارد که سردفتر یا دفتریاری ، علیرغم مشغله ی روزانه ی خود به فکر(آپ) UP کردن صفحه اش باشد .

این دسته از همکاران با وسواس و دقت نظر بیشتری تحولات صنفی را دنبال می کنند و خیلی سریع به دیگران اطلاع می دهند .

رد پای اقدامات موثر ایشان در پدیده های نوظهور مانند حذف اوراق بهادار و استعلام الکترونیکی و ارسال خلاصه معامله ی الکترونیکی و مهم تر از همه سامانه ی ثبت الکترونیک اسناد ( ثبت آنی ) چیزی نیست که قابل نادیده گرفتن باشد .

بخشی از شور و هیجانی که در برخورد با اقدامات فراقانونی نیروی انتظامی در قسمت تنظیم اسناد خودرو به وجود آمد ،  مربوط به فعالیت همین وبلاگ ها و وبسایت هاست .

در خصوص تبلیغی بودن فضای مجازی ، چون مخاطب این دسته از وبلاگ ها و وبسایت ها عمدتا سردفتران و دفتریاران و کارمندان دفاتر اسناد رسمی هستند و به خوبی یکدیگر را می شناسند ، کوچکترین شائبه ی آگهی و تبلیغ در آن نمی بینم .

جا دارد ضمن تشکر از اکثریت همکاران فعال در فضای مجازی که با رعایت اخلاق حرفه ای به اطلاع رسانی مبادرت می نمایند ، از همگان تقاضا کنم انتقاد منصفانه و نقد مشفقانه را سرلوحه ی خود قرار دهند ، زیرا اعتقاد دارم بدون شك اگر نقد ، دلسوزانه و در عين حال عالمانه و آگاهانه باشد، بهترين خدمت و بزرگترين حمايت را نسبت به نقدشونده به عمل آورده و باعث اعتلای جایگاه سردفتری خواهد بود .

در خاتمه باید یادآوری کنم رویکرد مسئولین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را نیز در خصوص فضای مجازی دفاتر اسناد رسمی ، رویکردی تعاملی و مثبت دیده ام و ظرفیت نقد پذیری مقامات عالیرتبه ی آن را بسیار بالا ارزیابی می کنم .

بنچاق :

از حضور شما در این مصاحبه و وقتی که در اختیار بنچاق قرار دادید ، صمیمانه تشکر می کنم .

بنچاق