پیوندهای مهم

 

 

  

 
 

  

 


 

X
اخبار

رییس کانون سردفتران و دفتریاران : تعرفه ها در تمام دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور یکسان است

رییس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضاییه با بیان اینکه تعرفه ها در تمام دفترخانه های اسناد رسمی در سراسر کشور به صورت یکسان است، گفت: چهار میلیون و 752 هزار و 548 سند از اول فروردین تا آخر تیر سال جاری در دفاتر اسناد رسمی کشور ثبت شده است.
دو شنبه 20 مرداد 1393
1455




به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، «محمد دشتی اردکانی» روز یکشنبه در نشست خبری افزود: استعلام هایی که قبلا به صورت فیزیکی انجام می شد و مردم مراجعه حضوری داشتند، اکنون به صورت الکترونیکی انجام می شود و حدود یک میلیون و 8 هزار و 778 استعلام صورت گرفته است.

به گفته وی، با راه اندازی سامانه الکترونیکی از شهریور سال 92 توسط سازمان ثبت، کمک بزرگی هم به مردم و هم سرعت در انجام کار شد.

دشتی اردکانی در مورد تعرفه ها در دفاتر اسناد رسمی گفت: این تعرفه ها در همه دفاتر اسناد رسمی در سراسر کشور یکسان است و همه سردفتران موظفند طبق قانون آن را اجرا کنند.

وی ادامه داد: تغییری در تعرفه در شمال یا جنوب شهر وجود ندارد و در صورت مشاهده تغییر تعرفه از مردم می خواهم موارد را به کانون سردفتران در مراکز استان ها اعلام کنند.

دشتی اردکانی با تاکید بر اینکه در سال جاری افزایش تعرفه نداشته ایم، افزود: طبق قانون، هر چهار سال یک بار تعرفه ها تغییر می کند، البته ما به این موضوع انتقاد داریم زیرا با توجه به بحث تورم، هزینه های دفاتر اسناد رسمی با درآمدها همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: طبق این قانون تا سال 94 شاهد افزایش تعرفه ها نخواهیم بود.



** انجام 260 مورد بازرسی در چهار ماهه نخست امسال

رییس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضاییه با بیان اینکه 260 مورد بازرسی در چهار ماهه نخست امسال از طرف کانون سردفتران و دفتریاران انجام شده است، گفت: از این تعداد، 20 مورد تخلف وجود داشته و متخلفان به دادگاه انتظامی سردفتران معرفی شدند.

وی تصریح کرد: بدون شک اگر در حرفه خود شاهد تخلفی باشیم، پیگیری می کنیم همانطور که بارها پیش آمده که از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواسته ایم تا چند نفر از سردفتران را به طور کلی سلب صلاحیت کنند.

دشتی اردکانی افزود: با این حال حدود 118 مورد شکایت به ما رسیده بود که به تمامی آنها پاسخ دادیم.



** انتقال خودرو به کد رهگیری نیاز ندارد

رییس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضاییه گفت: با راه اندازی سامانه ثبت اسناد، تمام مشخصات نقل و انتقال اتومبیل و طرفین معامله در سامانه ثبت نگهداری می شود، از این رو به زحمت انداختن مردم برای دریافت کد رهگیری نادرست است.

وی سپس با اشاره به اختلاف نظر کانون سردفتران و راهور درخصوص تنظیم سند گفت: هم مجلس و هم رییس قوه قضاییه در این زمینه تکلیف را مشخص کرده اند و ضرورتی برای دریافت کد رهگیری احساس نمی شود.

آیین نامه پیش فروش ساختمان و اجرای آن موضوع دیگری بود که دشتی اردکانی به آن اشاره کرد و افزود: برای پیش فروش ساختمانف مردم حتما باید اسناد را در دفاتر اسناد رسمی تنظیم کنند و بر اساس قانون کسانی که غیر از این کار را انجام دهند متخلف به حساب می آید و مجازات می شود.

وی اتفاقات پیش آمده در پیش فروش برج های نگین و شفق را زمینه ای برای تصویب قانون پیش فروش ساختمان عنوان کرد و گفت: با تصویب این قانون، کل اسناد معارض از بین می رود.

دشتی اردکانی افزود: تنظیم سند پیش فروش بدون حضور در دفاتر اسناد رسمی و به صورت عادی جرم بوده و قانونگذار برای فرد متخلف، مجازات حبس را در نظر گرفته است.



** ثبت 176 هزار و 448 مورد گواهی امضای الکترونیک از آغاز سال 93

به گفته دشتی اردکانی، از ابتدای صدور گواهی امضای الکترونیک تا کنون، 176 هزار و 448 مورد گواهی امضا در کشور صادر شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای فروردین تا 19 مرداد سال جاری، گواهی امضای الکترونیک، 36 هزار و 131 مورد بوده است.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه آمار گواهی امضای الکترونیک کل کشور در سال 92، 91 هزار و 404 مورد بوده گفت: آمار مربوط به تهران از ابتدای صدور 74 هزار و 909 مورد و از ابتدای سال 93 تا 19 مرداد ماه 13 هزار و 573 مورد بوده است.



** در 10 سالگی خبرنگار افتخاری بودم

رییس کانون سردفتران و دفتریاران همچنین با تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد شهدای عرصه خبر گفت: در 10 سالگی خبرنگار افتخاری مجله «امید انقلاب» بودم و همیشه آرزو داشتم روزی خبرنگار شوم.

وی با بیان اینکه انتقال درد مردم به مسوولان نوعی جهاد است، افزود: اگر روزی بازنشست شوم، عرصه خبرنگاری را برای ادامه فعالیت انتخاب می کنم.

ایسنا